Ny el-crossover: MGS5 klar mod Renault Scenic E-Tech og Skoda Elroq
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Trods sin yderst begrænsede højde og drøjde satte VW Up et stort aftryk på Danmark. Den folkelige mikrobil var Danmarks mest solgte bil i 29 måneder i træk og er i dag den mest udbredte bil på de danske veje med en bestand på hele 68.000 styk. Den udgik af produktion i 2023, og siden har den forenede bilverden ventet længselsfuldt på en (garanteret elektrisk) efterfølger.
Nu giver VW det første smugkig på efterfølgeren, der indtil videre er døbt ID.Every1. Navnet er, sammen med specifikationerne, ikke hugget i granit, da der fortsat er tale om en konceptbil. Udgangspunktet ser dog lovende ud, og med en forventet startpris på 20.000 euro, svarende til 150.000 kr., kan Up-efterfølgeren meget vel blive den billige indgang til en elbil, som markedet mangler.
Den lille VW ID.Every1 skal bygges på den samme modulære elektriske platform som ID.2all og sportsmodellen ID.Concept GTI. Det betyder, at de 95 elektriske hestekræfter skal have bid gennem forhjulene for at sikre maksimal pladsudnyttelse i kabinen.
LÆS OGSÅ | Volkswagen går elektrisk med GTI
Størrelsesmæssigt placerer ID.Every1 sig mellem den tidligere Up og den nuværende Polo med en længde på 388 cm: 28 cm større end Up, 17 cm mindre end Polo. VW lover dog, at pladsen i ID.Every1 er mere á la Polo, end den er Up, takket være smart pladsudnyttelse. Med en bagagerumskapacitet på 305 liter er der også 50 liter mere end i den hedengangne mikrobil.
Hvilket batteri der bliver smidt i VW ID.Every1, meldes der intet om endnu. VW anslår dog, at man med de 95 hestekræfter kan strække rækkevidden til omkring 250 kilometer. Med en topfart begrænset til 130 km/t er den lille ny næppe Autobahn Gepruft, og hører hellere hjemme i storbyen.
LÆS OGSÅ | Duel: Citroën Ë-C3 og Hyundai Inster er blandt de billigste nye elbiler, men der er store forskelle
Det udvendige design er, ifølge VW, skabt til at være både modigt men også tilgængeligt og genkendeligt. I profil kan man med lidt god vilje genkende nogle konturer fra VW Up, mens de 19″ store fælge, kække LED-lygter og lumske smil i kofangeren på bagenden gør ID.Every1 ungdommelig at se på.
I kabinen ses en moderne og minimalistisk opsætning med en stor skærm til infotainment midt i instrumentbordet. Heldigvis ser det også ud som om, at der under den markante skærm er bibeholdt en stribe fysiske knapper til klimaanlæg, sædevarme og lydstyrke. Bag rattet findes også et smalt panel til digital instrumentering, og det håber vi, sammen med trykknapperne, forbliver i produktionsversionen.
VW ID.Every1 lanceres i 2027 til en startpris på omkring 20.000 euro. Den lader altså vente på sig, og før den er klar, har VW allerede lanceret ID.2all til omkring 25.000 euro. Hvis tidsplanen holder, har vi ID.2all på vejene i løbet af 2026. Familien af kompakte og prisbillige elbiler, som VW kalder ‘Electric Urban Car Family‘, vises i samlet flok i løbet af efteråret.
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.