Første tur: BMW i5 er alt det, alle har håbet på
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Subaru vil have kunder i forretningerne, som lige nu løber til Tesla. Alle udgaver af elbilen Solterra kommer nu med en rabat på 62.500 kr., så den starter på 367.400 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Til at starte med gav de store prisjusteringer hos Tesla konkurrenterne et chok, som førte direkte til noget, der minder om handlingslammelse. Mange konkurrenter holder fast i de gamle priser, men efterhånden går det op for flere og flere mærker, at kunderne ikke kommer, når de kan få en Tesla meget billigere.
Nissan, Mercedes og Toyota har sat priserne ned, og Skoda har introduceret en meget veludstyret Premium-udgave af Enyaq, som gør den relevant set i forhold til Tesla Model Y.
Subaru, som forsøger at få gang i salget af sin eneste elbil, Solterra, sætter nu en kampagne i søen med meget store besparelser. Importøren siger stort set direkte, at prisnedsættelserne skyldes Tesla:
LÆS OGSÅ | Prisfald får Toyota BZ4X ned i 377.990 kr.
“Vi kan ikke bare se stiltiende til, at kunder der foretrækker en Subaru fravælger den japanske kvalitetsbil på grund af prisen. Kunderne har krav på at blive behandlet ordentligt, og går man efter en Subaru, må økonomien ikke være alt afgørende, blot fordi andre bilmærker konkurrerer på prisen.”
Så kan det ikke siges meget klarere uden at nævne Tesla ved navn. Og det er ikke småpenge, der bliver kastet efter Solterra for at tiltrække kunder. Alle udgaver af Solterra falder med 62.500 kr.
Hvis du har brug for en genopfriskning i forhold til, hvad Solterra er for en elbil, så er den søstermodel til Toyota BZ4X, som vi har kritiseret for meget højt forbrug og ringe rækkevidde. Solterra venter vi endnu på at teste, og når vi får lejlighed til det, kommer den – som BZ4X – med opdateringer, der skulle afhjælpe nogle af problemerne.
Med rabatten starter Solterra som Limitid på 367.400 kr., og i forhold til BZ4X, som har forhjulstræk som standard, firehjulstræk som ekstraudstyr, har Solterra altid firehjulstræk. BZ4X fås fra 377.990 kr., mens den billigste BZ4X med firehjulstræk koster 424.990 kr.
Solterra Limited med 18″ fælge har en WLTP-rækkevidde på 465 kilometer. Den har LED-lygter, nøglefri betjening, el-betjent bagklap, navigation, infotainment med 12,3″ touchscreen og meget mere.
Vælger man at opgradere på udstyret, som man gør med Solterra Touring (387.400 kr.) og Solterra Touring+ (397.400 kr.), sker der noget med rækkevidden; den falder ret drastisk til kun 414 kilometer. Grunden er primært, at Touring og Touring+ har 20″ fælge.
Det bedste råd vi kan give, hvis man vil have en af de dyrere varianter med bl.a. varme i rattet, Harman/Kardon-lydanlæg og trådløs opladning af smartphones, er at få forhandleren til at montere bilen med 18″ fælge – at ofre 52 kilometer rækkevidde for at få 20″ er simpelthen for dumt, når elbilen ikke har rigtig lang rækkevidde.
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Jo dyrere udgave af Hyundai Ioniq 6, jo hårdere er konkurrencen. Det ser derfor svært ud for den ellers fine elbil i udgaven med 325 hk og alt i udstyr.
Enyaq 80-modellen med 204 hk skiftes nu ud med Enyaq 85 med 286 hk og lidt længere rækkevidde. Den nye variant er marginalt dyrere end den gamle.
Elbilerne er blevet billigere og der kommer flere og flere billige elbiler til landet. Se med når vi gennemgår elbiler til under 250.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]