januar 20, 2025

Stor vintertest: Se hvor langt de nye elbiler kører på en opladning

Vores naboer mod nord har endnu en gang gennemført en omfattende vintertest af de sidste nye elbiler. Se hvilke modeller, der kører længst på en opladning i vinterkulden.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Polestar PR/Bilbasen

Norges Automobil Forbund, også kendt som NAF, foretager to gange om året deres store rækkeviddetest af markedets nyeste elbiler: En sommertest og en vintertest. På den samme dag og under de helt samme forudsætninger køres bilerne ganske enkelt helt tør for strøm. Så kan man se, hvor langt en opladning faktisk rækker – og hvor tæt det er på WLTP-tallet.

Rækkeviddetesten, der kaldes El Prix, er blevet afholdt siden 2020 og er verdens største af sin slags. Den giver et nøgternt og lavpraktisk overblik over elbilernes rækkevidde uden mulighed for fabrikanterne at gemme sig bag dårlige undskyldninger.

I dette års test blev i alt 24 modeller kørt i det, der beskrives som normale vinterforhold på ruten fra Oslo og nordpå mod Folldal, inden den slutter omkring en lille by, der passende hedder Enden.

Overraskelser i bund og top

Elbilen med den mindste afvigelse fra WLTP-rækkevidden kunne have byttet plads med den elbil, der har størst afvigelse, og så var man blevet mindre overrasket. I testens glorværdige top findes en 2,5 tons tung SUV med firehjulstræk, mens bundplaceringen tilfalder strømlinet og baghjulstrukket sedan, der skyder knap 200 km ved siden af.

Det er den luksuriøse Polestar 3, der i Long Range Dual Motor variant er opgivet til 560 km og klarede 531 km, før den kørte tomt. En afvigelse på sølle fem procent. I den anden ende finder vi den opdaterede Tesla Model 3 Highland i Long Range-varianten med baghjulstræk. Den er opgivet til imponerende 702 km, men klarer mere gennemsnitlige 531 km i testen – 250 meter fra hvor Polestar 3 løb tør.

Ret skal dog være ret. For selvom Tesla Model 3 har den største afvigelse målt i kilometer, så er der et par elbiler, der har en større procentuel afvigelse. Højdespringeren her er Peugeot E-3008, der skyder 32 procent ved siden af med en WLTP-rækkevidde på 510 km, der omsættes til 347 km i testen.

Derefter følger MPV’en Voyah Dream, der ikke er lanceret i Danmark, med en afvigelse på 28 procent og Peugeot E-5008 med en afvigelse på 26 procent. En dårlig dag på kontoret for Stellantis. Se hvor meget alle bilerne afviger fra deres WLTP-norm på listen herunder. Bilerne rangeres fra mindst til størst afvigelse i kilometer.

Se listen:

Polestar 3

  • WLTP-rækkevidde: 560 km
  • Målt rækkevidde: 531 km
  • Afvigelse: -29 km (-5,2%)

MINI Countryman

  • WLTP-rækkevidde: 399 km
  • Målt rækkevidde: 355 km
  • Afvigelse: -44 km (-11%)

BYD Tang

  • WLTP-rækkevidde: 530 km
  • Målt rækkevidde: 482 km
  • Afvigelse: -48 km (9,1%)

Mercedes-Benz G-Klasse

  • WLTP-rækkevidde: 443 km
  • Målt rækkevidde: 381 km
  • Afvigelse: -62 km (-14%)

Lotus Emeya

  • WLTP-rækkevidde: 500 km
  • Målt rækkevidde: 436 km
  • Afvigelse: -54 km (12,7%)

BYD Sealion

  • WLTP-rækkevidde: 502 km
  • Målt rækkevidde: 436 km
  • Afvigelse: -66 km (13,1%)

Smart #3

  • WLTP-rækkevidde: 415 km
  • Målt rækkevidde: 346 km
  • Afvigelse: -69 km (16,6%)

BYD Seal U

  • WLTP-rækkevidde: 500 km
  • Målt rækkevidde: 421 km
  • Afvigelse: -79 km (15,8%)

Hongqi EHS7

  • WLTP-rækkevidde: 540 km
  • Målt rækkevidde: 452 km
  • Afvigelse: -88 km (16,2%)

Ford Explorer EV

  • WLTP-rækkevidde: 525 km
  • Målt rækkevidde: 437 km
  • Afvigelse: -88 km (16,8%)

Kia EV3

  • WLTP-rækkevidde: 590 km
  • Målt rækkevidde: 499 km
  • Afvigelse: -91 km (15,4%)

NIO EL8

  • WLTP-rækkevidde: 503 km
  • Målt rækkevidde: 412 km
  • Afvigelse: -91 km (18,1%)

Porsche Taycan

  • WLTP-rækkevidde: 592 km
  • Målt rækkevidde: 499 km
  • Afvigelse: -93 km (15,7%)

Volvo EX30

  • WLTP-rækkevidde: 472 km
  • Målt rækkevidde: 371 km
  • Afvigelse: -101 km (21,4%)

BMW i5

  • WLTP-rækkevidde: 497 km
  • Målt rækkevidde: 392 km
  • Afvigelse: -105 km (21%)

Hyundai Ioniq 5

  • WLTP-rækkevidde: 546 km
  • Målt rækkevidde: 436 km
  • Afvigelse: -110 km (20,1%)

XPeng G6

  • WLTP-rækkevidde: 550 km
  • Målt rækkevidde: 429 km
  • Afvigelse: -121 km (21,9%)

Porsche Macan

  • WLTP-rækkevidde: 552 km
  • Målt rækkevidde: 429 km
  • Afvigelse: -123 km (22,4%)

Peugeot E-5008

  • WLTP-rækkevidde: 488 km
  • Målt rækkevidde: 361 km
  • Afvigelse: -127 km (26%)

Volkswagen ID.7

  • WLTP-rækkevidde: 571 km
  • Målt rækkevidde: 440 km
  • Afvigelse: -131 km (22,9%)

Audi Q6 e-tron

  • WLTP-rækkevidde: 616 km
  • Målt rækkevidde: 481 km
  • Afvigelse: -135 km (21,9%)

Voyah Dream

  • WLTP-rækkevidde: 482 km
  • Målt rækkevidde: 344 km
  • Afvigelse: -138 km (28,7%)

Peugeot E-3008

  • WLTP-rækkevidde: 510 km
  • Målt rækkevidde: 347 km
  • Afvigelse: -163 km (32%)

Tesla Model 3

  • WLTP-rækkevidde: 702 km
  • Målt rækkevidde: 531 km
  • Afvigelse: -171 km (24,4%)
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS