Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: Skoda Enyaq Coupé RS er en god elbil med et dumt navn

Lidt mere sport, lidt mere stil og lidt mere udstyr til lidt flere penge. Er det Skoda Enyaq Coupé RS, du skal vælge, hvis du vil have en Enyaq?

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Endelig lidt pondus til den kantede tjekke. Det var det første, jeg tænkte, da Skoda Enyaq blev præsenteret som RS-model i Coupé-variant i starten af året. Jeg var tilmed så heldig at blive inviteret til en første prøvetur på italienske landeveje tilbage i marts.

Dengang var der ingen priser klar – men det er der i dag. Derfor får jeg nu mulighed for at finde ud af, hvorvidt Skoda Enyaq Coupé RS er sine 538.995 kr. værd, når jeg tester den i mere hjemlige omgivelser i og omkring Hovedstaden.


Skoda Enyaq Coupé RS

Motor: To elektriske
Batteri: 77 kWh
Ydelse: 299 hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 521 km
Forbrug: 16,8 kWh/100 km
Opladning: 135 kW DC / 11 kW AC
Mål (L/B/H): 465/187/162 cm
Bagagerumsvolumen: 570 liter
Pris: 538.995 kr.


En kort omgang

Jeg starter altid med at kratte lidt i pris og udstyr – og det kan blive langhåret. Med Skoda Enyaq Coupé RS er det dog en kort omgang. Vil man have en Enyaq Coupé eller en Enyaq RS, er det nemlig kun Skoda Enyaq Coupé RS, man kan få.

Det er en topmodel, hvilket i VW-regi betyder et 77 kWh batteri, to elmotorer og en samlet ydelse på 299 hk. Præcist som i den nært beslægtede VW ID.5 GTX.

LÆS OGSÅ | Test: VW ID.4 GTX – Potent, elektrisk topmodel uden markant merpris

Skoda Enyaq Coupé RS koster, som nævnt, 538.995 kr., og det lyder dyrt. Særligt når man ser, at Skoda Enyaq 80x med samme batteri, to elmotorer og en ydelse, der kun er 34 hk lavere, koster fra 438.995 kr. Her kan skindet dog bedrage noget så grusomt.

Som topmodel er Enyaq Coupé RS nemlig ganske gavmildt udstyret med adaptiv fartpilot, 3-zonet klimaanlæg, el-bagklap, fuld LED-matrix forlygter, el-justerbare sæder med sædevarme, 20” fælge og panoramaglastag. Intet af dette følger med i Enyaq 80x.

Med de tilvalg det kræves for, at Enyaq 80x kommer på niveau med Enyaq Coupé RS, koster den 528.096 kr. Altså blot 10.000 kr. mindre. Ja, selv hvis Enyaq 80, der er en elmotor fattigere, skal på niveau rent udstyrsmæssigt, ender den med at koste 523.528 kr. 

Og med et trylleslag virker Skoda Enyaq Coupé RS ikke længere helt så dyr. Den er pakket med udstyr, har sportslige detaljer og flest kræfter, uden at levere dårligere rækkevidde.

Godkendt rækkevidde

Lad mig holde fast i rækkevidden; for her overrasker Skoda Enyaq Coupé RS faktisk. Den er opgivet til 521 km, og det kan man komme forbløffende tæt på under optimale forhold. Testen står i en mild sensommeruge med temperaturer på den gode side af 20 grader.

LÆS OGSÅ | Test: 5 er ikke et bedre tal end 3 og 4 i Volkswagens ID-univers

Ved den pæneste og mest forsigtige kørsel af lutter landeveje med 80 km/t, vil jeg mene, at det ikke er nogen sag at snuse til 500 km. Her er den yderst nøjsom med forbruget. Blandet kørsel ligger omkring 50 km lavere, mens man med 120 km/t på motorvejen må forbi en stander efter 350 km.

Her præsterer Skoda Enyaq Coupé RS en særdeles godkendt rækkevidde. Særligt taget i betragtning af, det skal være en sportslig variant.

Det dumme navn

Skoda Enyaq Coupé RS byder på en ret raffineret køreoplevelse i forhold til komfort. Den virker altid solidt plantet, hvilket både må tilskrives kampvægten på 2,2 tons men også den forreste elmotor, der giver forhjulene et sikkert træk ud af ethvert sving.

Testbilen står på 21” sutter, og det sætter ingenlunde en kæp i hjulet for det komforten. Det er kun de skarpeste ujævnheder, der giver mærkbare stød gennem kabinen, som tilmed er musestille uanset underlag og hastighed.

LÆS OGSÅ | Duel: Jaguar I-Pace vs. Ford Mustang Mach-e GT – modsætninger mødes

Det er mig et under, hvor komfortabel Skoda Enyaq Coupé RS kan være på den størrelse fælge og sportsundervogn. Det siger dog i virkeligheden mere om undervognens egentlige sportslighed, end Skodas evne til at bedrive komfortmagi i en sportslig bil.

For der er ganske enkelt intet sportsligt over undervognen eller Enyaq Coupé RS som helhed. Den er tung, doven og uengageret, når man vil køre friskt, og det rimer usandsynligt dårligt på RS. 

Det giver dog mening, når man dykker lidt ned i teknikken. Selvom den hedder RS, og selvom der står ‘sportsundervogn’ på udstyrslisten, er der intet, der teknisk adskiller den fra en Enyaq 80x. Samme undervogn, bremser og motorer – bare anden software.

Skoda kunne have kaldt den GT, Plus eller ethvert andet finurligt marketing påfund for at forklare, at Enyaq nu har flere kræfter. I stedet vælger man at blamere det fine RS-navn.

Tjekkisk kvalitet

Kabinen i Skoda Enyaq Coupé RS emmer af tjekkisk kvalitet til en grad, hvor brormand VW ikke kan være med. I de store skållignende sæder finder man sig let til rette, og overalt er kabinen beklædt med enten blød plastik eller alcantara-lignende stof. Det føles dyrt.

Det samme kan siges om infotainmentskærmen, der måler flotte 13”, og som på opløsning og trykfølsomhed er i top. Systemet er tilmed intuitivt og nydeligt. Kun den åndssvage touchbar til volumen under skærmen, og de mange klimafunktioner uden fysiske knapper, er værd at få et surt opstød over.

LÆS OGSÅ | Første tur: Nissan Ariya sparer på strømmen

På pladsfronten æder den hældende coupé-taglinje mindre, end man skulle tro. Enyaq Coupé RS er kløgtigt monteret med panoramaglastag som standard, der sikrer fin hovedplads. Benplads er der præcist lige så meget af, som der er i en almindelig Enyaq, og det er rigeligt.

I bagagerummet er sagen en lidt anden. På papiret pakker Coupé-versionen kun 15 liter mindre end en almindelig Enyaq – men det er målt under hattehylden. I realiteten tabes der mere i bagagerummets totalhøjde, hvorfor en skrumlet barnevogn klart bliver et større projekt.

God bil, dumt navn

Skoda Enyaq Coupé RS er ikke bare en god elbil men en god bil i det hele taget. Det er her, du får mest udstyr og flest kræfter, uden at det kommer med en betragtelig merpris eller moser den realistiske rækkevidde. Den er komfortabel, letkørt og en tand mere stilet, uden at det begrænser praktikken betragteligt.

LÆS OGSÅ | Test: Endelig en ægte Tesla-killer? BMW i4 eDrive40 knækker koden!

538.995 kr. er mange penge og også mere end de andre VW-søskende; men man får også meget standardudstyr. Med en tilsvarende mængde udstyr bliver de elektriske søskende VW ID.4 og ID.5 samt Audi Q4 e-tron omtrent lige så dyre, og så er det spørgsmålet, om det er Skoda Enyaq Coupé RS, man bør vælge. Det synes jeg, man bør.

Det er nemlig en virkelig god pakke. Det eneste ærgerlige er, at de har givet den gode pakke et dumt navn. Uden de mange RS-logoer og den skrigende neonfarve havde den bare været en gennemført elbil med designet i orden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.