Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Skoda har i årtier finjusteret og filet på designet, men noget virkelig nyskabende er ikke kommet fra det tjekkiske mærkes designstudie i mange, mange år.
Selv den første bil udviklet 100 procent til eldrift, Enyaq, ser ud som en Skoda længe har gjort det – solid grill og bastante former.
Bilerne fra Skoda er gode. Rigtig gode. Men uden nytænkning i designet vil der være kunder, som stadig hænger fast i østblok-jokes og fortidens synder.
Skoda og deres designerne bevæger sig ud på ukendt land efter flere kunder, og den nye konceptbil Vision 7S skal vise os, hvad det er, de finder derude.
Vision 7S er det første kig ind gennem sprækken i døren til designstudiet. SUV’en er lig med det nye designsprog – den nye designlinje – hos Skoda, og mens den sædvanlige robusthed fra Superb, Fabia og co. ikke er smidt overbord, så er fronten helt ny.
Fronten har sågar et navn: Tech-Deck Face. Oversættelser er velkomne, for den direkte ord-for-ord-oversættelse giver ikke meget mening: Teknik-dæk-ansigt. Dæk som i øverste dæk på et skib…
LÆS OGSÅ | Første tur: Skoda Enyaq Coupé RS er fed – men ingen RS
Ingen spor efter den store grill med de forkromede ribber og det klassiske, men også lidt spøjse logo. Elbiler har ikke brug for en grill, så Skoda har valgt en sort bjælke, som huser bl.a. kameraer og sensorer.
Det er første gang i 30 år, at Skoda rigtig skubber til sin “virksomhedsidentitet”, som de så fint kalder det. Det giver først og fremmest det nye design, men også ny grafik til bogstaverne i Skoda-navnet på bilerne.
Konceptbilen Vision 7S kan ende med aldrig at blive til noget, men konceptet passer rigtig fint til Skoda som mærke: Vision 7S er en praktisk elektrisk SUV med plads til syv personer – og den har lang rækkevidde.
Med et batteri med kapacitet på 89 kWh reklamerer Skoda med en rækkevidde på den gode side af 600 kilometer. Ladekapaciteten er noget højere end i dagens Enyaq, så Vision 7S kan lades med op til 200 kW.
LÆS OGSÅ | Duel: VW T-Roc vs. Skoda Karoq – folkelige og faceliftede fætre
Men før Skoda en dag præsenterer den færdige SUV, klar til både trofaste og helt nye kunder, er en WLTP-rækkevidde på over 600 kilometer ikke andet end marketingsnak.
Sådan som Vision 7S tager sig ud med det nye designsprog, kan det kun gå for langsomt for Skoda med at sætte den i produktion.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.