Benzinpumpe
april 1, 2023

Nu kan du tanke syntetisk brændstof, der gør din benzinbil CO2-fri

Endelig! Det syntetiske brændstof er endelig klar til benzinhanerne og gør din gamle Passat så grøn som en elbil. Læs med og få priserne på det syntetiske brændstof, der måske bliver enden for elbiler.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Colourbox

OBS: Artiklen blev publiceret 1. april som Bilbasens aprilsnar.

Tesla må have læst skriften på væggen. Med prisreduktioner har de tømt varelageret for Model 3 og Model Y, fordi en ny teknologi har ulmet i kulissen. En teknologi, der meget vel kan blive et endeligt for elbilen, som vi kender den.

Porsche var de første til at satse på syntetisk brændstof, og siden har motorsportens spydspids, Formel 1, taget de udledningsfri dråber i brug.

Det er dog først nu, at Hr. og Fru Danmark kan smide det i benzintanken på deres Passat. De første tankstationer er allerede i gang med implementeringen, og inden årets udgang vil der være en hane ved siden af Oktan 95 med syntetisk brændstof på samtlige stationer.

To haner: Én til oktan 95 og én til syntetisk brændstof

Kan alle bruge det?

Kører man en benzinbil, der er produceret efter år 2000, vil man kunne skifte direkte til syntetisk brændstof. Enkelte fabrikanter vil kræve, at nyere biler bliver omstillet ved hjælp af en softwareopdatering – men det er dét.

Dieselbilister må indtil videre se til, da der endnu ikke findes et udledningsfrit alternativ. Flere olieproducenter er eftersigende i fuld gang med udviklingen af et dieselalternativ, men det kan tage et par år, før det er i hanerne.

LÆS OGSÅ | Først Porsche – nu også Mazda og Formel 1: Syntetisk benzin er en del af løsningen

Kører man i en benzinbil, der er produceret før år 2000, skal man kontakte sin mekaniker, før man hælder syntetisk brændstof i tanken. Nogle biler kan kræve nye motordele, før det vurderes sikkert at skifte over til det nye brændstof.

Uanset hvad, bør det være besværet værd. Det syntetiske brændstof udleder nemlig ingen CO2 under kørsel og er derfor per definition så grønt som den grønneste strøm. 

Det ligner jo til forveksling et almindeligt raffinaderi – men her produceres syntetisk brændstof!

Nogle vil endda argumentere for, at det er et grønnere alternativ til elbilen. Med syntetisk brændstof forlænges levetiden på vores nuværende bilpark og dermed minimeres produktionen af de udledningstunge elbilsbatterier.

Hvad koster det?

Sammenlignet med almindelig Oktan 95, som vi kender i dag, kommer det syntetiske benzin til at svinge mellem 2 og 3 kr. mere pr. liter. De tankstationer, der er først med implementeringen, lover dog introduktionstilbud, hvor tanken kan fyldes for 10 kr. pr. liter.

LÆS OGSÅ | Træt af elbiler? Syntetisk brændstof fra Porsche er din redning!

Eksperter anslår, at merprisen kun skyldes de omkostninger, som olieselskaberne får i forbindelse med omlægningen af deres stationer. Når det nye brændstof er fuldt implementeret, vil priserne stabilisere sig og nærme sig et niveau á la det, vi kender på Oktan 95 i dag.

Diesel vs benzin
I en kommende video vil Morten Bek gå i dybden med, hvordan det syntetiske brændstof fungerer i din bil.

Er der risici?

Træerne vokser ikke ind i himlen, og den nye type brændstof kommer ikke uden risici. Før tankningen påbegyndes, skal man fremover underskrive en samtykkeerklæring med sit MitID, hvor man accepterer eventuelle risici.

I implementeringsperioden anslås det, at mellem 20 og 30 procent af bilerne, der får brændstoffet påfyldt, vil brænde sammen. Da brændstoffet ydermere indeholder flydende PFAS, må der ikke spildes under påfyldning. Sensorer på tankstationerne vil registrere, om der spildes. Gør man det, koster det 500 kr. for hver milliliter, der ryger på jorden.

Ny teknologi kommer ikke uden ulemper og risici, hvilket man blot må acceptere som et led i den grønne omstilling. Er disse risici for store, kan man altid holde sig til elbilerne. Rigtig god første april! 


Find brugte elbiler til salg på Bilbasen:

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Tesla Model Y med nyt design

Den amerikanske hitmaskine har fået en ordentlig overhaling med nyt design, længere rækkevidde og mere udstyr. Den er allerede kommet til salg i Kina.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS