Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 27. oktober 2017
Jeg blev nødt til at slå FR op på nettet. Selv om jeg for ca. 10 år siden var pressechef for Seat i Danmark, så havde jeg glemt, hvad bogstaverne betød. Mens det måske burde gøre mig lidt flov, så kan jeg da trøste mig med, at Seat tilsyneladende også har glemt betydningen af FR.
Her kan du søge efter Seat Ibiza til salg på Bilbasen
FR-modellerne har nemlig altid været hurtige og sportslige biler. Biler som modsvarer et GTI hos moderselskabet Volkswagen, mens R-modeller hos VW bliver til Cupra hos Seat. Men Ibiza FR 1,0 med 115 hk er altså lidt en Flad Raket. Der er i hvertfald ikke meget Formula Racing over motoren, selv om 115 hk rækker fint til den lille bil. De tre cylindre lyder som det, de er – en amputeret motor, der nok er effektiv, men langt fra sjov.
Og dermed begår Seat samme fejl, som VW har gjort utallige gange, hvor en GTI også kunne være med en mindre sjov motor – den fadæse rettede VW op på i 2005 med Golf GTI, der mindst har 200 hk. Men Seat begår altså samme fejl. FR er simpelthen et udstyrsniveau med hård undervogn og sportslig styling – ikke en bil med en sportslig motor.
Undervognen er temmelig hård, og selv om den får dækkene til at hænge i, så udebliver morskaben. Den styrer derhen, hvor du vil, men det er faktisk som om, der er for meget greb og for meget understyring. Ibiza FR er ikke legesyg, som en Ford Fiesta er det – faktisk er den basale Ibiza sjovere, fordi grebet passer til balancen. På testbilen er ubalancen forstærket af 18-tommer hjul.
Stylingen er FRisk med FR-emblemer strøet ud med rund hånd og røde bremsekalibre lyser op i fælgenes åbninger. Ibiza er i sig selv FRæk, men FR-gear gør den bestemt mere lækker for øjnene. Også mere smart at se på end kusinen VW Polo, der nok er den største konkurrent sammen med Ford Fiesta.
Selve bilen fejler ikke noget – den er rummelig og tingene fungerer godt. Men med den lille trecylindrede motor er FR noget af en Flad Raket. Der er i hvert fald intet Formula Racing over den.
Men det er der heldigvis råd for. Man skal nemlig være lidt a en FattigRøv, hvis man vælger at spare de 13.000 kr, som er den lille merpris, du skal give for en 1,5 TSI med 150 hk – det lyder som et langt bedre tilbud end den lille FuseR med 115 hk. For det er primært motoren, der holder armene nede.
En FR med 115 hk er som at købe en lille fadøl i et stort glas – du ligner ikke en FattigRøv, men det er du, for du skal bruge de ekstra 12.000 kr. og få de sidste kræfter.
Motoren har 115 hk og den trækker fint fra bunden. Men det er tydeligt på lyden og vibrationerne, at det er en trecylindret motor. Den er knapt så godt dæmpet, som konkurrenten i Ford Fiesta, men støjniveauet er ikke anstrengende. Til en sportslig model er der dog langt fra kræfter nok, og gearingen er for høj til sjov.
Testbilen sneg sig over 200.000 kr. med LED-forlygter, 18-tommer alufælge og touchskærm. Dermed er Ibiza ikke noget slagtibud, men den er heller ikke urimeligt prissat. Men med en merpris for en FR med 35 hk mere på 12.000 kr., så virker den trecylindrede dyr.
Udseendet er skarpt. Ibiza FR ser rigtig godt ud, og detaljerne med FR-logo løfter stemningen gevaldigt.
Motoren er bare ikke stærk nok til rigtig sjov. Og så er VW stadig bedre til lækre kabiner – men Ibiza er mindst lige så lækker, som Fiesta.
Jeg er sikker på, at mange vil sige ja. Grebet er stort, og bilen reagerer forudsigeligt, så du kan køre stærkt i sving. Men bilen leger ikke med. Bagenden er for død, styretøjet er for dødt og bilen understyrer for meget. Men den føles enormt sporsikker.
I forhold til de ydre mål og bilklassen i det hele taget er pladsen rigtig god. Mange familier kan godt nøjes med en Ibiza.
FR-logoerne og den store skærm, der er tilkøb i basismodellerne, løfter stemningen. Layoutet er vellykket.
Seat Ibiza er lækker og absolut en mine favoritter blandt minibilerne. FR-udstyret pynter, men motoren med tre cylindre og 115 hk hører ikke hjemme i en sportslig bil. Prøv lige den med 150 hk – den koster kun 12.000 kr. mere og leverer et helt andet punch.
Motor: 3 cylindre, 115 hk / 200 Nm
Gear: 6 manuelle
Acceleration: 9,3 sek
Tophastighed: 195 km/t
Forbrug: 21,3 km/l
Vægt: 1140 kg
Nypris: fra 181.470,- kr (26.10.2017)
På papiret er den tyske søster dyrere, men et højere udstyrsniveau og en bedre gensalgsværdi udligner formentlig scoren i sidste ende. I forhold til Ibiza ser Polo dog dræbende kedelig ud.
Her kan du søge efter VW Polo til salg på Bilbasen
Fiesta er mere legesyg og mere støjsvag. Den har ikke nødbremse som standard, men udstyret er fornuftigt prissat. Kabinen er ikke helt så nydelig
Her kan du søge efter Ford Fiesta til salg på Bilbasen
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.