oktober 5, 2024

Test: Opdateret Cupra Formentor viser et aktivt valg

Der er rigeligt med små crossovers derude, og mange af dem kan det samme. Men Formentor skiller sig ud med markant anderledes design.

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Det er ikke længe siden, at Cupra for første gang blev præsenteret som selvstændigt bilmærke. Til en start med et lidt mærkværdigt modelprogram af omdøbte Seat-modeller med Cupra-logo på. Nu med et mere helstøbt program af egne dedikerede Cupra-modeller.

Cupra Formentor var den første ‘rigtige’ Cupra-model og er samtidig mærkets klart mest succesfulde. Godt nok baseret på Seat Ateca, men med sit helt eget design og formsprog. Siden er der kommet flere Cupra-modeller til – heriblandt den nye elbil Cupra Tavascan.

Nu har den første rigtige Cupra-model, Formentor, fået sit første facelift med nyt design, nyt motorprogram og ny teknologi i kabinen. 

Hvad er nyt på den opdaterede?

Faceliftet af Cupra Formentor er et af de større. Det er ikke svært at se, at der her er tale om den nye. Med flere og mere skarpe kanter fremstår designet en hel del mere aggressivt.

Sammenlignet med konkurrenterne derude, som Seat Ateca, Audi Q3 og VW Tiguan, er der en hel del mere karakter over Formentor.

Samtidig er der ny lyssignatur for og bag. Foran er der kommet trekantede Matrix LED-forlygter og bagpå har baglygterne fået 3D-effekt sammen med et oplyst Cupra-logo.

Indenfor er der en ny infotainmentskærm i midten af instrumentbordet på 12,9” – og den er standard i alle versioner. Skærmen er samtidig opdateret med den nyeste generation af Cupras software.

På motorprogrammet er der nu fire valgmuligheder på benzin. Den billigste er den 1,5-liters med 150 hk som testbilen. Herudover er der to plug-in hybrider, der, på papiret, giver en elektrisk rækkevidde på omkring 100 km og mulighed for hurtigladning med 50 kW.

Øverst på kagen sidder Cupra VZ med sin enestående 5-cylindrede benzinmotor med 333 hk. En vaskeægte køremaskine med et vidunderligt lydbillede.

Der er dog ingen tvivl om, at den mest solgte variant i Danmark er som testbilen med den halvt så kraftfulde benzinmotor.

Hvordan kører den?

Heldigvis er det ikke kun designet, der er mere spændende på Formentor. Det aggressive design hænger heldigvis sammen med køreegenskaberne, der er overbevisende mere sportslige end eksempelvis halvsøsteren Seat Ateca.

Undervognen er strammere sat op, men rammer en ret fin balance mellem komfort og sport. Det betyder egentlig bare, at den ujævne asfalt igennem byen ved lav hastighed takles fint samtidig med, at du ikke føler du vælter, når vejen bugter sig og hastigheden er højere. 

Er du til mere komfort end sport, kan det godt betale sig at nøjes med 18” fælge frem for de 19”, der er monteret på testbilen.

Formentor er selvfølgelig stadig en højbenet SUV, så man får ikke følelsen af at sidde tæt på asfalten. Men størrelsen og højden taget i betragtning, angriber den svingene fint. Styretøjet er tilpas tungt og følelsen af underlaget er bedre end hos mange af de mindre sportslige konkurrenter.

I virkeligheden er følelsen af SUV mindre udtalt i Formentor. Så vil du gerne have udseendet og den lidt højere indstigning i en SUV, men faktisk godt kan lide at køre bil, kan Formentor være svaret.

De 150 hk i basisvarianten er rigeligt til de fleste. Der er fint med overskud på motorvejen, og får du lyst til at trykke Formentor lidt på maven på snoede landeveje (det gør du), mangler der heller ikke kræfter her.

Hvad der til gengæld mangler er en smidig gearkasse. Som i alle andre VW-produkter med samme motor og dobbeltkoblingsgearkasse, er oplevelsen klodset ved helt lave hastigheder og parkering.

Igangsætning sker ofte i hak og skal du lave en hurtig trepunktsvending, går der for lang tid fra at gearkassen skifter fra fremadgående til bakgear.

Hvordan er kabinen?

Indenfor fortsætter de mere sportslige tiltag. Særligt med ‘Design Pack’ til omkring 14.000 kr., ekstra, der blandt andet indeholder skålformede sportssæder. Sæderne er både støttende til den friske søndagstur, men fungerer samtidig fint til længere ture bag rattet.

Samtidig sidder man en smule tættere på asfalten end hos de fleste af konkurrenterne. Eksempelvis VW Tiguan og Audi A3. Det betyder dog samtidig, at du ikke har et helt lige så godt overblik.

Desværre er der ingen fysiske knapper til indstilling af temperatur og lydniveau. Det styres, stadig, ved touch på en sort bar under skærmen, og det kan være svært at ramme rigtigt på farten. Det kræver, at du flytter blikket længere tid fra vejen, end hvis der havde været fysiske knapper.

Den nye og større skærm fungerer til gengæld godt – også sammen med Apple CarPlay og Android Auto, der nu er standard i alle versioner. Skærmen er klar og særligt den nye generation af software er en mærkbar forbedring over det gamle system. Det er nemmere at finde rundt og hurtigere at betjene.

Hvem er Cupra Formentor til?

Formentor er til dig, der gerne vil have noget anderledes. Designet er markant og det skiller vandene – men under alle omstændigheder skiller Formentor sig ud fra mængden af de mange crossovers på vejene. Kører du Formentor, viser det, at du har taget et bevidst valg.

Der er dog ikke mange overraskelser, da Formentor samtidig er bygget på en platform, der allerede har bevist sit værd i mange andre modeller fra VW-koncernen.


SPECIFIKATIONER

Cupra Formentor 1,5 eTSI

Motor: Benzin, R4, 1.498 ccm
Ydelse: 150 hk
0-100 km/t: 9,0 sekunder
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug: 17,2 km/l
Mål (L/B/H): 445/199/153 cm
Køreklar vægt: 1.482 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 450 liter

Pris: 433.090 kr. (Formentor fås fra denne pris)
Privatleasing 12 mdr., 15.000 km/år (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995 kr. / 4.195 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Cupra Formentor til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS