3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Tesla tilbagekalder mere end 2 millioner biler som følge af en rapport fra den amerikanske organisation National Highway Traffic Safety Association (NHTSA), som konkluderer, at en række ulykker – flere med døden til følge – skyldes mangler ved bilernes Autopilot-funktion, som fører til, at det er oplagt at misbruge systemet til “selvkørende” kørsel.
Autopilot er standard på alle biler fra Tesla og kan udvides med (potentielt) komplet selvkørende funktion, selv om det ikke er lovligt for en bil at køre selv. Det er den del af systemet, som skal overvåge føreren og gribe ind, hvis denne bliver uopmærksom, som NHTSA kritiserer – og som Tesla tilbagekalder for at give en softwareopdatering. De over 2 millioner biler svarer til næsten alle biler, Tesla har solgt i USA til dato.
Men ingen af de mere end 2 millioner biler findes i Danmark eller andre steder i Europa. Der er ingen betydelig forskel på de biler, Tesla har solgt i USA, og dem danskerne og andre europæere har købt, men der er forskel på, hvordan Autopilot-systemet er sat op.
I USA har direkte misbrug af den “selvkørende” funktion ført til dødsfald, og flere gange har sammenstød med dødelig udgang været mellem en Tesla og en krydsende lastbils trailer. Med Autopilot slået til i en amerikansk Tesla har man kunnet slippe af sted med at læne sig tilbage, slippe rattet og lavet alt muligt andet end køre bil.
I tilfældene med lastbiler med trailer, som krydsede vejen, hvor en Tesla-kører har gjort brug af Autopilot, har traileren været blank og hvid, og det har kamerasystemet i bilen overset. At førerne ikke selv har opdaget faren, skyldes at Autopilot-systemets førerovervågning ikke har advaret tilstrækkeligt mod at lade bilen overtage kørslen 100 procent.
I Europa er det den hollandske myndighed RDW, der står for typegodkendelsen af biler fra Tesla. En talsmand for RDW udtaler til Automotive News, at der er forskel på, hvad USA og EU tillader, når en bil er udstyret med førerassistancesystemer på niveau 2 (Level 2) kører med systemerne aktiveret. Det er eksempelvis hvordan føreren overvåges og advares, hvis systemet misbruges, hvor der er forskel.
Det er forskellen på Autopilot-funktionaliteten i USA og Europa, der gør, at europæiske Tesla-ejere ikke skal have den softwareopdatering med nye advarselsfunktioner, som de amerikanske ejere skal have. En Tesla i Europa kan også på mange måder køre selv, men den vil advare mere end en amerikansk Tesla hidtil har gjort.
Mens mange af de aktive systemer, som kan overvåge og assistere føreren, så er ingen ny bil i dag 100 procent selvkørende. I EU har man i 2022 vedtaget ny lovgivning for selvkørende køretøjer, men på tværs af de forskellige EU-lande er der forskel på reglerne.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.