juni 8, 2024

Test: Med M for Magt i BMW i7 M70

Den store i7 er ubestridt topmodel blandt elbilerne fra BMW, og den nye i7 M70 xDrive er flagskibet i serien. En stærk, lækker – og dyr – elbil med 659 hk.   

TEKST OG FOTO Morten Bek

Man skulle da være et skarn, hvis ikke man kan bruge lidt mere luksus i livet. Lidt mere af det, der i forvejen er godt. Som at opgradere den allerede fremragende BMW i7 xDrive60 til den nye topmodel, i7 M70 xDrive. Luksus indbyder jo altid til mere luksus.

Og luksus er der i højeste potens allerede i en almindelig i7. Almindelig som når nogen vinder en større gevinst i lotto, for jeg har oplevet få biler med så lækkert og stiligt interiør som den seneste 7-serie. Jeg har heller ikke oplevet mange biler, der har så udsøgt en undervogn som i7.

Der er et M i topmodellens navn, og det betyder, at der er skruet op over hele linjen. Som M70 xDrive er der endnu flere hestekræfter og M-specifikke opgraderinger til bremser, affjedring og så meget andet. 

Men forvent ikke, at en af markedets absolut længste biler – den er 539 cm lang og får virkelig en Mercedes S-Klasse til at se lille ud – kører som en M3. Den lange sedan kører, så jeg aldrig har lyst til at stige ud, men ikke meget anderledes end den i7 xDrive60, jeg testede sidste år. Når det gælder en M-version som den her, så er det en god portion ekstra kræfter. Dertil en lille portion ekstra på dynamikken, men ikke en portion, der ændrer den store elbils komfortevner.

Tryk på de fire dæk

En vægt på næsten 2,8 tons presser de store dæk med 21” M-fælge mod asfalten, men de to elmotorer presser også på med et stort tryk. Jeg følte aldrig, der manglede noget – intet – under sidste års test af i7 xDrive60 med 544 hk og et drejningsmoment på 745 Nm. Hvert af de tal er ren fantasi for de fleste. Det er få procent af danskerne, som nogensinde oplever det niveau af kræfter i en bil.

Så hvad med 659 hk og 1.015 Nm? Med de rette forudsætninger lukker elmotorerne i i7 M70 xDrive så meget op for sluserne, at de fire dæk skal håndtere 1.100 Nm. Selv 2,8 tons sedan er ingen modstand for de to kraftværker, som hver især har indtaget en aksel i i7. Derfor reduceres 0-100 km/t på 4,7 sekunder i i7 xDrive60 til 3,7 sekunder i i7 M70 xDrive.

Der har været medarbejdere fra M-afdelingen med i udviklingen, men jeg tror, de har været med på en telefonforbindelse under udviklingen. De har gang i en ny M5, endda også en Touring, og jeg er sikker på, M-folkene vil være enige med mig i, at en kæmpe og meget, meget tung luksussedan aldrig kan blive en ægte BMW M.

Det er en god beslutning. En beslutning som direkte kan aflæses i de meget få egentlige designgreb, der er brugt til at ændre i7 til en M’ificeret topmodel. De sorte elementer, sedanens ydre er pyntet med, også den næsten usynlige spoiler på bagsmækken, er ekstraudstyr. En almindelig i7 kan udstyres med samme pakke.

Med M for koMfort

En beslutning er også taget i forhold til at lade i7 være den oase af komfort og ro, som den er lavet til at være. Der er godt nok arbejdet med undervognen og hvad der ellers måtte påvirke køreegenskaberne, og som standard har M70’eren aktivt med- og modstyrende baghjul. Luftaffjedringen kan stadig pulverisere stort set enhver type og størrelse af ujævnhed, som var dækkene ikke kun dæk, men også store skumfiduser.

Ikke bløde skumfiduser. Som i7 M70 er den største af alle BMW-modeller sofistikeret og i fuld kontrol. Affjedringen i standardmodellen er en mere tilgivende endnu og en af de bedste i bilindustrien. Prøver man ikke de to op mod hinanden, vil man aldrig vide, at M-versionen er en smule mere fast.

Den store karrosse kan accellereres gennem sving, som var den en halv meter mindre. De aktive baghjul og et godt vægtet styretøj gør underværker her. På en smal vej skal man se sig for og tænke proaktivt. Grillen skal nok få mange modkørende til at køre helt ud i græsset, men hvis man er god og deler vejen, er i7 stadig som en militær tank på afveje.

Med besynderlige, kunstige lyde fra højttalerne slået fra opleves i7 M70 xDrive aldrig som brutal eller voldsom. Ombord i bilen er man pakket ind i vat. Mange lag vat. Der er stille i kabinen, og elmotorer hører man aldrig. Selvfølgelig kan det gå hurtigt, men altid i fuld kontrol. Kræfterne er, i hvert fald ved tilladte danske hastigheder, uendelige.

Et interiør i topklasse 

Om det så er værd at give 274.051 kr. for en 0-100-tid reduceret med et sekund og 115 hk? Faktisk er der mere med i skiftet fra i7 xDrive60 til i7 M70 xDrive. Større fælge, den subtile M-styling, et fantastisk lydanlæg fra Bowers & Wilkins, fuld læderstue og en masse små og store ting, som koster ekstra i en “almindelig” i7. En almindelig i7 er i forvejen læsset til tagkanten med standardudstyr.

Interiøret har så få M-specifikke elementer og tegn, at jeg glemmer, at jeg sidder i en M-lignende model. Jeg glemmer til gengæld ikke, at jeg sidder i en af de fedeste kabiner, der lige nu er i produktion i nogen bil. Der er balance i pomp og pragt, og der er udsøgte materialer overalt. Der er tech og lir hele vejen rundt, men det føles ikke som om, det er ved at tage magten.

I et bagsæde udstyret med Executive Lounge-udstyr med storskærm i loftet, justerbare bagsæder med massage, hvor det højre sæde inkluderer en lang støtte til benene (når der ikke sidder nogen i passagersædet), er komforten himmelsk. Puderne på nakkestøtterne lægger op til en god lur.

Ikke at bagsæderne er de bedste sæder. Alle sæder – okay, måske ikke midtersædet – er den bedste plads i i7 M70 xDrive. Men hvis man kan lide at køre en af de bedste elbiler på markedet, som har fået en ekstra portion kræfter og lidt mere stramhed, skal man gå efter førersædet.


SPECIFIKATIONER

BMW i7 M70 xDrive 

Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 659 hk/1.015 Nm
0-100 km/t: 3,7 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 20,8 kWh/100 km
Rækkevidde: 559 kilometer
Batteristørrelse: 101,7 kWh
Ladekapacitet: 195 kW
Mål: 539/195/154 cm
Køreklar vægt: 2.770 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 500 liter

Pris: 1.868.548 kr. (i7 fås fra 1.179.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS