marts 27, 2025

Stor Dacia, lille pris: Bigster fra 339.990 kr.

Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

I Danmark er en stor nyhed fra Dacia ikke mere end en lille nyhed. En ny Dacia. Jo, det lyder da okay, men det rumænske mærke hverken sælger ret meget eller laver en (ordentlig) elbil.

I mange andre lande er Dacia big business. Den lille Sandero er Europas mest solgte bil, og den kompakte Duster ligger som regel også godt placeret i top 10. Det betyder ikke meget for Dacia, at danskerne springer over, når så mange franskmænd tyskere, spaniere og, selvfølgelig, rumænere vælger de prisbillige, funktionelle biler til.

Den danske importør giver ikke op så let, og der pustes nyt liv i Dacia ved at skære forhandlerantallet ned og lade enkelte forhandlere koncentrere sig mere om mærket. Med den tredje og helt nye generation Duster er der allerede kommet en ny model i år – og med den endnu større Bigster, som kommer til Danmark i maj, sker der endnu mere.

Hybrid eller benzin med firehjulstræk – samme pris

Bigster er, helt bogstaveligt talt, en Duster, som Dacia har hevet i for at skabe en større model. Med 457 centimeter fra kofanger til kofanger er Bigster cirka 23 centimeter længere end Duster. Den har langt bedre benplads på bagsædet og et kæmpe bagagerum: alt efter variant er der plads til op til 612 liter med bagsædet i brug.

Bigster er lavet til at konkurrere med nogle heftige konkurrenter. Biler, som også tidligere fyldte meget i Danmark, nemlig Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan og Toyota RAV4. Derfor kan den fås med mere udstyr end Duster – panoramasoltag, automatisk klimaanlæg med to zoner, el-betjent bagklap og to-farvet lakering. Det hele er nyt hos Dacia.

I Danmark kommer to af de fire motorvarianter og to af fire udstyrsvarianter, som Bigster produceres med. Går man efter automatgear og lavt forbrug, skal man vælge Bigster Hybrid 155 med 1,8-liters benzinmotor og to elmotorer – med forhjulstræk og 155 hestekræfter. Hvis man vil have firehjulstræk (og en mere avanceret bagaksel), får man i Bigster Mild Hybrid 130 en 1,2-liters benzinmotor, manuel gearkasse og variabelt firehjulstræk – og mulighed for at trække 1.500 kilo på krogen.

De to ret forskellige motorversioner lanceres til samme pris, og priserne starter ved 339.990 kr. for Expression-udgaver og går op til 369.990 kr. for Journey-versionerne.

Bigster giver mere mening end Duster

Den langt kortere Duster, der i Danmark kun fås som Hybrid 140, starter på 309.990 kr., og da den har en svagere benzinmotor på 1,6 liter og færre kræfter, er Bigster til 30.000 kr. mere interessant. Bigster-basisudgaven har også tagrælinger og automatisk klimaanlæg med to zoner, hvor basis-Duster har almindelig aircondition.

Basisudstyret i Danmark til Bigster hedder Expression. Det inkluderer 17″ alufælge, LED-forlygter, el-foldbare sidespejle, regnsensor, bakkamera, varme i forsæderne og rattet, infotainment med 10″ touchscreen og 7″ digital instrumentering.

Den finere Extreme kommer med 18″ alufælge, 10″ digital instrumentering, udvidet infotainmentsystem med indbygget navigation, Arkamys-lydanlæg, panoramaglastag, nøglefri betjening, armlæn foran med kølerum (kun Hybrid 155), adaptiv fartpilot (igen, kun Hybrid 155) og multifunktionelle tagrælinger.

Overblik – priserne på den nye Dacia Duster

Bigster Hybrid 155 Expression – 339.990 kr.
Bigster Hybrid 155 Extreme – 369.990 kr.

Bigster Mild Hybrid 130 4×4 Expression – 339.990 kr.
Bigster Mild Hybrid 130 4×4 Extreme – 369.990 kr.

Ekstraudstyr: metallak 11.000 kr. (hvid er standardfarve), to-farvet lakering med sort tag og metallak 14.000 kr., el-betjent bagklap (Extreme) 6.000 kr., udvidet infotainmentsystem med Arkamys-lyd (Expression) 10.000 kr., parkeringspakke med 360 graders kamera og blind vinkel-system (Extreme) til 10.000 kr. (12.000 kr. til Expression med nøglefri betjening inkluderet).

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS