Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / d. 18. oktober 2019
Elon Musk har en gang sagt, at biler fra Tesla er computere på hjul. Tesla har altid gået forrest med banebrydende teknologi, og deres kørende computere har efterladt konkurrenterne i støvet, når det kommer til sikkerhedssystemer, autopilot og sjove gadgets.
Men som det er med computere, så bliver noget hardware forældet, når filstørrelserne vokser og softwareopdateringerne bliver mere krævende. Og det er lige præcis dét, der nu er ved at ske med ældre Teslaer.
LÆS OGSÅ | Model 3 på glatis: Esben kører finsk markræs i ny Tesla
Det amerikanske elbilmedie ’Inside EVs’ er af flere elbilingeniører gjort opmærksom på en tendens, hvor ældre Teslaer bliver indleveret med touchskærme i udu – og fejlen i bilerne er den samme.
Fejlen ligger i noget så simpelt som et flash hukommelseskort, der sidder i bilernes MCU (Media Control Unit). Dette hukommelseskort er i sig selv ganske billigt. Men reparationen er omstændig, kræver special-værktøj og er derfor dyr i mandetimer.
Forklaringen er, at Tesla Model S og Model X helt frem til 2018 er produceret med første version MCU, også kaldet MCUv1, som er mediekontrolenheden. Denne kontrolenhed er udstyret med et hukommelseskort – eMMC flash memory chip – der ikke kan klare konstante overskrivninger.
Problemet er, at Teslaer er programmeret til at logge en masse data og information, som netop kræver, at det der logges, overskrives, således at der er plads på kortet til nye logs.
Det har ikke før været et problem. Men filstørrelserne på disse logs er vokset fra 300MB til 1GB siden 2010, og det sender hukommelseskortene på overarbejde.
LÆS OGSÅ | Stor test: Hvilken elbil har den bedste rækkevidde i virkeligheden?
Filstørrelserne er vokset på grund af hukommelsestunge applikationer som Netflix og 3D spil. Derfor benyttes tæt på 100 procent af flash hukommelsen i Tesla biler i dag.
Det mest fjollede er, at Tesla meget sjældent downloader og benytter disse logs. Overskrivningerne er med andre ord overdrevne og unødvendige, og det slid de påfører hukommelseskortene, kan ikke genopbygges.
Når det lille hukommelseskort er dødt, påvirker det brugbarheden i den store touchskærm. Enten vil én eller flere funktioner stoppe med at virke, mens der også er risiko for, at hele medieenheden går i sort. Og da mange af bilens mest essentielle funktioner ligger netop her, kan det påvirke brugbarheden af bilen generelt.
Et par af de elbilingeniører, der igennem deres virksomheder er stødt på problemet, har italesat det for Elon Musk på Twitter, der jo ellers er hans hjemmebane. Og her svarer han noget kortfattet: ”Det burde være meget bedre nu”.
Da svaret ikke efterfølgende er uddybet, må vi formode – og håbe – at det betyder, at Tesla har skruet ned for de mange logs, så disse hukommelseskort ikke længere overbelastes.
Ifølge Maria Lantz – kommunikationschef for Tesla i Skandinavien – bør danske ejere ikke være bekymrede. De første Tesla Model S, der blev leveret til Danmark, blev nemlig leveret to år senere, end de blev til det amerikanske marked. Hukommelseskortene er derfor også tilsvarende to år nyere, og det betyder, at overbelastningen ikke har nået at vokse sig så stor, at kortene brænder sammen, som det er set i amerikanske biler.
Men som ‘Inside EVs‘ pointerer, vil en opdatering kun fjerne overbelastningen fra nu af. Al tidligere overbelastning har stadig slidt på hukommelseskortene, og levetiden på dem vil givet vis stadig være forkortet.
**Opdatering: Læsere har efter artiklens publicering gjort Bilbasen opmærksom på, at flere danske Tesla-ejere også har mærket til problemet med de sorte skærme. Problemet diskuteres også med jævne mellemrum på det danske Tesla Forum.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.