Med en pris lige under 170.000 kr. er det MG ZS EV, der i øjeblikket kan kaldes for Danmarks billigste elbil. En dugfrisk efterfølger er dog lige på trapperne.
TEKST Simon Hallenslev FOTO MG PR
Man skal grave dybt for at finde billeder af MG S5 EV, der med al sandsynlighed bliver efterfølgeren til MG ZS EV. Billederne i denne artikel er eksempelvis gaflet fra pressesiden for MG Motors i… Nepal! Det kan have noget at gøre med, at den slet ikke er offentliggjort endnu – i hvert fald ikke på vores kanter.
Sikkert er det dog, at MG S5 EV bliver offentliggjort i Europa i løbet af foråret. Og når det oven i hatten er bekræftet, at MG ZS EV står over for en snarlig udskiftning, er det nærliggende at tro, at det er S5 EV, der er udskiftningen. Vi dykker ned i de billeder og specifikationer, der er offentliggjort for kundegruppen på den anden side af jorden.




Deler platform med MG4
Konkurrencen i klassen af kompakte crossovers på strøm er heftig. Den nye MG S5 EV skal således kunne hamle op med rivaler som Skoda Elroq, Kia EV3 og landsmanden BYD Atto 2. En god start på at tage konkurrencen seriøst er at bygge MG S5 EV på en dedikeret elektrisk platform. Den platform, som ZS EV kører på, har udgangspunkt i en syv år gammel benzinbil.
MG S5 EV bliver heldigvis bygget på den dedikerede elbilplatform fra SAIC kaldet MSP (Modular Scalable Platform), som også MG4 bygges på. Ser man på de foreløbige specifikationer, får MG S5 EV derfor også de samme batteripakker. Det betyder batterier på 51 kWh og 64 kWh med op til 430 kilometer i rækkevidde. Platformen understøtter også et 77 kWh batteri, som der dog ikke er specifikationer på i denne omgang.





Den forventede afløser er noget større end MG ZS EV. Den nye MG S5 EV måler 447 cm i længden, 185 cm i bredden og 162 cm i højden. Det er hele 17 cm mere i længden, hjulpet på vej af en akselafstand, der også er knap 15 cm større. Det giver 453 liter i bagagerummet, hvilket er 100 liter ekstra sammenlignet med forgængeren, og formentligt betragteligt bedre bagsædeplads.
Det udvendige designsprog er, som dimensionerne, noget mere voksne end det på MG ZS EV. Generelt ligger den sig tættere op ad MG4 end ZS med smallere forlygter og en lygtebjælke på tværs af bagenden. Indvendigt er en højtmonteret 12,8″ skærm til infotainment, der ser mere tidssvarende ud end det i Danmarks billigste elbil. Den digitale instrumentering bag rattet måler 10,25″, nøjagtigt som det, der fås i MG4. Ligesom rattet.
Udstyr og eventuelle priser gemmer vi til den egentlige europæiske præsentation, hvor ovenstående detaljer kan have ændret sig. Til den tid har modellen givetvis også et nyt navn, da Audi næppe giver afkald på S5-betegnelsen. Måske efterfølgeren til ZS EV bare skal hedde ZS EV?