Skoda har trukket tiden i forhold til at introducere den faceliftede udgave af Enyaq RS og Enyaq Coupé RS - i stedet for at servere den sammen med de almindelige udgaver (Enyaq 60, 85 og 85x), kommer topmodellerne først nu med den omfattende opdatering.
En selvfølge er den nye front med det noget særprægede navn Tech-Deck Face, som Elroq var den første Skoda til at blive beriget med. Men på Enyaq RS-modellerne er det pyntet med flere detaljer, der skal fortælle, at bilen er dynamisk. Skoda går så langt som at kalde kofangerens design for noget, der skal minde om et rovdyr.
Måske Enyaq RS'erne skal jagte små uskyldige elbiler, som ikke kan flytte sig hurtigt nok. Som det allerede var tilfældet længe inden faceliftet, har de to elmotorer i alt 340 hestekræfter - en stigning fra de oprindelige 299 hestekræfter, Coupé RS blev introduceret med i 2022.
Firehjulstrækket er medvirkende til, at Enyaq RS-modellerne kan accellerere fra 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder. Topfarten er tydeligvis begrænset for at bevare en rimelig rækkevidde: 180 km/t.





Det største batteri går til de nye RS-modeller
Enyaq RS og Enyaq Coupé RS blev i sin tid introduceret med et batteri på 77 kWh (total kapacitet 82 kWh), og dermed har den kørt med samme batterikapacitet som Enyaq 80 og senere Enyaq 85.
Skoda har med faceliftet, og i modsætning til hvad Volkswagen gjorde med den tekniske opdatering af ID.4 GTX+, bygget et lidt større batteri ind i RS-modellerne. Kapaciteten stiger til 79 kWh (84 kWh total kapacitet), og da modellernes aerodynamik samtidig er blevet forbedret, er der flere kilometer at lege med.




Enyaq RS, oplyser Skoda, kan levere op til 562 kilometer på en opladning, og den endnu mere strømlinede Coupé RS kan give op til 568 kilometer; det er forbedringer på 47 kilometer i forhold til Enyaq Coupé RS af de første årgange. De fornyede modeller kan lade med op til 185 kW.
Skoda-ingeniørerne har finjusteret Enyaq RS'ernes køreegenskaberne, men det er uvist, hvad det lige præcis er, de har ændret på. Man kan fortsat bestille adaptiv DCC-affjedring med justerbare støddæmpere, som man kan justere i 15 forskellige trin.
Mens DCC-affjedringen koster ekstra, så kommer Enyaq RS og Enyaq Coupé RS med matrix-LED, nøglefri betjening og meget andet som standard; Coupé-versionen har altid panoramaglastag. Interiøret kommer som standard med farve- og materialetemaet RS Lounge med mikrofiber, kunstlæder og lime-farvede syninger. RS Suite med læder og kunstlæder og syninger i grå fås som ekstraudstyr.
Den danske Skoda-importør lover, at priserne kommer til sommer. Det er et vidt begreb, men da selve lanceringen ikke er fastlagt endnu, har importøren noget tid at løbe på.