Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst: Esben Skrumsager | Foto: Skoda
Sted: Basel / Dato: d. 27. august 2019
Moden i bilverdenen er entydig. Der skal højde på slæden. Så alverdens bilproducenter halser derudaf for at opfinde, udvikle og ikke mindst producere crossover- og SUV-modeller til den stigende efterspørgsel.
I det tjekkiske modelprogram har den store Kodiaq og den lidt mindre Karoq foreløbigt være nogle populære modeller, men Skoda vil have en større bid af markedet, og det skal den kompakte Kamiq bidrage til.
Størrelsesmæssigt kryber den – ligesom Skoda Scala – ind mellem Fabia og Octavia. Den har blot et andet udseende og er et par centimeter højere end Scala, så den matcher SUV-tendenserne i bilbranchen.
Sloganet hos Skoda er ”simply clever”. Og det er altså ikke bare varm luft. Kamiq er eksempelvis den første model i klassen, der byder på automatisk dørbeskyttelse i form af nogle skjulte gummilister, som springer frem, så snart du hiver ud i dørhåndtaget. Dét er smart.
Blandt andre velkendte Skoda-detaljer, som også har fundet vej til den lille Kamiq, er den indbyggede is-skraber i tankdækslet og paraplyen gemt i fordøren.
SE OGSÅ | De fedeste brugtbiler: Skør 6-hjulet Skoda med ”skøgetrappe”
At anhængertrækket kan fås i en elektrisk udgave, som popper ud med et tryk på en knap, er også en af de smarte funktioner, der gør livet med en Kamiq lidt sjovere.
Selvom Skoda gerne vil koble mode-begrebet ”SUV” på bilen, sidder du reelt ikke mere end nogle få centimeter højere end i eksempelvis en Skoda Scala (som min kollega Anders Berner for nylig kårede til den bedste Skoda). Den begrænsede højde er positivt for tyngdepunktet, og Kamiq ligger således behageligt og stabilt på motorvejen – både på lige stræk og i kurver.
Støjniveauet i bilen er acceptabelt uden dog ligefrem at imponere. En nærmere test af bilens køreegenskaber ser vi nærmere på, når bilen lander på dansk grund.
Selvom både Audi og VW rangeres højere internt i den tyske bilkoncern, føles Skoda på ingen måde som et discount-valg. Du bliver mødt af et smart og moderne interiør og instrumentering, som ikke efterlader noget at ønske for en bil i denne klasse.
Bagagerummet sluger hæderlige 400 liter. Kabinen byder desuden på fornemme pladsforhold, der eksempelvis er lysår bedre end i den nye Toyota Corolla. Det er særligt længden på 4,24 meter og en akselafstand på hele 2,65 meter, der sørger for rigeligt med plads på begge sæderækker.
Billigste udgave af Skoda Kamiq er en model med en benzinmotor på en enkelt liter. Er prisen afgørende, kan du naturligvis nøjes med den og de 95 hestekræfter kombineret med en 5-trins manuel gearkasse.
Den kraftigere motor med 115 hestekræfter gør naturligvis ikke bilen til et muskelbundt, men med automatgear i form af en 7-trins DSG-gearkasse får du en behagelig kombination, som sagtens kan følge med trafikken på motorvejen.
Topudgaven er udstyret med en 1,5-liters benzinmotor med 150 hestekræfter. Det er selvfølgelig fint at kunne vælge dén, men i en model som Kamiq er det næsten spild af kræfter. Det bedste kompromis vil formodentlig være at snuppe mellem-udgaven med 115 hestekræfter og DSG-gear – og så bruge et eventuelt overskydende på ekstra udstyr som panoramatag, elektrisk anhængertræk eller en større skærm til infotainment-systemet.
TIL SALG | Søg efter brugt Skoda på Bilbasen
De udmærkede motorvejsegenskaber betyder naturligvis, at den for nogle også vil være oplagt som pendlerbil. Her kommer den sidste motorvariant i spil, som er en 1,6-liters dieselmotor med 115 hestekræfter. Den leverer et hæderligt forbrug på i underkanten af 20 km/l og helt entydigt oplagt med DSG-gearkassen, som på bedste vis fordeler kræfterne gennem de 7 trin.
Der er ikke planlagt nogen form for el som en del af drivlinjen, så selvom Kamiq af Skoda betegnes som en city-SUV, er den altså ikke som skabt til den moderne efterspørgsel på grønnere drivlinjer i de større byer.
Skoda Kamiq er allerede i produktion, og man kan eksempelvis købe den i Tyskland. Danmark står desværre bagest i køen, så vi må vente med at se den på de danske veje til begyndelsen af det nye år.
Fordi den danske lancering lader vente på sig, er der endnu ikke officielle priser på plads. Hos vores naboer i Tyskland koster den billigste Kamiq dog rundt regnet det samme som søsterbilen Skoda Scala. Det samme gør sig gældende i Sverige, hvor Kamiq koster knap 3.000 mere end Scala. Hvis det også bliver tilfældet i Danmark, vil den billigste Kamiq formodentlig kunne købes for ca. 200.000 kr.
Motor: 1,0 TSI (benzin)
Gearkasse: 7-trins dobbeltkobling (automatgear)
Ydelse: 115 hk | 200 Nm
Acceleration: 10,0 sek.
Tophastighed: 193 km/t
Bagagerum: 400/1395 liter
Vægt: 1251–1409 kg
Påhæng: 1200 kg
Garanti: 2 år
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.