Bella Italia! Elektrisk Alfa Romeo Junior lander til priser fra 249.990 kr.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
TEKST Morten B. Bek FOTO Lars Krogsgaard/Porsche
Porsche har en god forretning kørende. De tyske sportsvognsmestre har bredt sig fra den ikoniske og altid afhængighedsskabende 911 ud til SUV’er og en elektrificeret familiebil, og de tjener rigtig mange penge på alt, hvad de producerer. Lyder det som om, jeg ikke under dem de mange penge? Det gør jeg, for Porsche er virkelig gode til det, de laver.
En stor blok af indtjeningen for Stuttgart-firmaet kommer fra ekstraudstyr, og det er mere end et par tusinde kroner fra hver bil, der kommer derfra. Hvis nogen er kommet helskindet ud fra en Porsche-forhandler med en bil, der står 100 procent standard, så er det en, der har solgt hund, hus og børn for lige at få nok til en Porsche. Mit gæt er, at 99,8 procent af bilerne fra Porsche kommer ud med lidt, en del eller virkelig meget ekstraudstyr.
LÆS OGSÅ | Porsche Panamera får en omgang mere
Man kan nemlig ikke undvære det. Når nu jeg låner en blå Cayenne E-Hybrid Coupé til test, så fortæller hjemmesiden mig, at bilen koster 1.314.900 kr. Det kunne være værre, og det er det også. En Cayenne til den pris er hvid og har nogle kedelige, klodsede 20” alufælge. Den har hverken adaptiv fartpilot, sædevarme eller nøglefri betjening. Den Montego-blå bil koster til gengæld 1.923.912 kr., og det er slet ikke med alt det udstyr, Porsche kan forkæle dig med.
Den blå Cayenne Coupé på 21” RS Spyder-designhjul til cirka 53.000 kr., og den har Club-læder til 71.000 kr. Den kan styre på baghjulene, og dørene suges det sidste stykke ind ved hjælp af elmotorer. Rat, kofangere, logoer – alt er alt andet end standard og koster.
Det er den grad af individualisering, der gør det dyrt at producere biler. Det er derfor, du til nogle biler kun kan vælge måtter og farven på lakken. Hos Porsche kan du komme med hvad som helst, der har en farve, du kan lide. Din hund, måske. Så har Porsche en farve, der ligner, og du betaler cirka 146.000 kr. for en farve, du nok ikke ser andre køre rundt med.
LÆS OGSÅ | Farvel til Porsche Boxster med benzinmotor
Det giver vitterligt et indtryk af en eksklusiv bil, når man har så stor frihed til at sammensætte og til at dekorere mange forskellige elementer. Accentpakken, som den hedder, giver den særlige Neodyne-farve på panelerne indendøre, og med læderpaneler og Porsche-våbenskjoldet præget i nakkestøtterne (det koster, naturligvis) er kabinen kræs for kendere.
Coupé-syndromet som har inficeret seneste generation Cayenne er også en måde for Porsche at hæve indtjeningen, og de scorer 50.000 kr. mere end med en almindelig Cayenne. Jeg får ikke et ekstra sus ud af Cayenne Coupé i forhold til en regulær Cayenne. Coupéen er mindre elegant og har et markant mindre bagagerum.
Der er næppe nogen mere sportslig plug-in hybrid-drivlinje end den, Porsche har udstyret den faceliftede Cayenne med. Seks cylindre gør altid en verden til forskel i en plug-in hybrid. For lyden, for bundtrækket, for køredynamikken. 3-liters benzinmotorens ret beskedne 304 hk forlanger den stærke elmotors hjælp, men summen af de to kraftkilders arbejde er høj.
De 470 hk kommer ikke særlig godt til udtryk, hvis systemet selv bestemmer, og man kører i autoindstilling. Kræfterne vækkes søvnigt, så i løbet af testdagene ender jeg for det meste i Sport, hvor drivlinjens sportslige side får lov at bryde hurtigt i gennem.
Cayenne Coupé E-Hybrid er ikke kraftmæssigt belastet af sin vægt, men det er den på andre ikke så flatterende måder. Den vejer det samme som en 100 procent elektrisk SUV i samme kategori, og det er ikke noget, de skal være stolte af i Stuttgart. Det vejer de store PHEV-SUV’er, også dem fra Audi og BMW, men burde en Porsche ikke være lettere? Elmotor og batteri – et meget stort batteri – gør Cayenne Coupé E-Hybrid 370 kilo tungere end Cayenne.
LÆS OGSÅ | Facelift til BMW X5 – PHEV med næsten 490 hk
Den er styrevillig, den tunge Porsche, men den er samtidig følsom og let påvirkelig. De første timer er det en stadfæstelse af, at man er fører af en tung SUV, der har sportsvognsgener i sig. Længere tid, og jeg begynder at blive træt af, at det er svært at få lov at slappe af bag rattet. Juster lidt her, sørg for ikke at ramme den ujævnhed, styr ikke for hurtigt ind.
Cayenne Coupé E-Hybrid er et catch-22 i bilformat. Noget der, i kraft af sig selv, ikke giver mening. Den er ramt af, at den skal kunne køre på strøm og være hurtig, samtidig med at den skal være agil, smidig og komfortabel. Det kan den ikke helt være, fordi den er tung, når den skal kunne køre på strøm. Selv med alle former for forkælelse – ekstraudstyr for 600.000 kr. – bliver jeg efterladt med en følelse af, at Porsche kan gøre det bedre uden at sætte indtjeningen over styr.
SPECIFIKATIONER
Porsche Cayenne Coupé 3,0 E-Hybrid
Motor: V6, 2.995 cm3 + el
Ydelse: 470 hk/650 Nm
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 254 km/t
Forbrug: 66,7 km/l
CO2-udledning
Elektrisk rækkevidde: 66-74 kilometer
Batteristørrelse: 25,9 kWh
Mål (L/B/H): 493/198/167 cm
Køreklar vægt: 2.530 kilo
Trækvægt: 3.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 434-1.344 liter
Pris: 1.314.900 kr. (Cayenne fås fra 1.264.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Hyundai Bayon kommer nu til forhandlerne med et facelift. Der er mere udstyr med i prisen – og selv om priserne er lidt højere, er Bayon stadig en bil til lavpris.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.