Privatleasing: Kia EV3 til kun 1.495 kr. om måneden
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Hvis ikke den er elektrisk, kan den ikke være billig. Det er en fingerregel, der er let at følge, når man skal købe bil i dagens Danmark. Som altid er der dog en undtagelse, der bekræfter reglen, og i øjeblikket hedder den MG ZS Hybrid+. En kompakt crossover med hybridteknologi til 249.999 kr.
Vent lige… MG ZS, er det ikke den der superbillige elbil, der blev lanceret i 2020? Jo! Faktisk er ZS EV i øjeblikket Danmarks billigste elbil, men den er på vej ud af sortimentet og kommer ikke igen. Den nye og anden generation af MG ZS fås kun som Hybrid+, og det er ikke så tosset, som det lyder.
For mens elbilen MG ZS EV primært var god til at være billig, så har den helt nye MG ZS Hybrid+ styr på lidt mere. Læs hvad, når Bilbasen tester den lige her.
Der er to ting, der overrasker, når man sætter sig ind i MG ZS Hybrid+, og det første er pladsforholdene. For selvom den måske ser klejn ud udefra, måler den i virkeligheden næsten som en Nissan Qashqai.
På forsædet sidder man højt og får derfor et naturligt godt udsyn af de regulære vinduespartier, der brydes af en tynd A-stolpe. Det eneste, der afslører budgetorientering, er rattets mangel på dybdejustering, der gør en optimal køreposition svært opnåelig. Det er ærgerligt, fordi forsæderne faktisk er rigtig fine.
Bedre står det til på bagsædet, hvor der reelt er plads som i en Qashqai. Her er højt til loftet, og selvom den flade bænk måske ikke er et ergonomisk vidunder, er den vinklet til udmærket lårstøtte. Lårstøtten spoleres heller ikke af et bundmonteret batteri, og gulvet er derfor dybt med plads til selv store arbejdssko under forsæderne.
Kabineplads som en Qashqai til knap 100.000 kr. mindre. Så må resten af kabinen vel være bygget som en Wartburg med plastmaterialer fra Fætter BRs andensortering? Nej, det er anden overraskelse! MG ZS Hybrid+ er ingen Rolls Royce, men til prisen er her pænt, og byggekvaliteten fejler intet.
Det er sort plast, der dominerer, men der er gjort en indsats for, at det skal se pænt ud. Selvom syningerne i dørsiderne ikke er syninger, men aftegninger i plastikken, så giver det tekstur. Det samme gør det trim, der skal ligne aluminium hist og her.
Der er ikke råd til OLED-displays og Google-samarbejder, når der skal bygges en billig bil som ZS Hybrid+. Og da MG i forvejen ikke er hverken lands- eller regionsmestre i infotainmentsystemer, så er det her, man først fornemmer den lave pris.
En let vinkling af den 12,3” store skærm betyder, at solen giver godt med genskær. Når endelig man kan se noget, ser man et system, der ikke er særligt intuitivt. Til gengæld responderer systemet hurtigt nok på inputs, og processoren virker hurtigere end den, man får i den beslægtede MG3 Hybrid+.
Trådløs Apple Carplay og Android Auto løser problemet med systemet, men kun indtil der skal justeres på klimaanlægget. Så skal opkoblingen lukkes helt ned, tryk efter tryk, før man kommer ud og kan tilgå klima-menuen. Her lærer man hurtigt at indstille én af de to genvejsknapper på rattet til netop at åbne klima-menu.
Selv hvis man regner infotainment-delen ude, har man en fornemmelse af, at der er sparet på systemerne. Testbilen starter eksempelvis hver morgen med at indikere, at et hjul er fladt. Problemet er bare, at det er et nyt hjul hver gang – og at ingen af dem mangler luft.
MG har også tidligere fået på puklen for sine militante assistentsystemer, hvor bilen rusker nådesløst i rattet, når man nærmer sig spærrelinjerne. Det gør MG ZS Hybrid+ ikke på samme måde, så her er en klar forbedring. Til gengæld udsender den en så høj hyletone, at man i chok selv kommer til at ruske i rattet.
Den høje hyletone mænger sig i øvrigt med et virvar af andre lyder, der melder sig sporadisk, og kun giver mening halvdelen af gangene. Bilen giver et bip, og man orienterer sig automatisk i instrumentering og på skærmen – men der er ingenting at se.
