Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvor dynamisk og underholdende kan en Volkswagen ID.3 blive, når ingeniørerne giver den en overhaling? Det vil vise sig, når vi får mulighed for at teste de nye ID.3 GTX-varianter, som kommer til Danmark senere i år.
Indtil da må vi nøjes med at kigge på priserne på ID.3 i de nye, hurtige varianter. ID.3 GTX kommer nemlig ikke kun i en hurtig udgave, men i to; GTX i standardversion har en elmotor med 286 hestekræfter, mens GTX Performance har en elmotor med 326 hestekræfter.
LÆS OGSÅ | VW ID.3 GTX klar med op til 326 hestekræfter
Elmotoren i ID.3 GTX Performance er den stærkeste, Volkswagen tilbyder på tværs af sit modelprogram. Den gør, at 0-100 km/t klares på 5,7 sekunder. Den gør det også muligt for Performance-udgaven at ramme en topfart på 200 km/t, hvor standardudgaven mister pusten ved 180 km/t. Standardudgaven GTX kan dog være med et godt stykke af vejen: den går fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder.
Der er en anden væsentlig forskel på ID.3 GTX og ID.3 GTX Performance end ydelsen. Performance-udgaven er født med en ny adaptiv Sport DCC-affjedring, mens den almindelige med 286 hestekræfter har en passiv affjedring med almindelige støddæmpere.
Den adaptive affjedring har potentiale til at gøre en stor forskel, og for de fleste kunders vedkommende vil det alligevel være Performance-udgaven, der kommer hjem med. Der er kun 20.000 kr. fra GTX til GTX Performance, og det inkluderer langt mere end bare den adaptive undervogn. Så det rigtige valg giver næsten sig selv – standardudgaven viser sig at være uinteressant.
ID.3 GTX med 286 hestekræfter med rækkevidde op til 601 kilometer introduceres hos de danske forhandlere til 369.995 kr., og ID.3 GTX Performance med 591 kilometer rækkevidde koster 389.995 kr. Begge varianter har udstyr som 20″ alufælge, matrix-LED-forlygter, styretøj med variabel udveksling og nøglefri betjening. Mulighederne for ekstraudstyr er trækkrog (til cykelholder), panoramaglastag og pakke med udvidelse af førerassistentsystemerne.
I Performance-varianten får man den adaptive Sport DCC-undervogn, elektrisk justerbare Topsport-forsæder, stort head-up-display og Harman Kardon-lydanlæg med subwoofer.
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.