Vitara S-Hybrid_4
Elbiler
25. marts 2022

Suzukis nye hybridsystem klar i Vitara

Morten B. Bek

Morten Bek

Hvis der står Suzuki Vitara med automatgear på ønskesedlen, kommer den fremover som hybrid med automatiseret manuel gearkasse

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Den første rigtige hybrid fra Suzuki, hvor bilen har potentiale til at køre et par kilometer på strøm af gangen, kom fra Toyota. Swace Hybrid, stationcar i Golf-klassen, er intet mere end en Toyota Corolla med S-emblemer.

Suzuki er klar med sin helt egen hybrid, hvor både bil og drivlinje kommer fra producentens egne skuffer: Vitara S-Hybrid.

Den nye drivlinje erstatter den eksisterende 1,4-liters turbomotor med 6-trins traditionelt automatgear (129 hk), og det samme sker i den nye S-Cross fra efteråret. Finten er især, at man i den nye S-Hybrid især i bytrafik kan køre på strøm meget af tiden.

Vitara S-Hybrid_2

18,9 km/l og en usædvanlig gearkasse

Den helt nye hybriddrivlinje i Vitara S-Hybrid er interessant af to grunde. For det første er brændstoføkonomien, hvis tallene fra Suzuki passer, langt bedre. 30 procent lavere forbrug end den tidligere 1,4’er med 6-trins automatgear.

Gennemsnitligt skal Vitara S-Hybrid kunne køre 18,9 km/l i basisversionen Active. – Det er en marginalt bedre brændstoføkonomi, end man får med den traditionelle 1,4 med turbo og manuel gearkasse, som fortsætter i salg.

Den anden grund til, at hybriden gør sig bemærket, er gearkassen. 1,5-liters benzinmotoren (med 102 hk, kendt fra Jimny) og el-motoren med 33 hk mødes nemlig gennem en manuel gearkasse. Suzuki vil endnu ikke ud med systemydelsen – de to motorers samlede ydelse. Men den bliver næppe så høj som for turbomotoren.

Den er automatiseret med en skifterobot, som er en mere simpel og vægtmæssigt lettere løsning end en automatgearkasse. Gearkassen skifter automatisk, men den kan også betjenes manuelt ved at vippe med gearvælgeren.

Vitara S-Hybrid_batteri

Priser fra 289.990 kr.

Vitara S-Hybrid finder vej til forhandlerne om få dage, nemlig i starten af april. To udstyrsversioner – og altså mulighed for at bygge på med firehjulstræk. Det er muligt på begge udstyrsversioner.

Den eksisterende Vitara 1,4 med turbomotor og 129 hk, koblet til en manuel gearkasse, koster fra 224.990 kr. med Club-udstyr. Den nye 1,5 S-Hybrid starter et udstyrsniveau højere, med Active, som er medvirkende til en startpris på 289.990 kr.

Det er en merpris på 40.000 kr. i forhold til 1,4 med manuel gearkasse, som er en høj merpris i forhold til mange konkurrenters.

Med Active-udstyr følger LED-lygter, alufælge, adaptiv fartpilot, automatisk klimaanlæg, nøglefri betjening, blind vinkel-system og infotainment med 7″ touchscreen. I Vitara 1,5 S-Hybrid Adventure til 309.990 kr. får man også panoramasoltag, indtræk i læder/ruskind, p-sensorer for og bag og navigation.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: