Test: Hjertet i Mercedes-AMG GT leverer vidunderlig symfoni
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den første rigtige hybrid fra Suzuki, hvor bilen har potentiale til at køre et par kilometer på strøm af gangen, kom fra Toyota. Swace Hybrid, stationcar i Golf-klassen, er intet mere end en Toyota Corolla med S-emblemer.
Suzuki er klar med sin helt egen hybrid, hvor både bil og drivlinje kommer fra producentens egne skuffer: Vitara S-Hybrid.
Den nye drivlinje erstatter den eksisterende 1,4-liters turbomotor med 6-trins traditionelt automatgear (129 hk), og det samme sker i den nye S-Cross fra efteråret. Finten er især, at man i den nye S-Hybrid især i bytrafik kan køre på strøm meget af tiden.
Den helt nye hybriddrivlinje i Vitara S-Hybrid er interessant af to grunde. For det første er brændstoføkonomien, hvis tallene fra Suzuki passer, langt bedre. 30 procent lavere forbrug end den tidligere 1,4’er med 6-trins automatgear.
Gennemsnitligt skal Vitara S-Hybrid kunne køre 18,9 km/l i basisversionen Active. – Det er en marginalt bedre brændstoføkonomi, end man får med den traditionelle 1,4 med turbo og manuel gearkasse, som fortsætter i salg.
LÆS OGSÅ | Første tur: Suzuki S-Cross er ærlighed i bilformat
Den anden grund til, at hybriden gør sig bemærket, er gearkassen. 1,5-liters benzinmotoren (med 102 hk, kendt fra Jimny) og el-motoren med 33 hk mødes nemlig gennem en manuel gearkasse. Suzuki vil endnu ikke ud med systemydelsen – de to motorers samlede ydelse. Men den bliver næppe så høj som for turbomotoren.
Den er automatiseret med en skifterobot, som er en mere simpel og vægtmæssigt lettere løsning end en automatgearkasse. Gearkassen skifter automatisk, men den kan også betjenes manuelt ved at vippe med gearvælgeren.
Vitara S-Hybrid finder vej til forhandlerne om få dage, nemlig i starten af april. To udstyrsversioner – og altså mulighed for at bygge på med firehjulstræk. Det er muligt på begge udstyrsversioner.
Den eksisterende Vitara 1,4 med turbomotor og 129 hk, koblet til en manuel gearkasse, koster fra 224.990 kr. med Club-udstyr. Den nye 1,5 S-Hybrid starter et udstyrsniveau højere, med Active, som er medvirkende til en startpris på 289.990 kr.
LÆS OGSÅ | Duel: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget
Det er en merpris på 40.000 kr. i forhold til 1,4 med manuel gearkasse, som er en høj merpris i forhold til mange konkurrenters.
Med Active-udstyr følger LED-lygter, alufælge, adaptiv fartpilot, automatisk klimaanlæg, nøglefri betjening, blind vinkel-system og infotainment med 7″ touchscreen. I Vitara 1,5 S-Hybrid Adventure til 309.990 kr. får man også panoramasoltag, indtræk i læder/ruskind, p-sensorer for og bag og navigation.
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
Få det bedste ud af din leasingaftale med disse praktiske tips. Det kan både spare dig penge og gavne dig på den lange bane.
Drop drømmen om en BMW E30 M3! Søg hellere alternative græsgange, hvor færre penge kan købe dig samme sedan-sjov og sprødhed.
En guide til at vælge den rette motortype, når du skal ud og købe din næste bil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.