Kategorier
Test og anmeldelser

Test: Citroën C3 Aircross er beviset på, at anderledes ikke behøver være godt

Den faceliftede mini-SUV fra Citroën har fået et aggressivt design, men det var slet ikke den del af bilen, der trængte til forandring. Test af topmodellen med 130 hk og automatgear.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Der er mange grumme eksempler på faceliftede biler. Biler som har fået møbleret om på designet, fordi de skulle have et synligt facelift. Ikke fordi det var nødvendigt. Derfor ender det nemt med noget påklistret, noget der ikke hænger sammen, noget der ser virkelig skævt ud.

Anden generation Saab 9-5. Facelift med det, der blev døbt Dame Edna-briller. De to forrige generationer Skoda Octavia. Facelift med nye forlygter – for enhver pris. BMW 7-serie, som er på vej ud. Da den skulle “forfines”, fik den en grill, som har givet tyske grillarbejdere, eller hvem der nu bygger den, mange overarbejdstimer.

LÆS OGSÅ | Citroën C5 Aircross får en over snuden (og en ny skærm)

Citroën har på samme måde haft uheldige episoder med facelifts. De håndsæbeformede C5 fra 2000 fik i 2004 nogle designændringer, som ikke kan have fået godkendelse med fra den designer, som oprindeligt skabte bilen. Enorme boomerang-baglygter på den bløde C5 var for fornyelsen, ikke designets skyld.

Pas på, den bider. Den engang så milde og runde C3 Aircross kører nu rundt med et fjæs, der minder om en arrig rocker

Og nu står jeg så i 2022 og kigger på den faceliftede Citroën C3 Aircross, ugens testbil. Jeg ryster på hovedet, for nogen skulle have sagt nej til den nye front på den lille SUV. Den var åbenbart for “mild” og “rar” og “blød” før, for nu ser den arrig ud. Så arrig som en rocker med bøjle på tænderne. Det er samme historie som den gamle C5: Det nye design passer slet, slet ikke sammen med resten af bilen. Resten af C3 Aircross er stadig venlig, blød og rund.

C3 Aircross fylder 5 år i år, og den tog over efter C3 Picasso, som var lige lovlig meget MPV til moderne kunders smag. Men C3 Aircross i sig selv er stadig lige så meget MPV som SUV, og jeg er sikker på, at det arrige udtryk er et forsøg på at gøre den mere SUV end MPV.

Mangel på sikkerhed

Det er en ufed fornemmelse, at Citroën har kastet sig ud i at lave noget om, som ikke trængte til det. Og så har franskmændene på ægte fransk manér, hvor stilen er nonchalant, i stedet holdt sig fra at ændre ting, som faktisk havde brug for ændringer.

LÆS OGSÅ | Video: Ny Citroën! Komfortabel som en S-Klasse

Med 5 år på markedet er det klart, at C3 Aircross ikke kan stå skarp og helt moderne på alle områder. Men at en ny bil, som i 2022 bliver solgt til familier, må ikke køre uden automatisk nødbremsesystem. Det gør C3 Aircross i alle udgaver med undtagelse af den testede Shine Sport. Shine Sport er, ikke overraskende, klart den dyreste.

Shine Sport, som enten kommer med 1,5-liters firecylindret diesel med 120 hk eller testbilens trecylindrede 1,2-liters benzinmotor, fås som den eneste med automatgear. Det er en gammel gearkasse med seks trin. En ægte automatgearkasse – ikke en dobbeltkobling eller en CVT. Den er udpræget doven og ubalanceret, gearkassen.

Det ville gøre enorm nytte, hvis Citroën havde skiftet den ud med den nyere og meget bedre 8-trins automatgearkasse, som bl.a. Peugeot 208 og Opel Mokka kører med.

LÆS OGSÅ | Første tur: Elektrisk Citroën Ë-Berlingo kunne være familiens nye darling – men målet er aldrig i sigte

Den fine 1,2’er har med automatgear 130 hk, og drejningsmomentet er med 205 Nm til stede allerede fra 1.750 o/min. Gearkassen gør det ikke nemt at være motor. Den slæber bilen langsomt i gang, og så giver jeg mere gas. Så bryder et omdrejningshelvede løs. Det er enten storm eller vindstille, så en let og rar brise kan du ikke få.

Nu med 9” touchscreen

C3 Aircross er en af de få små SUV-modeller med længdejusterbart bagsæde. Men kun i den dyre Shine Sport, selvfølgelig. Delt i to, så 2/3 eller 1/3 af bagsædet kan justeres til fordel for større bagagerum eller mere plads på bagsædet. Selv med sædet skubbet helt tilbage mod bagagerummet har C3 Aircross ikke de gode pladsforhold, som du finder i en Skoda Kamiq eller en Suzuki S-Cross.

Forsæderne er jeg vild med. De står med ekstra tykt skum, så man sidder fast og godt. De fylder meget i bilen, sæderne, så noget af pladsmanglen har også med dem at gøre. Som en klassisk og irriterende fransk detalje sidder drejeknappen til sædevarme på bundrammen af sædet, altså på siden. Om den er tændt, eller om den står på niveau 1, 2 eller 3, kan du kun se, hvis du åbner døren og kigger ned.

9″ touchscreen er en nyhed i den franske mini-SUV. Den er standard i topmodellen Shine Sport, tilkøb til 7.500 kr. i Feel-versioner

Købere til de billigste C3 Aircross-modeller må helt undvære et infotainmentsystem. Ingen touchscreen. Heller ikke varme i sæderne, alufælge eller elruder i bagdørene får man i C3 Aircross 1,2 Live til 199.990 kr., så man må glæde sig over den stærke 1,2-liters turbomotor med 110 hk. På udstyrsniveau Feel, hvor prisen er mindst 219.990 kr., begynder mini-SUV’en at være veludstyret med 7” touchscreen, automatisk klimaanlæg, regnsensor og sædevarme. Men altså ikke med automatisk nødbremse.

Shine Sport er det store udstyrsstykke. Panoramasoltag, automatisk nødbremse, p-sensorer, bakkamera, 17” alufælge. Den har også det store prisskilt. 304.990 kr., hvortil der skal lægges 7.000 kr. for blind vinkel-system og 6.000 kr. for head-up-display af typen, der er en lille skærm i plexiglas.

Uden beregning monterer Citroën et nyt infotainmentsystem med 9” touchscreen og navigation. Systemet arbejder hurtigere og med langt bedre grafik end det gamle system med 7” touchscreen. Men trådløs Apple CarPlay/Android Auto eller opladning af smartphones har den lille Citroën ikke.

Komfort til et vist punkt

Betjening af klimaanlægget og mange andre funktioner foregår via infotainmentsystemet. Til dels upraktisk. Knapperne i rattet er simple og nemme at bruge, og et lille armlæn på højre side af førersædet sidder perfekt til at hvile armen.

Med stof rundt på instrumentpanelet, panoramasoltaget og Advanced Comfort-forsæderne i lysegrå har C3 Aircross Shine Sport et indbydende og lyst interiør. Det virker på andre måder som en billig kabine. Kedelig og tynd sort plast, døre som lukker med samme klang som når man taber en tom dåse på gulvet.

LÆS OGSÅ | Ny Citroën C5 X er topmodellen for de velbeslåede

Den gammeldags automatgearkasse trækker ned og gør C3 Aircross mindre afslappet, end den kunne være. Motoren er smidig og stærk. Men jeg ville helt sikkert foretrække den i versionen med 110 hk og (slap) manuel gearkasse.

Det bliver svært at finde en mini-SUV med mere tilbagelænet adfærd. Styretøjet er blødt og let, og undervognen er blød. Den vakler desværre også, når den møder huller og vejbump, for den slags slår direkte i gennem undervognen og op i karrosseriet. I modsætning til den større C5 Aircross, som har en både blød OG stabil affjedring, giver C3 Aircross-affjedringen næsten aldrig et godt indtryk.

Den større model er langt bedre – og kun lidt dyrere

Netop den større C5 Aircross er det nok største problem ved C3 Aircross. Ikke den arrige front, den ubalancerede gearkasse eller middelmådige køreegenskaber. Fordi C5 Aircross kommer som plug-in hybrid, og den ikke er steget voldsomt i pris, koster den kun 25.000 kr. mere end den testede C3 Aircross. Man må tage til takke med mindre udstyr, men den større Citroën er den lille Citroën overlegen på alle andre områder.

Hvis det skal være en mini-SUV, så vil jeg slet ikke anbefale C3 Aircross. Der er meget bedre og mere moderne biler at få hos Peugeot (2008) og Skoda (Kamiq) – uden at det er dyrere.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.