Den første rigtige hybrid fra Suzuki, hvor bilen har potentiale til at køre et par kilometer på strøm af gangen, kom fra Toyota. Swace Hybrid, stationcar i Golf-klassen, er intet mere end en Toyota Corolla med S-emblemer.
Suzuki er klar med sin helt egen hybrid, hvor både bil og drivlinje kommer fra producentens egne skuffer: Vitara S-Hybrid.
Den nye drivlinje erstatter den eksisterende 1,4-liters turbomotor med 6-trins traditionelt automatgear (129 hk), og det samme sker i den nye S-Cross fra efteråret. Finten er især, at man i den nye S-Hybrid især i bytrafik kan køre på strøm meget af tiden.
18,9 km/l og en usædvanlig gearkasse
Den helt nye hybriddrivlinje i Vitara S-Hybrid er interessant af to grunde. For det første er brændstoføkonomien, hvis tallene fra Suzuki passer, langt bedre. 30 procent lavere forbrug end den tidligere 1,4’er med 6-trins automatgear.
Gennemsnitligt skal Vitara S-Hybrid kunne køre 18,9 km/l i basisversionen Active. – Det er en marginalt bedre brændstoføkonomi, end man får med den traditionelle 1,4 med turbo og manuel gearkasse, som fortsætter i salg.
Den anden grund til, at hybriden gør sig bemærket, er gearkassen. 1,5-liters benzinmotoren (med 102 hk, kendt fra Jimny) og el-motoren med 33 hk mødes nemlig gennem en manuel gearkasse. Suzuki vil endnu ikke ud med systemydelsen – de to motorers samlede ydelse. Men den bliver næppe så høj som for turbomotoren.
Den er automatiseret med en skifterobot, som er en mere simpel og vægtmæssigt lettere løsning end en automatgearkasse. Gearkassen skifter automatisk, men den kan også betjenes manuelt ved at vippe med gearvælgeren.
Priser fra 289.990 kr.
Vitara S-Hybrid finder vej til forhandlerne om få dage, nemlig i starten af april. To udstyrsversioner – og altså mulighed for at bygge på med firehjulstræk. Det er muligt på begge udstyrsversioner.
Den eksisterende Vitara 1,4 med turbomotor og 129 hk, koblet til en manuel gearkasse, koster fra 224.990 kr. med Club-udstyr. Den nye 1,5 S-Hybrid starter et udstyrsniveau højere, med Active, som er medvirkende til en startpris på 289.990 kr.
Det er en merpris på 40.000 kr. i forhold til 1,4 med manuel gearkasse, som er en høj merpris i forhold til mange konkurrenters.
Med Active-udstyr følger LED-lygter, alufælge, adaptiv fartpilot, automatisk klimaanlæg, nøglefri betjening, blind vinkel-system og infotainment med 7″ touchscreen. I Vitara 1,5 S-Hybrid Adventure til 309.990 kr. får man også panoramasoltag, indtræk i læder/ruskind, p-sensorer for og bag og navigation.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.