Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST & FOTO: Jacob Dalby
Prisbillig SUV siger du? Med god plads og masser af udstyr? Så er der ingen, der er på niveau med Suzuki.
Det lyder som en salgsannonce, men ikke desto mindre er det virkeligheden. Også når det gælder den nye, reviderede S-Cross med en startpris på 255.000 kr.
LÆS OGSÅ | Første tur: Suzuki S-Cross er ærlighed i bilformat
Til den pris er der plads til voksne på bagsæderne og standardudstyret tæller automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, LED-lygter, alufælge, infotainmentsystem med 7” touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto, bakkamera, tyverialarm og armlæn foran.
Bevares. Træerne vokser ikke ind i himlen. For kabinen er som at sætte sig ind i en bil, der var ny for 10 år siden, med analoge instrumenter til speedometer og omdrejningstæller, ligesom knapperne til klimaanlæg, ESC-system og start-stop ligner nye gamle. Men det er snusfornuft i sin reneste forstand; så velkendt og almindeligt som det bliver og uden det mindste spræl eller vovemod. Og så virker det solidt.
Den reviderede S-Cross har været på markedet længe, men nu er den her med et nyt hybridsystem.
Det nye system havde premiere i lillebror Suzuki Vitara, men har nu fundet vej til den større S-Cross. Det er et lukket hybridsystem, hvor der hverken skal bruges kabel eller ladeboks. Sådan et har S-Cross allerede, men i det nye er batteriet vokset og bidrager med flere kræfter og længere elektrisk kørsel af gangen.
Elmotoren bidrager med 33 hk, så at den samlede ydelse, i kombination med en 1,5-liters benzinmotor, er 115 hk. Det gør langt fra S-Cross til en sprinter og under hård acceleration går det hele op i omdrejninger og støj – uden at man kommer nævneværdigt fremad. Det er dog tydeligt at mærke de ekstra kræfter fra elmotoren, der altid står klar.
LÆS OGSÅ | Suzuki Jimny bliver en elbil!
Batteriet lades op under jævn kørsel og under nedbremsninger. Der kan gå helt sport i at holde øje med grafikken, der viser, hvornår der tappes og hvornår der lades på batteriet.
Sammenlignet med det mildere hybridsystem giver det større batteri mulighed for mere elektrisk kørsel over korte distancer. Det opleves mest ved bykørsel, ved (meget) let speedertråd og mange nedbremsninger til at lade batteriet op.
Det er også ved bykørsel, at systemet kommer til sin ret og jeg oplever et lidt bedre forbrug end S-Cross med det mildere system. Ved blandet kørsel er forbruget opgivet til 19,2 km/l. I byen er det nemt at komme omkring 21 – 22 km/l.
Som det eneste hybridsystem på markedet er S-Hybrid-systemet udstyret med en manuel gearkasse. Det giver nemlig de lavest mulige udviklings- og produktionsomkostninger. Men man skifter ikke selv, medmindre man virkelig insisterer.
En skifterobot laver automatisk skiftene, så den manuelle gearkasse fungerer nogenlunde som en automatisk. Men kun nogenlunde for det er nemt at mærke, at det her ikke er en automatgearkasse. Skiftene sker ret langsomt omend de føles ret smidige takket være hybridsystemet.
LÆS OGSÅ | Billederne af Suzuki Jimny med 5 døre er til at græde over
Hvis du insisterer, kan du bruge skiftepaler bag rattet til at skifte, men det er der ikke mange, der kommer til at benytte sig af. I sjældne tilfælde kan det give mening, hvis du skal forberede en overhaling, så at du er i rette gear “når det går løs”.
Suzuki S-Cross med den større motor starter ved 328.000 kr. Et godt stykke over S-Cross med det mildere hybridsystem, med sin startpris på 255.000 kr. Og når vi bevæger os over 300.000 kr. er der konkurrenter, der kan virke mere attraktive og moderne.
LÆS OGSÅ | Test: Suzuki Vitara S-Hybrid er billig – og ikke så meget andet
Eksempelvis den nye Toyota Corolla Cross Hybrid. Den har 140 hk, på niveau med udstyr og så virker den som en meget nyere bil. Corolla Cross Hybrid starter ved 345.000 kr.
Skal det være billigt bør du altså holde dig til S-Cross som mildhybrid. Forbruget er stort set det samme med sine 18,9 km/l og de ekstra kræfter og længere distance på el er alligevel sjældent, du får at mærke.
SPECIFIKATIONER
Suzuki S-Cross 1,5 S-Hybrid
Active
Motor: Benzin- og elmotor
Ydelse: 115 hk / 138 Nm
0-100 km/t: 12,7 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 19,2 km/l
Mål (L/B/H): 430/179/159 cm
Køreklar vægt: 1.308 kilo
Trækvægt: 1.200 kilo
Bagagerumsvolumen: 430 liter
Pris: 327.990 kr. (S-Cross fås fra 254.990 kr.)
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke angivet
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke angivet.
Se brugte Suzuki S-Cross til salg her
Find flere brugte Suzuki S-Cross på Bilbasen
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.