En samlet systemydelse på 194 hestekræfter er også et element, der overrasker. Accelerationen fra 0 til 100 km/t klares på 8,7 sekunder, og selvom det ikke er svimlende, er det rigeligt kvikt for en budgetorienteret og kompakt crossover.
Årsagen til, at det føles kvikt, ligger i hybridsystemets opbygning. For i virkeligheden er der kun 102 halvforkølede hestekræfter i den turboløse benzinmotor. Det er de 136 elektriske hestekræfter, der driver værket, mens benzinmotoren fungerer som generator og sender suppe til et batteri på 1,8 kWh.
Hybridsystemet fungerer upåklageligt ved lave hastigheder. Når benzinmotoren vækkes til live for at hjælpe til, sker det uden klodsede ryk i kabinen, og man med forsigtig speederfod kan man komme helt op på omkring 80 km/t uden hjælp fra benzinmotoren.
Er foden tungere eller hastigheden højere forpurrer en tre-trins automatgearkasse hybridsystemets potentiale. Flere gange oplever jeg, at gearkassen hænger i andet gear og tvinger motoren op i knap 4.000 omdrejninger længe. Kombineret med det førnævnte virvar af biplyde, kan det få selv en meditationsguru til at tabe tålmodigheden.
Undervognen i MG ZS Hybrid+ er meget blød, præcist som i lillesøster MG3, og selvom det giver behagelig omgang med bump og brønddæksler, får man også det højere tyngdepunkt at føle. Det bliver lidt vuggende og kan give fornemmelsen af, at undervognen aldrig falder til ro.
Styretøjet er ej heller særligt spændende, men hey… Det er altså først og fremmest en billig familiebil, så gudsbenådet dynamik er utopi.
Til 249.999 kr. er MG ZS Hybrid+ virkelig billig – og også lidt for billig. Hvis man tager basismodellen ZS Hybrid+ Standard, får man en mindre (og ringere) infotainmentskærm, halogenforlygter, 16” stålfælge samt ingen rat- eller sædevarme til de kolde vintermåneder.
Her virker Comfort-udgaven i midten til 269.999 kr. som et godt kompromis med LED-lygter og alufælge – men stadig uden sædevarme.
Testbilen er den dyreste Luxury-variant til 284.999 kr. der giver kunstlæderkabine og premium dørbeklædning, der givetvis giver de teksturer, der fjerner lidt af budgetfølelsen. Dertil kommer elektrisk justerbart førersæde samt varme i rat og forsæder. Uanset hvilken variant, man vælger, får man en bred vifte af sikkerhedsudstyr.
Selvom tiden på skolenbænken har lært mig, at man ikke må bringe nye ting op i en konklusion, så gør jeg det lige alligevel. For jeg synes, at MG er sluppet virkelig godt afsted med designet på anden generation ZS Hybrid+. Den ligner ingen kinesisk budgetkasse, og fra de rette vinkler, kan den fejltages for den nye VW Tiguan.
Tag dertil, at kabinen er både rummelig og velbygget samt MGs syv års fabriksgaranti, og så har man allerede her ganske meget bil for pengene. At systemerne og køreoplevelsen ikke følger de ellers fine fornemmelser til dørs er ærgerligt, men måske ikke videre overraskende. For selv til 269.999 kr., som den anbefalede Comfort-variant koster, så er den stadig billig.
MG ZS Hybrid+ Luxury
Motor: R4, 1.498 cm3
Ydelse: 194 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,7 sekunder
Tophastighed: 168 km/t
Forbrug: 19,6 km/l
CO2-udledning: 115 gram/km
Mål (L/B/H): 443/182/164 cm
Køreklar vægt: 1.495 kilo
Trækvægt: 500 kilo
Bagagerumsvolumen: 443-1.457 liter
Pris: 284.999 kr. (ZS Hybrid+ fås fra 249.999 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/3.895 kr. (ZS Hybrid+ fås fra 14.995/3.595 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
* Privatleasingydelsen inkluderer 15.000 kilometer årligt på en 36 måneders kontrakt. ZS Hybrid+ fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Bedst som Mazda mangler elbiler i modelprogrammet, lancerer de en… enorm syvpersoners SUV som plug-in hybrid? Det er ikke så skævt, som det lyder, da ny Mazda CX-80 giver både luksus og plads til syv personer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.