Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Det er dyrt at få det hele i en ny bil. Den skal have en stærk motor, så det er til at overhale på landevejen. Den skal være rummelig, så børn/børnebørn kan være med. Den skal være med på noderne og have masser af sikkerhedsudstyr. Den skal selvfølgelig have Apple CarPlay (eller Android Auto), og ingen har lyst til at undvære bakkamera, alufælge og LED-forlygter.
Hvis udfordringen er at få alt det i en lille eller kompakt crossover uden at komme langt over 200.000 kr., så er mulighederne få. Meget få, så det næsten er på linie med at se en enhjørning eller at vinde i lotteriet. Den nye Nissan Qashqai koster mindst 288.000 kr., og den har hverken alufælge eller infotainmentsystem.
Volkswagens mindre, men ret rummelige T-Cross er, som flere andre i klassen, steget i pris. Den koster mindst 62.000 kr. over 200.000 kr., og for den store sum penge er T-Cross udstyret med 95 hk og halogenforlygter. Den “billige” T-Cross til 262.000 kr. lugter mere af nød end af lyst.
Suzuki-forhandleren er et af de ganske få steder, man kan gå hen og få en crossover, der opfylder alle kravene. Helt uden at prisen tager på himmelfart. Det er ingen nyhed, at Suzuki kan levere en fornuftig og prisbillig crossover. S-Cross. Men S-Cross var blevet gammel. Introduceret i 2013, faceliftet nogle år senere med en grill og nogle forlygter, som for køberne må være lige så meget af nød som manglen på udstyr er for køberne af den billigste T-Cross.
Suzuki går aldrig efter at være først med noget nyt, og japanerne scorer hellere højt på soliditet og kundetilfredshed. Derfor er den nye S-Cross slet ikke ny, men en omfattende fornyelse af den gamle. Platformen er den samme, og set i profil kan jeg nemt kende den gamle S-Cross i den nye.
LÆS OGSÅ | DUEL: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget
Front og bagende giver ikke det problem. Fra de vinkler er der ingen lighed mellem gammel og ny. Den nye har højere front og mere robust, pænt design. I den anden ende er der bastante lygter, det allestedsværende bånd mellem lygterne og ny form på bagruden.
Det er nemt at se, at grundformen i interiøret ikke har ændret sig. Instrumentering med farveskærm, men med klassiske analog-ure til speedometer og omdrejningstæller. Knapper til klimaanlæg, sædevarme, ESC-system og start-stop kunne lige så godt stamme fra en bil, der var ny i 2015.
Men det er overskueligt, lige til. Sammen med et helt nyt infotainmentsystem, som var yderst tiltrængt, og opgraderet materialekvalitet er det svært ikke at se fornuften i kabinen.
Det er ikke blevet til luftdyser ved bagsædet, ej heller trådløs opladning af smartphones, og der er blot en enkelt USB-indgang/-ladestik. Det bruges, i modellerne Comfort og Active, til Apple CarPlay/Android Auto på en 7” touchscreen. Adventure er den dyreste S-Cross, og den kommer med 9” touchscreen med høj opløsning, og her får man trådløs opkobling til CarPlay/Auto.
Det er ingen selvfølge, at jeg kan sidde bekvemt i bagsædet i en crossover med en længde på 430 cm, når førersædet er indstillet til mig. Det kan jeg i S-Cross. God benplads, og kun fordi den første tur foregår i en Adventure, hvor panoramasoltag er standard (kan bestilles uden, hvis man vil spare 10.000 kr.), er loftshøjden kun lige tilstrækkelig.
Robust og solid mere end prangende og luksuriøs. S-Cross-topmodellen er fyldt til randen med udstyr, bl.a. 360 graders kamera, navigation og indtræk i læder og kunstlæder. Det løfter ikke indtrykket til store højder, for hele grundlaget virker langt mindre moderne end i en konkurrent som Peugeot 2008. Til gengæld er det hele så meget nemmere, mere overskueligt at bruge i dagligdagen.
S-Cross er den eneste bil i klassen, for ikke at sige i mange klasser, hvor alle udgaver fås med firehjulstræk. Det lyder måske flottere, end det er, for S-Cross fås indtil videre kun med en enkelt motor – gearkassen med seks manuelle gear eller seks automatisk skiftende er forskellen. Men Allgrip-firehjulstræk kan ikke kun vælges med begge gearkassetyper, men også på alle udstyrsniveauer. At det så koster 45.000 kr. ekstra vil holde de fleste fra at bestille det.
LÆS OGSÅ | TEST: Med Dacia Duster får du, hvad du betaler for
Jeg mangler ikke trækkraften fordelt på andet end forhjulene, da jeg krydser gennem skoven og videre ud på landet ved Jyderup øst for Kalundborg. S-Cross er en let crossover med en kampvægt omkring 1.200 kilo, og det gør den let og hurtig til at skifte retning gennem de mange sving. Styretøjet er svageligt og unuanceret omkring midterstillingen, men det strammer til og mander sig op, i takt med at hjulene skifter vinkel.
En ting hvor Suzuki har ramt plet er affjedringskomforten. S-Cross er blødere end flertallet af konkurrenter, men den sejler ikke og forbliver stabil. Den gør meget nemt op med grimme huller i asfalten, og lige på det punkt opleves S-Cross decideret luksuriøs i forhold til mange små crossovers.
1,4-liters turbomotoren fik allerede i den gamle S-Cross reduceret ydelsen fra 140 til 129 hk, men til gengæld blev den udstyret med mild-hybrid-teknik. Den kører nu med 48V-batteri og en starter-generator, og elektrificeringen kan skyde 13 hk og 50 Nm ind i puljen. Den opsamlede bremseenergi bruges på at give bilen fremdrift, før turboladeren rigtig sætter skub i tingene. Starter-generatoren er kun til for start-stop-systemets skyld – og jeg mærker slet ikke, når motoren springer i gang igen efter standsning.
Lav vægt og 235 Nm alene fra benzinmotoren giver S-Cross virkelig brugbare, gode præstationer. Overhalinger foregår hurtigt og med overskud. 1,4’eren lyder lidt rå i testbilen, som endnu ikke er kørt til, men den er omdrejningsvillig og yder helt sikkert over evne i forhold til sine 129 hk.
Senere på året kommer først Vitara og så S-Cross som rigtige hybrider. Nej, ikke den slags, man kan lade op med et kabel. Hybrider som i hybrider fra Toyota, om det så er Yaris, Corolla eller C-HR. Det er et helt nyt system med 1,5-liters motoren fra Jimny (102 hk), en elmotor (33 hk og 60 Nm), et batteri på 840 Wh og en automatiseret manuel gearkasse. Det sidste lyder som en dårlig idé, men Suzuki vil gerne vise, at elmotoren går ind og sørger for, at der laves glidende skift og ikke kommer afbrydelser i drejningsmomentet.
Når dén version af S-Cross dukker op, afløser den 1,4’eren med automatgear, og den vil sandsynligvis blive cirka 20.000 kr. dyrere.
Det er muligt at få en lige så rummelig bil som S-Cross til 190.000 kr. Så er det en Dacia Duster med 90 hk og udstyrsniveau som en bil fra 90’erne. Man kan købe en Nissan Juke med 114 hk til 205.000 kr. Den har lige så god plads som en lille minibil, og den er kun lidt bedre udstyret end Duster.
Peugeot er et af de få mærker, som leverer en rummelig crossover med fint udstyrsniveau og en fin motor til 240.000 kr. Men den har mindre plads end S-Cross, og med 100 hk gror træerne ikke særlig langt op. Den nye S-Cross med sine 129 hk starter på 244.990 kr. for en Comfort-version, og der er næsten fuld plade, når det kommer til standardudstyr.
Automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, LED-lygter, alufælge, infotainmentsystem med 7” touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto, bakkamera, tyverialarm og armlæn foran. Læderrat og sædevarme, og den ville være perfekt udstyret. Men til 235.000 kr. er det et imponerende udstyrsniveau.
LÆS OGSÅ | TEST: Suzuki Jimny mangler bagsæderne – ikke charmen
S-Cross Active til 20.000 kr. mere, så vi lander på 264.990 kr., er den version, Suzuki kommer til at sælge flest af. Sædevarme foran, automatisk klimaanlæg, nøglefri betjening, blind vinkel-system, el-foldbare sidspejle og meget andet. Den model giver rigtig god mening.
Adventure-udgaven til 294.990 kr. måske ikke helt så meget. Panoramasoltag, 9” touchscreen, navigation, 360 graders kamera og nogle småting følger med i Adventure. Så hellere overveje at spare 5.000 kr. og få S-Cross Active med automatgear.
Den nye S-Cross er ingen crossover med blændende egenskaber, vildt design og lækre løsninger. S-Cross er en crossover, der ikke spiller fin og heller ikke udgiver sig for at være noget, den ikke er. Den er i stedet robust, rummelig, veludstyret og stærk – en bil som imponerer ved at være tilgængelig, omgængelig og nem at bruge. Hvis ærlighed kommer i bilform, så er det i form af S-Cross.
—
Specifikationer
Suzuki S-Cross 1,4 Adventure
Motor: 1,4-liters benzinmotor
Ydelse: 129 hk/235 Nm
0-100 km/t: 9,5 sekunder
Tophastighed: 195 km/t
Forbrug: 18,9 km/l
Mål (L/B/H): 430/179/159 cm
Bagagerumsvolumen: 430-1.230 liter
Pris: 294.990 kr. (S-Cross fås fra 244.990 kr.)
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.