Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Simon Hallenslev FOTO Volkswagen PR
Hvis du går og tripper utålmodigt efter en kompakt og budgetvenlig elbil fra Volkswagen, må du væbne dig med tålmodighed. Den kommende VW ID.2 er nemlig ikke klar til lancering før slutningen af 2025.
Der er lang tid til, og det er på trods af, at VW ID.2 ser så godt som produktionsklar ud. Den er i hvert fald klar nok til, at VW tør åbne dørene op og byde på første kig i kabinen på den kompakte elbil.
Fra VWs City Studio midt i Kongens København har jeg den fornemme ære af at kigge på, sidde i og røre ved VW ID.2, der måske ikke kommer til at hedde ID.2.
Lad os lige få et kort overblik over, hvad ID.2 egentlig bliver for en størrelse. Det bliver en elbil i VW Polo-størrelse med målene 405 cm i længden, 181 cm i bredden og 153 cm i højden. Højden er 10 cm større end den, man finder i Polo.
Trods kompakte dimensioner lover VW et rummeligt bagagerum på hele 490 liter. Et løfte, der virker som en stor løgn, når man åbner bagsmækken. Hemmeligheden findes dog under gulvet.
Under gulvet er der stort set lige så meget plads, som der er oven over. På showbilen, der holder i København, er der nok plads til at have tre høje kasser med tysk øl (eller vand) under gulvet. En ekstra feature er også, at passagersædet kan foldes fladt, så man kan transportere aflange ting.
Platformen bliver en anden, end den vi kender fra VW ID.3, ID.5 og ID.7. Derfor er der også tale om en lidt anden opbygning, der i tilfældet med ID.2 betyder forhjulstræk.
De første versioner kommer med 226 hk og en anslået rækkevidde omkring 450 km, mens senere og forventeligt billigere varianter nok kommer med færre kræfter.
Til præsentationen er der to biler at kigge på. Begge er såkaldte showbiler, der ikke kan køre. Den ene illustrerer, hvordan ID.2 kommer til at se ud udvendigt. Den anden har en klar kabine, man kan sidde i og pille ved, men er pakket ind i camouflage, fordi den bærer et uddateret design af bilen.
Der tages forbehold for, at elementer kan ændre sig inden produktionen i 2025, men det vil ifølge VW selv være småting. Især kabinen regnes for så godt som produktionsklar, og det tegner godt!
To store og klare skærme er efterhånden blevet hverdagskost i dagens Danmark. Det er fysiske trykknapper bare ikke og i særdeleshed ikke hos VW! Der er dejlige drejeknapper på rattet, knapper til klimaanlægget og fire knapper til bilens fire sideruder.
I formgivningen er der ikke meget fikumdik eller tingeltangel. Her er i stedet rene linjer og få elementer. Handskerummet er erstattet af et dybt aflægningsområde under midterkonsollen, og dørsiderne holder både armlæn, rudeknapper og dørhåndtag i ét lineært modul.
Det holder, ifølge VW selv, omkostningerne nede, som i stedet kan bruges på lækrere materialer. I kabinen finder man kunstlæder og meget af det, hvilket gør alle overflader dejligt bløde. Det føles instinktivt som noget, der rimer mere på premium end budget.
Om bagsædet har fundet sin endelige produktionsform er endnu uklart, men i showbilen er her trængt. Benene er løftet en del fra batteriet i gulvet og benpladsen er ikke bedre, end den er i den tilsvarende kompakte Volvo EX30.
Til gengæld er der tænkt på opbevaringen, hvorfor bænken på bagsædet kan løftes og huse habengut nedenunder. Smart!
Det er vel ikke et navneskifte, hvis det gøres, før fødslen har fundet sted. Ikke desto mindre er der tale om det i kulisserne til præsentationen, fordi der i designet er lagt stor tanke på personlighed og genkendelighed – og der er ingen af delene i navnet “ID.2”.
Alle ved, hvad en Golf er for en størrelse, og det samme med Polo og Passat. Det er mundrette navne, der har en fast plads i familier i hele Europa. Navne, som næppe kan erstattes af tal og forkortelser. Så mon ikke, at ID.2 hedder noget andet, når vi får den på vejene.
Genkendeligheden i det udvendige design findes i klassiske Volkswagen dyder som en markant C-stolpe, brede skærme og en horisontal linje, der løber over hele bilens længde. Det ser stabilt ud, og elementerne er lånt fra Golf I, Golf II, Golf IV og deslige.
ID.2 ser bred og bøffet ud på den søde måde, hvor der både er noget moderne samt noget, man kender.
Der er også personlighed. Snuden på ID.2 har et sæt tydeligt definerede forlygter, der udgør bilens venlige fjæs. Trods det halvtørre tyske ophav er der også plads til diskret humor.
Der er Play/Pause-ikoner på pedalerne, forskellige designs til den digitale instrumentering, der blandt andet imiterer instrumenteringen fra Golf II og digitale klistermærker, man kan sætte fast på sin infotainmentskærm.
Volkswagen vil så inderligt have, at den kompakte, budgetvenlige og charmerende ID.2 bliver en del af familien og får kælenavne, som Boblen gjorde det. For som de siger, så er det først en folkevogn, når der er folk i den! Med de takter, de viser til præsentationen, og en forventet pris i omegnen af 200.000 kr., er dét ikke utænkeligt, hvis man spørger mig.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.