Test og anmeldelser

TEST: Skoda Kodiaq har oceaner af plads og fedt design, men den er presset af en anden Skoda

Den mellemstore SUV har fået intern konkurrence af den elektriske Skoda Enyaq, men der er stadig gode grunde til at vælge Kodiaq.

TEKST OG FOTO: Morten Bek / d. 20. november 2021

Det er særdeles fristende at vælge en elbil, selvom den måske ikke helt passer ind i behov og hverdag. Den smidige og støjfri kørsel er én ting, men prisen er den ting, som gør en stor forskel. En bil i samme segment med forbrændingsmotor kan nemlig være langt dyrere.

Specifikationer

Skoda Kodiaq 1,5 TSI DSG

Style

Motor: 1,5-liters benzinmotor

Ydelse: 150 hk / 250 Nm 

0-100 km/t: 9,8 sekunder

Tophastighed: 205 km/t

Forbrug: 12,8 km/l

Mål (L/B/H): 470/188/167 cm

Bagagerumsvolumen: 720-2.065 liter

Pris: 449.995 kr.

(Kodiaq fås fra denne pris)

Tag nu eksempelvis den mellemstore Kodiaq. Skodas fine SUV med overdådige pladsforhold. I den faceliftede udgave starter priserne på 449.995 kr. med benzinmotor med 150 hk og automatisk gearkasse. Det er en høj, men ikke skræmmende pris. Konkurrenterne er bestemt ikke billigere.

LÆS OGSÅ | Årets Bil 2022: Finalisterne er fundet, se dem her

Men det er den elektriske SUV fra Skoda i samme segment. Basisudgaven af Enyaq med 148 hk koster fra 299.995 kr. En forskel på 150.000 kr. er kolossal. Det er fristende at glemme alt om Kodiaq.

Er der overhovedet nogen grund til, at nogen skulle vælge Kodiaq og ikke Enyaq? Basisudgaven af Kodiaq skal vise, om Kodiaq har noget at byde på.

Basismodel? Det lyder liiiidt fattigt…

Det lyder sløjt, vil jeg godt indrømme. Men basismodel er direkte misvisende for den billigste Kodiaq. Den faceliftede Kodiaq starter ud med Style-udstyrsniveau på laveste niveau – og det niveau er ofte det højeste på andre modeller. Der er brug for at sætte ganske få krydser på ekstraudstyrslisten, for Kodiaq Style har det meste ab fabrik.

19” alufælge, LED-forlygter, varme i rattet, infotainmentsystem med trådløs Apple CarPlay-opkobling, adaptiv fartpilot, gearskiftepaler, digital instrumentering, p-sensorer for og bag, bakkamera, automatisk klimaanlæg med tre zoner, nøglefri betjening. Det og meget mere er standard. Veludstyret, det er helt sikkert.

Skulle sorte detaljer i stedet for krom friste, og mere avancerede adaptive forlygter være et ønske, så fås Sportline-versionen for 50.000 kr. mere. Men det er dyrt at få flere kræfter end 150 hk i Kodiaq. En 2-liters dieselmotor med den ydelse koster 25.000 kr. mere end benzinmotoren, som er ganske rimeligt, men en 2-liters benzinmotor med 190 hk er langt dyrere. Fordi den hænger sammen med firehjulstræk, starter den ved 539.995 kr.

LÆS OGSÅ | VIDEO: Hvad skal Berners gamle Skoda Octavia koste?

En diesel med firehjulstræk og 200 hk topper den pris, så regningen hedder 559.995 kr., men den absolutte topmodel er Kodiaq RS til 719.995 kr. Med faceliftet er den tidligere dieselmotor erstattet af en 2-liters benzinmotor med 245 hk.

Med andre ord langt højere priser end for Enyaq, hvor man kommer meget langt for 400.000 kr. Så kan du lade op på hjemmeadressen, og er du tryg ved rækkevidden, så står Enyaq meget stærkt overfor Kodiaq.

Hvad er det for noget med et facelift?

Don’t mess with at good thing. Skoda Kodiaq er den fedeste SUV, Skoda laver. Karoq bliver faceliftet om kort tid (meget godt skal ske med den for at gøre designet fedt. Kamiq har et lettere oppustet design. Og Enyaq virker ikke som et designmæssigt fremskridt. Kodiaq har muskler og frække kanter, og den snyder sig til at virke som en meget stor bil. Faktisk er den bare lidt længere end en Kia Ceed SW.

Så Skoda har ikke lavet et facelift a la den foregående Octavia, som pludselig som en anden E-Klasse fik to-delte forlygter. Forlygterne er nu mindre, og Kodiaq ser ud til at knibe øjnene sammen. Måske den har øje på en Enyaq i det fjerne?

LÆS OGSÅ | DUEL: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektrisk folkefavorit?

En større grill er kommet til, og den har fået et knæk i hver side. En større grill sker ved alle facelifts, men på Kodiaq er det helt okay. Den kan bære lidt mere grill. I modsatte ende er det stort set umuligt at se, at et facelift har ramt SUV’en. Der er sket noget. Meget, meget lidt. Skoda-logoet er fjernet, så nu står der i stedet SKODA. Baglygterne har, som grillen, fået et hak i siden (og nyt indre design), men jeg er nødt til at finde billeder af den gamle for at se, at der er sket noget.

Det overvældende rummelige interiør har Skoda pillet endnu mindre ved. Et nyt rat med to eger er standard i Style, og digitalinstrumenteringen er her en virkelig opgradering. De gamle analoge instrumenter havde de fleste tal på hovedet, og hvide ringe omkransede indersiden af speedometer og omdrejningstæller, og det var en dårlig kombination.

Skoda forbløffer mig gang på gang. Der er benplads på bagsædet som i en limousine, og bagagerummet er decideret gigantisk; på den anden side af 2.000 liter, hvis Kodiaq er udstyret med fem siddepladser. Den bageste sæderække med to sæder, som kan klappes bed, koster 17.900 kr. og gør at bagagerummet skrumper. Til bare at være enormt.

Kører Kodiaq eller Enyaq bedst?

Kodiaq føles som en langt større bil, end den i virkeligheden er. Jeg har mere fornemmelsen af at køre en Audi Q7 end en VW Tiguan, og det er tunge bevægelser og det høje karrosseri, som gør det. Det er en virkelig behagelig SUV til de lange stræk på motorvej og store landeveje.

På mindre landeveje, hvor der er snævert, mange svingkombinationer og måske flere ujævnheder, savner jeg en grad af kontrol i undervognen. Der er kluntede reaktioner på store ujævnheder, bevægelser som ikke forsvinder hurtigt nok. En Kia Sorento gør det bedre.

Min seneste Enyaq-køreoplevelse var i en Sportline med 204 hk og elektronisk styrede støddæmpere (DCC – 7.495 kr.). Selv med 20” hjul har den en vellykket affjedring og langt bedre kontrol end Kodiaq’en. Men uden DCC kører Enyaq stadig med bedre kontrol i undervognen end Kodiaq. Kodiaq fås også med DCC, men det er en forholdsvis dyr affære. 18.695 kr. koster de justerbare støddæmpere.

LÆS OGSÅ | TEST: Tesla Model Y slår hårdt ud efter konkurrenterne

1,5-liters benzinmotoren er en solid basismotor. 250 Nm fra 1.500 o/min og en køreklar vægt på lidt over 1.600 kilo gør, at Kodiaq næsten altid kan følge med. Men start-stop-systemet er langsomt og trægt, og automatgearkassen med dobbeltkobling er bestemt heller ikke den hurtigste ud af starthullerne. Når bilen er i fart, går skiftene langt smidigere. Det er bare, på ingen måde, tæt på den smidige el-drivlinje i Enyaq.

Er der ellers noget, der kunne være bedre?

Motoren i Kodiaq 1,5 TSI kunne have større overarme. Løsningen er den dyre 2,0 TSI med 190 hk, men den er simpelthen for dyr. Så dieselmotoren med 150 hk og 360 Nm fra 1.600 o/min til 25.000 kr. mere end basismodellen må været svaret, som færre og færre har lyst til at høre.

Der er rygter på færde om, at den mindre Karoq ved faceliftet introduceres som plug-in-hybrid. Det virker tilpas sandsynligt, da VW jo introducerede Tiguan som plug-in-hybrid, da den fik et facelift. Kodiaq burde også kunne fås med ladekabel og elmotor. Dens spanske søstermodel, Seat Tarraco, fås som PHEV med 245 hk, og det gør den til et af klassens bedste tilbud – til priser fra 406.000.

Det er svært, i det lys, at kaste virkelig mange roser efter Kodiaq. Den fortjener det, og den er federe end konkurrenten Peugeot 5008, men den er også dyr i forhold til biler, som kører på strøm. Sådan er det danske bilmarked indrettet nu, og det gør den elektriske Enyaq meget nemmere at sælge.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.