august 13, 2024

Se priserne på den hurtige VW ID.3 GTX

Der kommer for alvor skub i den elektriske VW ID.3, når den tilføjes titlen GTX. Den hurtige hatchback fås med 286 eller 326 hk, og priserne starter ved 369.995 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hvor dynamisk og underholdende kan en Volkswagen ID.3 blive, når ingeniørerne giver den en overhaling? Det vil vise sig, når vi får mulighed for at teste de nye ID.3 GTX-varianter, som kommer til Danmark senere i år.

Indtil da må vi nøjes med at kigge på priserne på ID.3 i de nye, hurtige varianter. ID.3 GTX kommer nemlig ikke kun i en hurtig udgave, men i to; GTX i standardversion har en elmotor med 286 hestekræfter, mens GTX Performance har en elmotor med 326 hestekræfter.

Elmotoren i ID.3 GTX Performance er den stærkeste, Volkswagen tilbyder på tværs af sit modelprogram. Den gør, at 0-100 km/t klares på 5,7 sekunder. Den gør det også muligt for Performance-udgaven at ramme en topfart på 200 km/t, hvor standardudgaven mister pusten ved 180 km/t. Standardudgaven GTX kan dog være med et godt stykke af vejen: den går fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

Prisforskellen gør standardudgaven uinteressant

Der er en anden væsentlig forskel på ID.3 GTX og ID.3 GTX Performance end ydelsen. Performance-udgaven er født med en ny adaptiv Sport DCC-affjedring, mens den almindelige med 286 hestekræfter har en passiv affjedring med almindelige støddæmpere.

Den adaptive affjedring har potentiale til at gøre en stor forskel, og for de fleste kunders vedkommende vil det alligevel være Performance-udgaven, der kommer hjem med. Der er kun 20.000 kr. fra GTX til GTX Performance, og det inkluderer langt mere end bare den adaptive undervogn. Så det rigtige valg giver næsten sig selv – standardudgaven viser sig at være uinteressant.

ID.3 GTX med 286 hestekræfter med rækkevidde op til 601 kilometer introduceres hos de danske forhandlere til 369.995 kr., og ID.3 GTX Performance med 591 kilometer rækkevidde koster 389.995 kr. Begge varianter har udstyr som 20″ alufælge, matrix-LED-forlygter, styretøj med variabel udveksling og nøglefri betjening. Mulighederne for ekstraudstyr er trækkrog (til cykelholder), panoramaglastag og pakke med udvidelse af førerassistentsystemerne.

I Performance-varianten får man den adaptive Sport DCC-undervogn, elektrisk justerbare Topsport-forsæder, stort head-up-display og Harman Kardon-lydanlæg med subwoofer.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS