Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Volkswagen har GTX-udgaven af ID.5, Skoda har RS-udgaven af Enyaq og så har Cupra VZ-udgaven af den nylancerede Tavascan. De bør på papiret være tre sider af samme sag, men adskiller sig i virkeligheden i to ret forskellige lejre: ID.5 og Enyaq i den ene, Tavascan i den anden.
For hvor både VW ID.5 GTX og Skoda Enyaq RS giver flere kræfter og en svag snert af sport, så sparker spanieren Cupra Tavascan VZ døren ind med temperament, kant og køredynamik. Det store spørgsmål er derfor ikke, om Tavascan er sjovere end sine søskende. Det er nærmere, hvor meget sjovere den er, samt om noget af temperamentet hæmmer den hverdagsvenlighed, som de to andre trods alt besidder.
Måske husker du de gamle T-Hansen-reklamer, hvor butikkens tyggegummityggende yngstemand gav bilerne ‘for meget banjo’. For meget lir, lys og larm. Det er et udtryk, som Cupra til tider balancerer på en knivsæg af. Er man ikke til kobberfarvede detaljer og iøjnefaldende designgreb, er en Cupra ikke sagen.
Banjoballaden melder sig i Tavascan-kabinen i form af det perforerede plaststykke, der spreder sig fra instrumentbord og ned i midterkonsollen. Det er markant, og selvom det egentlig skaber en ret fed opdeling af cockpit og passagerplads, tager det meget plads rent visuelt. Desuden er det udført i et knap så lækkert plastmateriale og har havariblinket monteret i en underlig central placering. Jeg lægger armen i knappen mere end én gang i løbet af testen.
Om det er Tavascans produktionsmæssige ophav i Kina, der skinner igennem, er svært at sige, men der er bare mere plastik af den hårdere slags, end der er i ID.5 og Enyaq. Som helhed er kabinen dog fed med en noget anderledes formgivning end de skjorteklædte søskende med masser af alcantara og kobberfarvede detaljer.
VW og Skoda synes også at have stået foran Cupra på et par andre områder end bare plastmaterialer. Infotainmentskærmen på 15” fejler ikke noget himmelråbende, men virker hverken lige så kvik eller i lige så høj opløsning. Og så er bakkameraet nærmere lånt fra en Nokia 3210, end det er fra VW.
Til gengæld har man et sæt seriøse sportsstole foran, der yder både god støtte samt en optimal køreposition. Kørepositionen virker lavere end ID.5 og Enyaq, og totalhøjden er da også et par cm lavere. Det virker måske kontraintuitivt i en SUV, men for mig bidrager det til den mere helstøbte sportslighed.
Har du taget hul på din spanske Duolingo, vil du vide, at Veloz betyder hurtig, og det er, hvad VZ står for hos Cupra. De nye elmotorer spytter da også 340 hk og 679 Nm, hvilket får Tavascan fra 0 til 100 km/t på 5,6 sekunder. Det er kvikt nok, men det decideret hurtige element ligger langt mere i, hvordan Tavascan administrerer kræfterne.
Cupra Tavascan VZ står på en adaptiv undervogn som standard, der forstår at stramme op, når bilen indstilles til det mest aggressive Cupra-modus. Faktisk er det alt i bilen, der strammer op, fra styretøj til speeder, og det er til en grad, der ikke kan hentes i de nu hyppigt omtalte to søskende. Det er først i Tavascan, at et decideret aggressivt modus giver mening og kan mærkes.
Speederresponsen er så spids, at man ved mellemaccelerationer får et spark med en træskostøvle, når klampen smides i bund. Styretøjet er lettere end det, man får i en Enyaq RS, men præcisionen er større, og det giver en helt formidabel indstyring. Sammen med den kontante og virkeligt velafstemte undervogn giver det dynamik og balance.
Der er ikke samme følelse af tyngde, som der er i de to søskende. Kørslen er i stedet mere letbenet og agil med elektriske systemer, der bedre er kalibreret til sjov. Det er ikke svært at få bagenden til at arbejde med, når man bremser hårdt ind i et sving. Når man skal ud af svinget igen, tillader systemerne også kontrollerede udskridninger, selvom motorerne griber godt fast og katapulterer de 2 tons ud igen.
Se, det er nærmest den Tavascans største trick. Den er habil på den snoede landevej og er kontant, som man gerne vil have den. I en mere afslappet indstilling slapper den dog fuldstændigt af, og selvom den måske er en my mere kontant end ID.5 GTX og Enyaq RS, så er den langt fra ukomfortabel. En Tesla Model Y Performance føles, til sammenligning, som om den kører på hjul uden dæk.
Undervognens adaptive element i Cupra Tavascan VZ veksler sport og komfort til UG. Når alt er sat op til hverdag, er den medgørlig og gør sig særligt bemærket på motorvejen, hvor den suser lyd- og kompromisløst afsted. Faktisk virker de store motorer også til at være udmærket nøjsomme på motorvejen, hvor jeg typisk ligger omkring 18 kWh/100 km uden omtanke for at spare. Blandet forbrug er tættere på 16 kWh/km.
I virkeligheden har jeg kun ét eneste kritikpunkt til køreoplevelsen: Opsætningen af bremserne. Den fungerer fint, når man kører friskt, og følelsen er også anderledes end i søsterbilerne – dog uden at være himmelsk. Til hverdag formår Tavascan til gengæld aldrig helt at levere en god overgang mellem rekuperation og almindelig nedbremsning.
Når man triller op til en lyskurv er pedalen virkelig svær at læse, og skiftet fra rekuperation sker abrupt. Er man ikke opmærksom på dette skifte, slår de almindelige bremser kraftigt til og giver en klodset nedbremsning. Her skal man bruge hjernekapacitet på at dosere nøje op til hver lyskurv.
De spanske ingeniørers minutiøse arbejde med chassis, styretøj og systemer, som adskiller Cupra Tavascan VZ, koster ikke alverden. Merprisen er nemlig kun 10.000 kr. sammenlignet med VW ID.5 GTX og Skoda Enyaq RS, der begge starter i 439.990 kr. Tavascan VZ fås fra 449.990 kr., og hvis ikke du synes, at arbejdet er merprisen værd, så er den længere garanti på fem år måske mere spændende.
Har man ikke behov for de mange kræfter, men ønsker man stadig den fede adaptive undervogn, kan Cupra Tavascan fås fra 389.990 kr. i den topudstyrede Adrenaline-udgave med 286 hk. Uden adaptiv undervogn koster den ned til 359.990 kr., hvor man også går glip af store fælge, de store sportsstole med elektrisk justering og stort Sennheiser-lydanlæg.
I biler fra den enorme VAG-koncern, er det som oftest svært at undgå lighedstegn. Særligt i de folkelige modeller, vil der altid være en grundfølelse af, at bilen er rodfæstet i et VW-produkt. Det forsøger Cupra Tavascan VZ at gøre op med mere end nogen anden.
Selvom man godt kan ane en ID.5, når man betragter en Tavascan i profil, så er der bare skruet op mere for charmen andre steder. Fra design og kabine til køreegenskaber, der er mere sjove og temperamentsfulde end samtlige andre modeller, der bygger på samme platform.
Det var tydeligt fra første anslag, at Cupra Tavascan VZ er sjovere end sine søskende. På en afsluttende note kan jeg dertil føje, at det er helt uden at hæmme komfort og hverdagsanvendelighed. Der er en kamel at sluge i kabinen, hvor kvaliteten lider et knæk og stilarten udfordrer de konservative. Kan man leve med det, er her spansk sjov ad libitum i noget så sjældent som en elektrisk familiebil, der faktisk vil køres.
Motor: Elektrisk (for og bag)
Batteri: 82 kWh (77 kWh netto)
Ydelse: 340 hk / 679 Nm
0-100 km/t: 5,6 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 512 km
Ladekapacitet: 135 kW
Forbrug: 16,8 kWh/100 km
Mål (L/B/H): 464/186/159 cm
Køreklar vægt: 2.273 kg
Trækvægt: 1.400 kg
Bagagerumsvolumen: 540 liter
Startpris: 449.990 kr. (Tavascan fås fra 359.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: 435.856 kr. (Tavascan fås fra 351.231 kr.)
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.