Var det noget med en elektrisk Mercedes G-Klasse?
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Skoda har i årtier finjusteret og filet på designet, men noget virkelig nyskabende er ikke kommet fra det tjekkiske mærkes designstudie i mange, mange år.
Selv den første bil udviklet 100 procent til eldrift, Enyaq, ser ud som en Skoda længe har gjort det – solid grill og bastante former.
Bilerne fra Skoda er gode. Rigtig gode. Men uden nytænkning i designet vil der være kunder, som stadig hænger fast i østblok-jokes og fortidens synder.
Skoda og deres designerne bevæger sig ud på ukendt land efter flere kunder, og den nye konceptbil Vision 7S skal vise os, hvad det er, de finder derude.
Vision 7S er det første kig ind gennem sprækken i døren til designstudiet. SUV’en er lig med det nye designsprog – den nye designlinje – hos Skoda, og mens den sædvanlige robusthed fra Superb, Fabia og co. ikke er smidt overbord, så er fronten helt ny.
Fronten har sågar et navn: Tech-Deck Face. Oversættelser er velkomne, for den direkte ord-for-ord-oversættelse giver ikke meget mening: Teknik-dæk-ansigt. Dæk som i øverste dæk på et skib…
LÆS OGSÅ | Første tur: Skoda Enyaq Coupé RS er fed – men ingen RS
Ingen spor efter den store grill med de forkromede ribber og det klassiske, men også lidt spøjse logo. Elbiler har ikke brug for en grill, så Skoda har valgt en sort bjælke, som huser bl.a. kameraer og sensorer.
Det er første gang i 30 år, at Skoda rigtig skubber til sin “virksomhedsidentitet”, som de så fint kalder det. Det giver først og fremmest det nye design, men også ny grafik til bogstaverne i Skoda-navnet på bilerne.
Konceptbilen Vision 7S kan ende med aldrig at blive til noget, men konceptet passer rigtig fint til Skoda som mærke: Vision 7S er en praktisk elektrisk SUV med plads til syv personer – og den har lang rækkevidde.
Med et batteri med kapacitet på 89 kWh reklamerer Skoda med en rækkevidde på den gode side af 600 kilometer. Ladekapaciteten er noget højere end i dagens Enyaq, så Vision 7S kan lades med op til 200 kW.
LÆS OGSÅ | Duel: VW T-Roc vs. Skoda Karoq – folkelige og faceliftede fætre
Men før Skoda en dag præsenterer den færdige SUV, klar til både trofaste og helt nye kunder, er en WLTP-rækkevidde på over 600 kilometer ikke andet end marketingsnak.
Sådan som Vision 7S tager sig ud med det nye designsprog, kan det kun gå for langsomt for Skoda med at sætte den i produktion.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.