BMW iX2 xDrive 30
Nyheder
14. marts 2024

Skal BMW iX2 være din, så se priser og billeder her

Morten B. Bek

Morten Bek

Den nye BMW iX2 fås fra 430.000 kr. Hvis iX1 er for ordinær og kedelig, så skiller den nye søstermodel sig ud, og merprisen er rimelig med 10.000 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

BMW X1 og X2. To modeller fra det bayerske mærke, som har ligget tæt. Måske for tæt, for den nye generation X2 er designmæssigt langt fra den seneste X1; X2 er nu mere en aflægger af X4 og X6 end bare en forkortet X1.

Den vigtigste X2 i Danmark er den med et i foran navnet: iX2. Det er den 100 procent elektriske variant, som er ved at være klar til danske bilkøbere, som føler sig fristet af et design, der ikke helt er typisk BMW.

Hvis du synes, designet er lige præcis, som det skal være, så har vi priserne på de forskellige varianter og på ekstraudstyr, og vi har krydret dem med en masse billeder af den nye elbil.

BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30

204 eller 313 hestekræfter

Set fra et teknisk synspunkt er der meget lidt, der adskiller iX2 fra iX1. Du kan købe iX2 med de samme to drivlinjer som iX1. Den mest fornuftige er iX2 eDrive20 med forhjulstræk (en elmotor foran) og 204 hk. Den er tre sekunder langsommere fra 0-100 km/t end iX2 xDrive30 med firehjulstræk (elmotor for og elmotor bag), som har 313 hk. Det er 8,6 sekunder mod 5,6 sekunder, så forskellen er betydelig.

Med mindre vægt og mere effektivitet kan basismodellen med 204 hk køre længere på en opladning; den klarer 450-456 kilometer (afhængigt af udstyrsniveau), hvor den firehjulstrukne xDrive30 skal holde ind efter 424-430 kilometer.

Lynladningstempoet er ikke fremragende med 130 kW ved en DC-lader, men batteristørrelsen på 64,8 kWh gør, at man trods alt ikke skal vente i evigheder på at komme videre.

BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30
P90540074_highRes_the-new-bmw-ix2-xdri
BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30
P90540038_highRes_the-new-bmw-ix2-xdri
P90540023_highRes_the-new-bmw-ix2-xdri

Merprisen for de ekstra kræfter er meget høj

Billigste iX2-variant er eDrive20 med 204 hk og M Sport-udstyr. Den sælger BMW til 430.000 kr., som er 10.000 kr. mere end for den tilsvarende iX1, så det er smag og behag og ikke prisen, der er afgørende.

Som M Sport er iX2 udstyret med adaptive LED-forlygter, 19″ alufælge, metallak, ladekabel, el-betjent bagklap, alarmsystem, automatisk klimaanlæg med to zoner, nøglefri betjening, sportssæder, interiørlister i aluminium, digital instrumentering, navigation og indtræk i Alcantara/kunstlæder.

Niveauet over M Sport hedder Fully Charged, og med det udstyrsniveau koster iX2 eDrive20 fra 491.729 kr. Fully Charged er blandt andet udstyret med anhængertræk, ratvarme, udvidet digital instrumentering, el-justerbare forsæder, Harman Kardon-lydanlæg og head-up-display.

Hvis iX2 skal være udstyret med 313 hk, så begynder det virkelig at blive dyrt. Merprisen ligger nemlig på hele 75.000 kr. for den ekstra elmotor med 109 hk. Dermed starter iX2 xDrive30 på 505.000 kr. som M Sport, og det eneste ekstra man i øvrigt får med er en adaptiv undervogn, som dog kun er selvregulerende og ikke justerbar.

BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30
BMW iX2 xDrive 30

Som Fully Charged ryger iX2 xDrive30 op i 572.219 kr., og i forhold til den svagere eDrive20 med samme udstyrsniveau er merprisen endda 80.490 kr.

Adaptiv fartpilot er desværre noget, BMW stadig tager sig betalt for. Sammen med aktiv vognbaneassistent koster den 10.000 kr. Harman Kardon-lydanlæg til M Sport koster 7.750 kr., men findes også i en Komfort-pakke med el-justerbare forsæder til 19.374 kr. Farven på indtrækket fås også i andet end sort (Mocha eller Oyster) til 3.125 kr., og indtræk i ægte læder koster 16.250 kr.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: