februar 7, 2024

BMW klar med sin første elektriske stationcar

BMW i5 Touring kommer med lækkert design, et stort bagagerum – og en eller to elmotorer. Den første elektriske stationcar har lidt kortere rækkevidde end sedanen, og den er kun lidt dyrere.

TEKST Morten Bek FOTO PR

MG5. Nio ET5 Touring. Porsche Taycan Sport Turismo. Peugeot E-308 SW og Opel Astra Sports Tourer Electric. Og… Elektriske stationcars er endnu en helt usædvanlig ting i bilindustrien, men her i 2024 kommer det til at ændre sig. Fra Audi kan vi se frem til A6 E-Tron Avant, og Volkswagen lancerer sin mere praktiske udgave af ID.7, ID.7 Tourer.

BMW har allerede for længe siden fortalt, at den nye 5-serie Touring, tyskernes store stationcar, i den nye udgave ville komme som elbil, og nu er tiden kommet for tyskerne at vise den frem. Den nye 5-serie Touring fås som plug-in hybrid, som diesel- eller benzinbil – men vigtigst af dem alle som den helt elektriske i5 Touring.

BMW har lavet en elegant afslutning på sin helt nye stationcar, som faktisk stiller sedanudgaven i skyggen. Den nye 5 Touring er måske ikke en vild og vovet bil, rent designmæssigt, men når den minder om lillebror 3-serie Touring, kan det ikke gå galt.

Som 5-serie sedan er også 5-serie Touring vokset. Den er næsten 10 cm længere end den gamle, så det her er en stor stationcar, en af de længste overhovedet, der måler 506 cm fra kofanger til kofanger. Men de ekstra centimeter er gået mere til den elektriske drivlinje end til pladsforholdene: bagagerummet på 570 til 1.700 liter er det samme, der er plads til i den gamle Touring.

23 kilometer skåret af rækkevidden – merprisen kun 14.446 kr.

Bilbasen har skrevet meget om BMW i5 i sedanudgaven, og alt om batteristørrelse, udstyr og interiør kan du læse om i de artikler, vi linker til flere steder her i teksten. Her går vi direkte efter de forskelle i rækkevidde og pris, der er mellem i5 sedan og den nye i5 Touring.

Den nye stationcar fås i udgaven i5 eDrive40 Touring med 340 hk, baghjulstræk og en WLTP-rækkevidde på op til 558 kilometer. Den danske pris for basisudgaven Sport Line er 605.000 kr. Den tilsvarende sedan koster kun 14.446 kr. mindre (590.554 kr.), så det er billigt i denne sammenhæng at vælge stationcar.

Sedanudgaven har som Sport Line en rækkevidde på 581 kilometer, så det mere praktiske karrosseri koster 23 kilometer på rækkevidden. Forbruget for sedanen er 15,9 kWh/100 kilometer – den nye Touring ligger på 16,6 kWh.

Den nye stationcar fås, endnu i hvert fald, ikke i den nye xDrive40-udgave med firehjulstræk og 400 hk, som sedanen gør, men i stedet kan man vælge den voldsomme i5 M60 xDrive Touring med 601 hk, firehjulstræk og 499 kilometer rækkevidde – og den koster 1.102.000 kr. mod sedanens 1.088.054 kr. (prisforskel 13.946 kr.). Sedanens rækkevidde er med 515 kilometer 16 kilometer bedre.

Det er indtil videre kun den 100 procent elektriske i5 Touring, der er danske priser på – og ikke på 5-serie Touring som plug-in hybrid eller i udgaver udelukkende med benzin- eller dieselmotor. Det handler bl.a. om 520d Touring med firecylindret diesel med 197 hk og plug-in hybriderne 530e Touring (299 hk) og 550e xDrive Touring (489 hk).

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Næsten ny BMW i5 til under 445.000 kr.

Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS