Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Første tur: Skoda Enyaq Coupé RS er fed – men ingen RS

Skoda er klar med en Coupé-udgave af Skoda Enyaq, som også markerer deres første elektriske RS’er. Vi kører første tur i Skoda Enyaq Coupé RS.

Tekst: Simon Hallenslev 
Foto: PR

På en støvet stikvej i Toscana får jeg endelig mulighed for at betragte den tjekkiske nyhed lidt for mig selv. Skoda Enyaq Coupé taler durk ind i en tendens, som jeg før har haft travlt med at skælde ud. Det er en højbenet og voluminøs SUV, der er omdannet til coupé.

Mercedes-Benz får GLE til at ligne en stor, smeltet ost i coupé-form, og Porsche får på samme vis Cayenne til at ligne en klumpfisk. Men Skoda er lykkedes med Enyaq Coupé. Det mener både jeg og de ubarmhjertigt skarpe følgere på Bilbasens Instagram.

De kantede coupé-former er ikke den eneste nyhed, jeg er inviteret til at prøve kræfter med. Skoda Enyaq Coupé markerer nemlig også den første elektriske RS-model, som i vanlig RS-stil får flere kræfter og mere dynamik.

Bilbasen var inviteret til Italien af Skoda Danmark.

Skoda Enyaq Coupé RS

Motor: To elektriske
Batteri: 77 kWh
Ydelse: 299 hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 504 km
Opladning: 135 kW DC / 11 kW AC
Mål (L/B/H): 465/187/162 cm
Bagagerumsvolumen: 570 liter
Startpris: Vides ikke


Er det en rigtig RS?

Med ærefrygt forlader jeg stikvejen i en støvsky og begiver mig ud på en italiensk landevej, hvor jungleloven hersker og hastighedsgrænsen på 90 km/t kun er vejledende. Alene for at følge med lokalkendte Fabrizio i sin Fiat Panda ad de kringlede veje, skal jeg åbne godt op for sluserne.

LÆS OGSÅ | Test: Hvad får man for pengene, når man køber RS til Skoda Octavia?

Selvom det er en landevejstur, jeg glæder mig til, er det ikke uden skepsis. Skoda Enyaq Coupé RS er en højbenet elbil, der vejer på den forkerte side af to ton, og som ikke har mere end 299 hk på hanerne. Det emmer ikke ligefrem af datidens RS-turbodrøn fra Skoda.

Jeg synes absolut, at flere kræfter og mere pondus klæder den kantede Enyaq Coupé; men den er ikke en fuldblods RS’er. Ratioen mellem kilo og kræfter betyder, at Enyaq RS er kvik uden at være rigtig hurtig. Og selvom firehjulstrækket gør sit for både at skubbe og trække RS’eren ud af de italienske sving, kan den ikke løbe fra sin julefede kampvægt.

Enyaq Coupé RS kan også sagtens stramme op, når man sætter den i Sport, men decideret sportslig bliver den aldrig. På kringelvejene bliver det tydeligt, at RS-udgaven reelt er en omfattende software-opdatering og ikke en specialbygget sportsversion. 

Teknisk er undervogn, bremser og styretøj nemlig det samme som på den mere folkelige Enyaq Sportline. Det er en elektronisk kalibrering af styretøj og undervogn, der gør den til RS, hvorfor der er en øvre grænse på sportsligheden.

Tjekkisk trylleri

RS eller ej, så er Enyaq Coupé præcist ligeså tyst og komfortabelt som en almindelig Enyaq er det. Det er derfor ingen nyhed men alligevel nævneværdigt, fordi det tjekkiske komfort-trylleri imponerer mig gang og gang igen.

LÆS OGSÅ | Duel: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektrisk folkefavorit?

Det er mig en gåde, hvordan man kan smide både 20-og 21-tommer rør på en højbenet bil, og stadig bebeholde et så højt komfortniveau og så lavt støjniveau. Det italienske Vejdirektorat er ingenlunde så ihærdige som det danske, men det er ingen udfordring for undervognen.

Hvis ret skal være ret er det ikke kun tjekkerne, der kan trylle, og den nærtbeslægtede VW ID.4 har samme force.

Klog Coupé

Udover det faktum at coupé-SUV’er typisk ser fjollede ud, er der også noget paradoksalt ved at betale flere penge for mindre plads. Det gør man også med Enyaq Coupé. Den får en merpris på cirka 15.000 kr. sammenlignet med en almindelig Enyaq på tværs af varianter og har 15 liter mindre i bagagerummet.

Det 15 liter mindre bagagerum omsættes til mindre i virkelighedens verden, da det er målt under hattehylden. I totalhøjden er bagagerummet hæmmet af den hældende bagrude, hvorfor man ikke får stuvet de samme IKEA-møbler ind her, som i en almindelig Enyaq. Det er prisen for at være coupé-cool.

LÆS OGSÅ | Klumme: DROP de højbenede coupéer

Alligevel tillader jeg mig at kalde Enyaq Coupé for en klog coupé alene på den løsning, der er fundet på bagsædet. Til den anslåede merpris på 15.000 kr. er panoramaglastag standard, og det er monteret med en fordybning, der giver rigeligt med hovedplads, hvilket normalt er noget af det første, der ofres i coupé-ombygningerne. 

I en almindelig Enyaq koster panoramaglastaget i øvrigt 8.295 kr.

Kun Coupé?

Den største designmæssige ændring er selvfølgelig coupé-måsen, men det er ikke det eneste, der er ændret: Skoda har givet Enyaq et lille pift andre steder. Forkofangeren har fået et nyt design og indfarvede sideskørter. 

På coupé-bagenden har Skoda Enyaq Coupé en integreret hækspoiler, der skyder lidt op som en anderøv, hvilket står i kontrast til den almindelige Enyaqs separate tagspoiler.

Skoda Enyaq Coupé RS kommer desuden med et såkaldt Crystal Face, på dansk krystalfjæs, som standard, hvilket er ekstraudstyr i de øvrige varianter. Med Crystal Face lyses grillen op af 131 LED-enheder og skaber et særpræget look.

Pris og platform

Når jeg skriver, at den anslåede merpris er 15.000 kr. sammenlignet med en almindelig Enyaq, er det ikke fordi, jeg er for doven til at sætte mig ind i priserne. De er ganske enkelt ikke klar endnu. I totalprisen skal man regne med, at Enyaq Coupe følger priserne på VW ID.5 ret tæt.

Det er ikke tilfældigt, at Skoda Enyaq Coupé kommer til at følge priserne på VW ID.5. Skoda Enyaq Coupé deler nemlig platform, batteri og motorer med ID.4 og ID.5. Af samme årsag er specifikationerne nogle, vi har set før.

LÆS OGSÅ | Test: VW ID.4 GTX – Potent, elektrisktopmodel uden markant merpris

Enyaq Coupé fås med de samme to batteristørrelser som den almindelige Enyaq (og ID.4). Batteriet i Enyaq 60 179 hk har en nettokapacitet på 58 kWh, mens Enyaq 80 og 80x med 204 og 265 hk har batteriet på 77 kWh. RS’eren kører også med 77 kWh batteriet, men her er elmotorerne som nævnt skruet op til 299 hk, præcist som i ID.4 GTX.

På batterifronten har Enyaq Coupé fået en ME3 softwareopdatering, der også vil blive rullet ud på nye, almindelige Enyaq. Opdateringen giver en anden varmestyring på batteriet, der monitorerer batteritemperaturen og træder hurtigere til med opvarmning ved kolde temperaturer. Det skal give bedre effektivitet og længere batterilevetid.

Fed bil, fjollet navn

Det kan godt være, at Skoda Enyaq Coupé ikke er årets nyhed med sin velkendte og velprøvede platform – men det er alligevel en god nyhed. For Skoda har knækket koden til den harmoniske coupé-SUV, som dyre premiummærker til stadighed bøvler med.

Min eneste ærgelse er, at Skoda sælger ud på deres legendariske RS-betegnelse. For selvom det virkelig klæder Enyaq Coupé med flere kræfter, og selvom den kører mere dynamisk end en basisvariant, er den langt fra sportslig nok til at kunne kaldes RS. Den er i bedste fald en RS Light.

LÆS OGSÅ | VW ID.5 er en ny elektrisk topmodel

Spørgsmålet er dog, hvor relevant min RS-kritik bliver i virkeligheden. For med en pris på Enyaq Coupé RS, der sagtens kan snige sig tæt op mod en halv million, er det næppe den, der bliver massesællerten.

Den optimale konfiguration, som Skoda Danmark også selv tror mest på, er Enyaq Coupé 80 med 204 hk og en rækkevidde på 545 kilometer. Den kører præcist som VW ID.4, VW ID.5 og den almindelige Skoda Enyaq – som coupé ser den bare bedre ud end dem alle sammen.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.