Vores naboer mod nord har endnu en gang gennemført en omfattende vintertest af de sidste nye elbiler. Se hvilke modeller, der kører længst på en opladning i vinterkulden.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Polestar PR/Bilbasen
Norges Automobil Forbund, også kendt som NAF, foretager to gange om året deres store rækkeviddetest af markedets nyeste elbiler: En sommertest og en vintertest. På den samme dag og under de helt samme forudsætninger køres bilerne ganske enkelt helt tør for strøm. Så kan man se, hvor langt en opladning faktisk rækker – og hvor tæt det er på WLTP-tallet.
Rækkeviddetesten, der kaldes El Prix, er blevet afholdt siden 2020 og er verdens største af sin slags. Den giver et nøgternt og lavpraktisk overblik over elbilernes rækkevidde uden mulighed for fabrikanterne at gemme sig bag dårlige undskyldninger.
I dette års test blev i alt 24 modeller kørt i det, der beskrives som normale vinterforhold på ruten fra Oslo og nordpå mod Folldal, inden den slutter omkring en lille by, der passende hedder Enden.

Overraskelser i bund og top
Elbilen med den mindste afvigelse fra WLTP-rækkevidden kunne have byttet plads med den elbil, der har størst afvigelse, og så var man blevet mindre overrasket. I testens glorværdige top findes en 2,5 tons tung SUV med firehjulstræk, mens bundplaceringen tilfalder strømlinet og baghjulstrukket sedan, der skyder knap 200 km ved siden af.
Det er den luksuriøse Polestar 3, der i Long Range Dual Motor variant er opgivet til 560 km og klarede 531 km, før den kørte tomt. En afvigelse på sølle fem procent. I den anden ende finder vi den opdaterede Tesla Model 3 Highland i Long Range-varianten med baghjulstræk. Den er opgivet til imponerende 702 km, men klarer mere gennemsnitlige 531 km i testen – 250 meter fra hvor Polestar 3 løb tør.

Ret skal dog være ret. For selvom Tesla Model 3 har den største afvigelse målt i kilometer, så er der et par elbiler, der har en større procentuel afvigelse. Højdespringeren her er Peugeot E-3008, der skyder 32 procent ved siden af med en WLTP-rækkevidde på 510 km, der omsættes til 347 km i testen.
Læs også: Her er årets sikreste biler 2024
Derefter følger MPV’en Voyah Dream, der ikke er lanceret i Danmark, med en afvigelse på 28 procent og Peugeot E-5008 med en afvigelse på 26 procent. En dårlig dag på kontoret for Stellantis. Se hvor meget alle bilerne afviger fra deres WLTP-norm på listen herunder. Bilerne rangeres fra mindst til størst afvigelse i kilometer.
Se listen:
Polestar 3
WLTP-rækkevidde: 560 km
Målt rækkevidde: 531 km
Afvigelse: -29 km (-5,2%)
MINI Countryman
WLTP-rækkevidde: 399 km
Målt rækkevidde: 355 km
Afvigelse: -44 km (-11%)
BYD Tang
WLTP-rækkevidde: 530 km
Målt rækkevidde: 482 km
Afvigelse: -48 km (9,1%)
Mercedes-Benz G-Klasse
WLTP-rækkevidde: 443 km
Målt rækkevidde: 381 km
Afvigelse: -62 km (-14%)
Lotus Emeya
WLTP-rækkevidde: 500 km
Målt rækkevidde: 436 km
Afvigelse: -54 km (12,7%)
BYD Sealion
WLTP-rækkevidde: 502 km
Målt rækkevidde: 436 km
Afvigelse: -66 km (13,1%)
Smart #3
WLTP-rækkevidde: 415 km
Målt rækkevidde: 346 km
Afvigelse: -69 km (16,6%)
BYD Seal U
WLTP-rækkevidde: 500 km
Målt rækkevidde: 421 km
Afvigelse: -79 km (15,8%)
Hongqi EHS7
WLTP-rækkevidde: 540 km
Målt rækkevidde: 452 km
Afvigelse: -88 km (16,2%)
Ford Explorer EV
WLTP-rækkevidde: 525 km
Målt rækkevidde: 437 km
Afvigelse: -88 km (16,8%)
Kia EV3
WLTP-rækkevidde: 590 km
Målt rækkevidde: 499 km
Afvigelse: -91 km (15,4%)
NIO EL8
WLTP-rækkevidde: 503 km
Målt rækkevidde: 412 km
Afvigelse: -91 km (18,1%)
Porsche Taycan
WLTP-rækkevidde: 592 km
Målt rækkevidde: 499 km
Afvigelse: -93 km (15,7%)
Volvo EX30
WLTP-rækkevidde: 472 km
Målt rækkevidde: 371 km
Afvigelse: -101 km (21,4%)
BMW i5
WLTP-rækkevidde: 497 km
Målt rækkevidde: 392 km
Afvigelse: -105 km (21%)
Hyundai Ioniq 5
WLTP-rækkevidde: 546 km
Målt rækkevidde: 436 km
Afvigelse: -110 km (20,1%)
XPeng G6
WLTP-rækkevidde: 550 km
Målt rækkevidde: 429 km
Afvigelse: -121 km (21,9%)
Porsche Macan
WLTP-rækkevidde: 552 km
Målt rækkevidde: 429 km
Afvigelse: -123 km (22,4%)
Peugeot E-5008
WLTP-rækkevidde: 488 km
Målt rækkevidde: 361 km
Afvigelse: -127 km (26%)
Volkswagen ID.7
WLTP-rækkevidde: 571 km
Målt rækkevidde: 440 km
Afvigelse: -131 km (22,9%)
Audi Q6 e-tron
WLTP-rækkevidde: 616 km
Målt rækkevidde: 481 km
Afvigelse: -135 km (21,9%)
Voyah Dream
WLTP-rækkevidde: 482 km
Målt rækkevidde: 344 km
Afvigelse: -138 km (28,7%)
Peugeot E-3008
WLTP-rækkevidde: 510 km
Målt rækkevidde: 347 km
Afvigelse: -163 km (32%)
Tesla Model 3
WLTP-rækkevidde: 702 km
Målt rækkevidde: 531 km
Afvigelse: -171 km (24,4%)