Nyheder

Sådan tog en selvkørende bil det første menneskeliv

Af i Nyheder
Det har været frygtet, siden de første selvkørende biler blev sluppet løs. Men nu er det desværre en realitet. En selvkørende Uber-Volvo har dræbt en fodgænger i USA. Her er, hvad der skete.

Af: Johannes Hartkopf-Mikkelsen / udenhaender.dk / 27. marts 2018

49-årige Elaine Herzberg er på vej over en syv-sporet vej i Tempe – en forstad til byen Phoenix i USA. Klokken er omkring 22 søndag aften. Hun trækker sin cykel, og hun er lige kommet uskadt over de første spor. Her er hun i sikkerhed på en stor midterrabat med fortov og træer.

De den hjemløse fodgænger skal over de sidste spor, går det galt. Af en eller anden grund ser hun sig ikke for. Hun krydser vejen et sted, hvor den ikke er lyst op af lygtepæle. Og kort inden, hun når over vejen, bliver hun ramt af en Volvo XC90, som kommer kørende med ca. 65 km/t. Elaine Herzberg bliver erklæret død, da hun ankommer til hospitalet.

LÆS OGSÅ: Stop hysteriet: Dieselbiler er ikke forbudt i tyske byer

Det er der som sådan ikke noget usædvanligt i. Der dør op mod 40.000 mennesker i trafikken hvert år i USA, og når der er tale om fodgængere, der bliver kørt ned uden vidner, sker der som regel ikke så meget mere i sådan en sag. For ofte er fodgængeren ikke i stand til at komme med sin del af forklaringen.

Babysitter bag rattet

Der var dog det særlige ved den her Volvo XC90, at den tilhørte Uber. Som mange sikkert kan huske, var Uber også i Danmark i en kort periode, hvor man i en smart app kunne bestille et lift med en chauffør, som brugte sin egen bil til taxakørsel. Indtil taxa-branchen fik sat en stopper for det i Danmark.

Men Uber har en plan. Hvis Uber ikke behøver chaufførerne, kan de tjene flere penge, så Uber er i gang med at udvikle sine egne selvkørende biler. Derfor var den her Volvo XC90 ikke nogen helt almindelig Volvo XC90 – den var udstyret med Ubers egen sensorteknologi, og derfor var den i stand til at køre selv.

selvkørende Uber fra Volvo

Ubers testbiler er udstyret med avancerede sensorer, som burde gøre bilen i stand til se forhindringer hele vejen rundt om bilen. Foto: Uber

Uber tester selvkørende biler flere steder i USA, hvor der er stor forskel på, hvordan den slags testkørsel må foregå. I Arizona, hvor Phoenix ligger, er der meget få regler. Det er da også her, at Googles søsterselskab Waymo er begyndt at teste biler helt uden nogen bag rattet.

Så langt er Uber ikke nået med udviklingen af deres selvkørende biler endnu. Derfor sidder der et menneske bag rattet i alle Ubers testbiler – en slags babysitter, der skal passe på, at den selvkørende bil ikke gør noget, den ikke skal. Nogle af de efterhånden mange firmaer, som udvikler selvkørende biler, har altid to personer i deres testbiler, og det havde Uber også engang. Nu er de gået over til én.

Selvkørende bil sov på vagten

I den Uber-Volvo, som ramte Elaine Herzberg forrige søndag aften, var dén ene person den 44-årige Rafael Vasquez. Han har forklaret til politiet, at han ikke opdagede fodgængeren, før han hørte sammenstødet med hende. Politiet har siden da frigivet videooptagelser fra bilen, som viser, at han kiggede ned i flere sekunder op til sammenstødet. Du kan finde link til videoen i bunden af artiklen.

Testkøreren i Ubers selvkørende bil umiddelbart inden den påkørte en fodgænger. Foto: Uber/Tempe Police

Så man kan sige, at den selvkørende bils babysitter sov på vagten. Et af de store spørgsmål, som stadig mangler svar, er så, hvorfor den selvkørende bil også sov på vagten. For bilen burde have set Elaine Herzberg med dens avancerede radar- og lasersensorer, som i princippet fungerer lige så godt i mørke, som de gør i dagslys.

SE OGSÅ: Sådan er det at køre på skiferie i en Tesla

Efter ulykken har Uber ikke sagt meget andet, end at deres tanker er hos Elaine Herzbergs efterladte. Uber samarbejder dog med politiet og flere forskellige amerikanske myndigheder, så svaret kommer nok inden længe.

Derfor kan det være enden for Uber

Et andet stort spørgsmål er; Hvad kommer det til at betyde for udviklingen af selvkørende biler, at en selvkørende bil nu har krævet sit første dødsoffer?

Svaret er ikke så lige til. I første omgang har Uber indstillet al test af selvkørende biler. Toyota har gjort det samme i USA, men fortsætter selvkørende testkørsel i Japan. I Kina har den kinesiske Google-konkurrent Baidu lige fået lov til at teste selvkørende biler i Beijing. Og i San Fransisco, hvor ikke mindre end 52 selskaber har tilladelse til at teste selvkørende biler, får alle lov til at teste videre. Dog efter en opsang fra borgmesteren om, at sikkerhed skal have førsteprioritet. Så indtil videre går verden videre, og de selvkørende biler er stadig på vej. Om man kan lide det eller ej.

For Uber kan episoden dog få enorme konsekvenser. Uber har i flere år været en magnet for skandaler med spionage, afpresning af politikere og andre ufine forretningsmetoder. Nu har Arizonas guvernør snuppet Ubers tilladelse til at teste selvkørende biler. Hvis andre delstater følger trop, kan det blive begyndelsen på enden for Uber.

Her kan du se videoen fra ulykken

Advarsel: Denne video viser sekunderne op til sammenstødet mellem Uber-bilen og fodgængeren. Vi advarer om stærke billeder.

Se flere nyheder, test og artikler om selvkørende biler på www.udenhaender.dk

 

[gs-fb-comments]