Suzuki E Vitara 02
Nyheder
4. november 2024

Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki

Morten B. Bek

Morten Bek

Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Suzuki står i en meget usædvanlig situation: det japanske mærke har, som et af meget få bilmærker, ikke en eneste elbil i modelprogrammet.

Men det er kun et spørgsmål om tid, før Suzuki kan tilbyde potentielle kunder den første prøvetur i en 100 procent elektrisk bil fra mærket. Den har været undervejs i et par år, og de første sikre tegn så vi med konceptbilen eVX i januar 2023.

Hvordan den første elbil fra Suzuki ser ud, og hvad den ellers har at byde på, viser sig nu endelig. I dag har japanerne præsenteret E Vitara, som i foråret 2025 går i produktion i Indien, hvor Suzuki har stor produktion.

I sidste uge offentliggjorde Suzuki og Toyota i fællesskab, at de samarbejder om en elbil, og for Suzukis vedkommende er E Vitara resultatet, mens Toyota forventes at præsentere sin model i de kommende måneder. Det er Suzuki, der har udviklet hardware til de to modeller.

Suzuki E Vitara 01

E Vitara er en crossover med et solidt design

Hvis vi skal være helt ærlige, så er Suzuki ikke et mærke, vi tænker på, når vi tænker godt design. Den seneste Swift er besynderlig, og Ignis har både gode og ikke så gode sider.

Med E Vitara viser Suzuki en kompakt crossover med soliditet og robusthed, og designet kan endda karakteriseres som spændende. Ud fra billeder er det svært at vurdere størrelsen på elbilen, så vi kan her supplere med data: E Vitara er 428 centimeter lang og 164 centimeter høj – så den er cirka så lang som VW ID.3 og så høj som Hyundai Tucson. Med den højde er E Vitara meget højere end nye modeller som Kia EV3 og Mini Aceman.

Det giver mening, hvis man ser på, at det er med til at give en frihøjde på mindst 18 centimeter. Den frihøjde kan være anvendelig, hvis man kommer for langt fra asfalterede veje, som Suzuki faktisk lægger op til. E Vitara fås nemlig, usædvanligt for en kompakt elbil, med firehjulstræk. Det samme vil Toyota kunne tilbyde i sin udgave af modellen.

Suzuki E Vitara 03

Suzuki tilbyder E Vitara med to batteristørrelser

Forhjulstræk bliver standardløsningen i E Vitara, og Suzuki holder sig til et fornuftigt antal hestekræfter. Basismodellen kommer med en elmotor med 144 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på meget overskuelige 189 Nm. Denne variant har et batteri med en kapacitet på 49 kWh, som er lidt mindre end i eksempelvis Peugeot E-2008 eller basisudgaven af VW ID.3.

E Vitara kommer også med mulighed for et større batteri på 61 kWh, og med mere kapacitet kommer også lidt flere kræfter: 174 hestekræfter, men de samme 189 Nm som i basisudgaven. Her kommer muligheden for firehjulstræk ved hjælp af en ekstra elmotor ved bagakslen også i spil – den giver ekstra 65 hestekræfter, men den totale ydelse for begge motorer er lavere end summen af de to tal: 184 hestekræfter. Der er dog langt mere moment, nemlig 300 Nm.

Rækkevidden nævner Suzuki desværre intet om, men flere medier rapporterer, at Suzuki satser på en WLTP-rækkevidde på over 400 kilometer med det store batteri. Der er ingen information om ladekapacitet, men vores gæt er, at Suzuki vil være ret konservativ. Vi bliver overraskede, hvis E Vitara kan lade med mere end 120 kW.

Interiøret er, som det udvendige, en positiv overraskelse. E Vitara har et interiør, der virker til at være en helt frisk start for Suzuki; fulddigital instrumentering og infotainmentsystem i et fælles panel og prominente luftdyser med robust design-udtryk, men heldigvis også klassiske knapper til mange funktioner.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: