Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
BMW X1 og X2. To modeller fra det bayerske mærke, som har ligget tæt. Måske for tæt, for den nye generation X2 er designmæssigt langt fra den seneste X1; X2 er nu mere en aflægger af X4 og X6 end bare en forkortet X1.
LÆS OGSÅ | BMW topper op: i5 med 394 hk
Den vigtigste X2 i Danmark er den med et i foran navnet: iX2. Det er den 100 procent elektriske variant, som er ved at være klar til danske bilkøbere, som føler sig fristet af et design, der ikke helt er typisk BMW.
Hvis du synes, designet er lige præcis, som det skal være, så har vi priserne på de forskellige varianter og på ekstraudstyr, og vi har krydret dem med en masse billeder af den nye elbil.
Set fra et teknisk synspunkt er der meget lidt, der adskiller iX2 fra iX1. Du kan købe iX2 med de samme to drivlinjer som iX1. Den mest fornuftige er iX2 eDrive20 med forhjulstræk (en elmotor foran) og 204 hk. Den er tre sekunder langsommere fra 0-100 km/t end iX2 xDrive30 med firehjulstræk (elmotor for og elmotor bag), som har 313 hk. Det er 8,6 sekunder mod 5,6 sekunder, så forskellen er betydelig.
Med mindre vægt og mere effektivitet kan basismodellen med 204 hk køre længere på en opladning; den klarer 450-456 kilometer (afhængigt af udstyrsniveau), hvor den firehjulstrukne xDrive30 skal holde ind efter 424-430 kilometer.
Lynladningstempoet er ikke fremragende med 130 kW ved en DC-lader, men batteristørrelsen på 64,8 kWh gør, at man trods alt ikke skal vente i evigheder på at komme videre.
Billigste iX2-variant er eDrive20 med 204 hk og M Sport-udstyr. Den sælger BMW til 430.000 kr., som er 10.000 kr. mere end for den tilsvarende iX1, så det er smag og behag og ikke prisen, der er afgørende.
Som M Sport er iX2 udstyret med adaptive LED-forlygter, 19″ alufælge, metallak, ladekabel, el-betjent bagklap, alarmsystem, automatisk klimaanlæg med to zoner, nøglefri betjening, sportssæder, interiørlister i aluminium, digital instrumentering, navigation og indtræk i Alcantara/kunstlæder.
LÆS OGSÅ | BMW iX1 fås nu til 420.000 kr.
Niveauet over M Sport hedder Fully Charged, og med det udstyrsniveau koster iX2 eDrive20 fra 491.729 kr. Fully Charged er blandt andet udstyret med anhængertræk, ratvarme, udvidet digital instrumentering, el-justerbare forsæder, Harman Kardon-lydanlæg og head-up-display.
Hvis iX2 skal være udstyret med 313 hk, så begynder det virkelig at blive dyrt. Merprisen ligger nemlig på hele 75.000 kr. for den ekstra elmotor med 109 hk. Dermed starter iX2 xDrive30 på 505.000 kr. som M Sport, og det eneste ekstra man i øvrigt får med er en adaptiv undervogn, som dog kun er selvregulerende og ikke justerbar.
Som Fully Charged ryger iX2 xDrive30 op i 572.219 kr., og i forhold til den svagere eDrive20 med samme udstyrsniveau er merprisen endda 80.490 kr.
Adaptiv fartpilot er desværre noget, BMW stadig tager sig betalt for. Sammen med aktiv vognbaneassistent koster den 10.000 kr. Harman Kardon-lydanlæg til M Sport koster 7.750 kr., men findes også i en Komfort-pakke med el-justerbare forsæder til 19.374 kr. Farven på indtrækket fås også i andet end sort (Mocha eller Oyster) til 3.125 kr., og indtræk i ægte læder koster 16.250 kr.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.