Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Af: Esben Skrumsager / d. 25. juni 2018
Ordensmagten har fået nyt værktøj i kampen mod for høje hastigheder på de danske veje. Det er de såkaldte stærekasser. De har – i modsætning til de udskældte fotovogne – en fast placering ved kryds eller på strækninger, der er belastet af ulykker.
LÆS OGSÅ: Sådan spotter du en civil politibil
Ifølge planen skulle de første af stærekasserne på de i alt 11 strækninger have været i drift fra begyndelsen af året. Men ifølge Vejdirektoratet har processen været mere omstændig end forventet.
– Vejdirektoratet forventer nu, at de første stærekasser vil være sat op inden sommerferien, lød meldingen fra Transportministeriet på en direkte forespørgsel fra Bilbasens redaktion i begyndelsen af juni.
Og nu er de første af de i alt 20 standere fordelt på 11 strækninger over hele landet blevet indviet.
To stærekasser er sat op i hver retning ved Måløv nord for Ballerup. Og mens fotovognene ad mange omgange er kritiseret for blot at være pengemaskiner, så lover transportministeren, at stærekasserne i stedet har fokus på at øge sikkerheden:
LÆS OGSÅ: Fotovogne: Sådan ved du, om du er blevet fotograferet
– Vi prøver det af som et pilotprojekt. Hvis det virker i praksis, vil vi kunne udbrede det til andre steder. De her stærekasser har den fordel, at de står permanent på steder, hvor folk kører for stærkt. Folk kan se det på et skilt, så de ved, at her skal de ikke køre for stærkt, for ellers får de en bøde. Det er til gavn for trafiksikkerheden, siger transportminister Ole Birk Olesen til DR Nyheder.
Herunder kan du se de 11 strækninger, hvor der i løbet af i år vil blive etableret permanent fartkontrol i form af stærekasser.
Vejdirektoratet oplyser, at der vil blive skiltet i god tid, så trafikanterne ved, at de bliver blitzet og kan få en hilsen fra politiet, hvis de kører for stærkt.
Men ingen behøver lige nu at være bekymret for at blive fældet af de to nye stærekasser, da de efter indvielsen vil blive dækket til igen.
– De står lige nu overdækket, og det vil de blive ved med efter indvielsen, siger Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet, til TV 2.
Det skyldes, at politiet i den kommende tid vil køre en række tests – både i forhold til billeder, kalibrering og politiets it-systemer.
– Det vil blive meldt klart ud, hvornår de begynder at tage billeder af trafikanterne, oplyser Vejdirektoratets Marianne Foldberg Steffensen til TV 2.
Når testperioden er ovre, vil de to kameraer i Måløv – ligesom alle andre stærekasser – starte målingen 50 meter før standeren og slutte målingen 20 meter før standeren.
Erfaringer fra udlandet viser, at der er flere tilfælde af hærværk end ved mobile fotovogne.
Derfor regner Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i en rapport også med, at brug af stærekasser ”vil medføre øgede udgifter til udbedring af stærekasserne efter hærværk,” ligesom hærværk kan medføre, at en stærekasse vil være ude af drift i en periode.
De faste stærekassers placering er udvalgt på baggrund af Vejdirektoratets ulykkesstatistik samt Rigspolitiets vurdering.
Der er taget udgangspunkt i lokaliteter, som er ulykkesbelastede. Det vil sige, at der har været mindst fire ulykker med personskade pr. lokalitet i perioden 2011 – 2015. Desuden er der en årsdøgntrafik på 5.000 – 15.000 køretøjer på stedet.
Kilde: Vejdirektoratet
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.