ElbilerTest og anmeldelserVideo

Model 3 på glatis: Esben kører finsk markræs i ny Tesla

Af i Elbiler, Test og anmeldelser, Video
Tesla påstår, at den elektriske drivlinje gør Model 3 i stand at levere en hæderlig indsats på ekstremt glat underlag. Kom med redaktøren på en tur til det nordlige Finland for at teste Tesla Model 3 til grænsen.

Tekst og foto: Esben Skrumsager | Video: Anders Berner | Dato: 8. marts 2019

De 1.000 søers land. Det kaldes Finland, og det er mildest talt en underdrivelse. Faktisk skal du kunne tælle til mere end 185.000, hvis du sætter dig for at lave en optælling. Og resten af landet er mere eller mindre dækket af skov. For mens kun syv procent af landets areal benyttes til landbrug, dækker de finske skove op mod 70 procent af det folkefattige land mod nord.

Nå, det var vist rigeligt geografi-undervisning for i dag. Tilbage til testen…

Spørgsmålet er, hvad dælen du gør, hvis du som bilist i Finland har lyst til at teste din bil uden for asfaltens hvide striber? Markræs kræver en mark, og dem er der ikke mange af. Svaret er, at du venter, til vandet udenfor fryser til is. Og her åbner en helt ny verden sig.

Offroad på vandet med Tesla Model 3

Kørsel på is er finnernes geniale kombination af markræs og glatbane-kørsel. Det fås ikke meget glattere end sådan en frossen sø, så det er en oplagt mulighed for at teste bilens evner til at accelerere, styre, bremse og undvige under svære betingelser.

Tesla har på forhånd proklameret, at den nye Model 3 skulle være i stand til at levere overbevisende køreegenskaber på glat underlag.

LÆS OGSÅ | Her er prisen på Tesla Model 3 i Danmark

Med sine to uafhængige motorer, der fordeler momentet til for- og baghjul, kan den tilpasse kraften til forholdene på bare 10 millisekunder, og det skulle gøre den usædvanligt interessant på sådan noget som en frossen sø.

Derfor er vi taget til Finland for at teste Tesla Model 3 på glatbane. Eller… Jeg, Esben, er taget til Finland. For selvom det var meningen, min kollega Anders Berner også skulle have været med, så dukkede han ikke op i lufthavnen. Det kan du se i videoen her:

Hvordan kører en Tesla Model 3 på is?

Det korte svar er, at den er sjov. Overraskende sjov. Men du kan også få et lidt længere svar:

Det elektriske firehjulstræk fungerer glimrende på isen, og det er tydeligt, at kraftfordelingen på de to aksler hjælper bilen med at accelerere effektivt, mens assistentsystemerne får én sikkert gennem sving og nedbremsninger med undvigemanøvre.

Sammenlignet med Tesla Model S, som både er større og mere luksuriøs, opleves den kompakte Model 3 som en herlig gokart på isen. Hele hemmeligheden ligger i den nye funktion, som kun fås i Model 3 – Track Mode.

Track Mode i Tesla Model 3

Tesla Model 3 på glatbane

Med et tryk på knappen løsner den regelrette elbil op og tillader bagenden at skride ud, så du – næsten som i en baghjulstrukken BMW – kan få lov at køre sidelens over isen.

Og hvor Model S er udstyret med avanceret og yderst komfortabel luftaffjedring, så er den billigere Model 3 noget mere simpelt bygget, og det giver langt bedre respons og styreegenskaber. Så hvis du gerne vil have føling med, hvad hjulene foretager sig, når du drejer på rattet, er Model 3 absolut at foretrække.

LÆS OGSÅ | Nu lander ny Tesla: Første test af Model 3 i Danmark

På trods af en overraskende frisk oplevelse i Tesla Model 3 på glatbane, kan man med sådan en stor, snedækket sø godt drømme om en endnu mere løssluppen bil at lege med. For selvom elbilen giver slip, har den svært ved at overlade al styringen. Så snart bagenden efter en udskridning er på vej tilbage, griber systemerne fat og sikrer, at bilen ikke kommer ud af kurs. Det er smart. Det er sikkert. Men det er frustrerende på bane, at bagenden ikke for alvor bliver sluppet løs.

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er redaktøren på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.