Kategorier
Elektrisk Nyheder

Suzukis nye hybridsystem klar i Vitara

Hvis der står Suzuki Vitara med automatgear på ønskesedlen, kommer den fremover som hybrid med automatiseret manuel gearkasse

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Den første rigtige hybrid fra Suzuki, hvor bilen har potentiale til at køre et par kilometer på strøm af gangen, kom fra Toyota. Swace Hybrid, stationcar i Golf-klassen, er intet mere end en Toyota Corolla med S-emblemer.

Suzuki er klar med sin helt egen hybrid, hvor både bil og drivlinje kommer fra producentens egne skuffer: Vitara S-Hybrid.

Den nye drivlinje erstatter den eksisterende 1,4-liters turbomotor med 6-trins traditionelt automatgear (129 hk), og det samme sker i den nye S-Cross fra efteråret. Finten er især, at man i den nye S-Hybrid især i bytrafik kan køre på strøm meget af tiden.

Den nye hybrid ændrer ikke ved, at man kan få Vitara med automatgear med firehjulstræk. Det er ikke uoverstigeligt dyrt – AllGrip-systemet koster 28.000 kr. ekstra

18,9 km/l og en usædvanlig gearkasse

Den helt nye hybriddrivlinje i Vitara S-Hybrid er interessant af to grunde. For det første er brændstoføkonomien, hvis tallene fra Suzuki passer, langt bedre. 30 procent lavere forbrug end den tidligere 1,4’er med 6-trins automatgear.

Gennemsnitligt skal Vitara S-Hybrid kunne køre 18,9 km/l i basisversionen Active. – Det er en marginalt bedre brændstoføkonomi, end man får med den traditionelle 1,4 med turbo og manuel gearkasse, som fortsætter i salg.

LÆS OGSÅ | Første tur: Suzuki S-Cross er ærlighed i bilformat

Den anden grund til, at hybriden gør sig bemærket, er gearkassen. 1,5-liters benzinmotoren (med 102 hk, kendt fra Jimny) og el-motoren med 33 hk mødes nemlig gennem en manuel gearkasse. Suzuki vil endnu ikke ud med systemydelsen – de to motorers samlede ydelse. Men den bliver næppe så høj som for turbomotoren.

Den er automatiseret med en skifterobot, som er en mere simpel og vægtmæssigt lettere løsning end en automatgearkasse. Gearkassen skifter automatisk, men den kan også betjenes manuelt ved at vippe med gearvælgeren.

Batteriet i hybriden ligger i bagagerummet, og bagagerummet er derfor reduceret til 289 liter

Priser fra 289.990 kr.

Vitara S-Hybrid finder vej til forhandlerne om få dage, nemlig i starten af april. To udstyrsversioner – og altså mulighed for at bygge på med firehjulstræk. Det er muligt på begge udstyrsversioner.

Den eksisterende Vitara 1,4 med turbomotor og 129 hk, koblet til en manuel gearkasse, koster fra 224.990 kr. med Club-udstyr. Den nye 1,5 S-Hybrid starter et udstyrsniveau højere, med Active, som er medvirkende til en startpris på 289.990 kr.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget

Det er en merpris på 40.000 kr. i forhold til 1,4 med manuel gearkasse, som er en høj merpris i forhold til mange konkurrenters.

Med Active-udstyr følger LED-lygter, alufælge, adaptiv fartpilot, automatisk klimaanlæg, nøglefri betjening, blind vinkel-system og infotainment med 7″ touchscreen. I Vitara 1,5 S-Hybrid Adventure til 309.990 kr. får man også panoramasoltag, indtræk i læder/ruskind, p-sensorer for og bag og navigation.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.