december 16, 2023

Test: Det dyre og tunge udstyr fra Stuttgart

Det er ikke nok bare at købe en Porsche Cayenne Coupé som stangvare. Der skal mange dyre udstyrskrydser til for at gøre den komplet, og det gør en tung bil endnu tungere.

TEKST Morten B. Bek FOTO Lars Krogsgaard/Porsche

Porsche har en god forretning kørende. De tyske sportsvognsmestre har bredt sig fra den ikoniske og altid afhængighedsskabende 911 ud til SUV’er og en elektrificeret familiebil, og de tjener rigtig mange penge på alt, hvad de producerer. Lyder det som om, jeg ikke under dem de mange penge? Det gør jeg, for Porsche er virkelig gode til det, de laver.

En stor blok af indtjeningen for Stuttgart-firmaet kommer fra ekstraudstyr, og det er mere end et par tusinde kroner fra hver bil, der kommer derfra. Hvis nogen er kommet helskindet ud fra en Porsche-forhandler med en bil, der står 100 procent standard, så er det en, der har solgt hund, hus og børn for lige at få nok til en Porsche. Mit gæt er, at 99,8 procent af bilerne fra Porsche kommer ud med lidt, en del eller virkelig meget ekstraudstyr.

Man kan nemlig ikke undvære det. Når nu jeg låner en blå Cayenne E-Hybrid Coupé til test, så fortæller hjemmesiden mig, at bilen koster 1.314.900 kr. Det kunne være værre, og det er det også. En Cayenne til den pris er hvid og har nogle kedelige, klodsede 20” alufælge. Den har hverken adaptiv fartpilot, sædevarme eller nøglefri betjening. Den Montego-blå bil koster til gengæld 1.923.912 kr., og det er slet ikke med alt det udstyr, Porsche kan forkæle dig med.

Det giver en indbydende SUV

Den blå Cayenne Coupé på 21” RS Spyder-designhjul til cirka 53.000 kr., og den har Club-læder til 71.000 kr. Den kan styre på baghjulene, og dørene suges det sidste stykke ind ved hjælp af elmotorer. Rat, kofangere, logoer – alt er alt andet end standard og koster. 

Det er den grad af individualisering, der gør det dyrt at producere biler. Det er derfor, du til nogle biler kun kan vælge måtter og farven på lakken. Hos Porsche kan du komme med hvad som helst, der har en farve, du kan lide. Din hund, måske. Så har Porsche en farve, der ligner, og du betaler cirka 146.000 kr. for en farve, du nok ikke ser andre køre rundt med.

Det giver vitterligt et indtryk af en eksklusiv bil, når man har så stor frihed til at sammensætte og til at dekorere mange forskellige elementer. Accentpakken, som den hedder, giver den særlige Neodyne-farve på panelerne indendøre, og med læderpaneler og Porsche-våbenskjoldet præget i nakkestøtterne (det koster, naturligvis) er kabinen kræs for kendere.

Coupé-syndromet som har inficeret seneste generation Cayenne er også en måde for Porsche at hæve indtjeningen, og de scorer 50.000 kr. mere end med en almindelig Cayenne. Jeg får ikke et ekstra sus ud af Cayenne Coupé i forhold til en regulær Cayenne. Coupéen er mindre elegant og har et markant mindre bagagerum.

Den hyperaktive SUV

Der er næppe nogen mere sportslig plug-in hybrid-drivlinje end den, Porsche har udstyret den faceliftede Cayenne med. Seks cylindre gør altid en verden til forskel i en plug-in hybrid. For lyden, for bundtrækket, for køredynamikken. 3-liters benzinmotorens ret beskedne 304 hk forlanger den stærke elmotors hjælp, men summen af de to kraftkilders arbejde er høj.

De 470 hk kommer ikke særlig godt til udtryk, hvis systemet selv bestemmer, og man kører i autoindstilling. Kræfterne vækkes søvnigt, så i løbet af testdagene ender jeg for det meste i Sport, hvor drivlinjens sportslige side får lov at bryde hurtigt i gennem.

Cayenne Coupé E-Hybrid er ikke kraftmæssigt belastet af sin vægt, men det er den på andre ikke så flatterende måder. Den vejer det samme som en 100 procent elektrisk SUV i samme kategori, og det er ikke noget, de skal være stolte af i Stuttgart. Det vejer de store PHEV-SUV’er, også dem fra Audi og BMW, men burde en Porsche ikke være lettere? Elmotor og batteri – et meget stort batteri – gør Cayenne Coupé E-Hybrid 370 kilo tungere end Cayenne.

Den er styrevillig, den tunge Porsche, men den er samtidig følsom og let påvirkelig. De første timer er det en stadfæstelse af, at man er fører af en tung SUV, der har sportsvognsgener i sig. Længere tid, og jeg begynder at blive træt af, at det er svært at få lov at slappe af bag rattet. Juster lidt her, sørg for ikke at ramme den ujævnhed, styr ikke for hurtigt ind.

Cayenne Coupé E-Hybrid er et catch-22 i bilformat. Noget der, i kraft af sig selv, ikke giver mening. Den er ramt af, at den skal kunne køre på strøm og være hurtig, samtidig med at den skal være agil, smidig og komfortabel. Det kan den ikke helt være, fordi den er tung, når den skal kunne køre på strøm. Selv med alle former for forkælelse – ekstraudstyr for 600.000 kr. – bliver jeg efterladt med en følelse af, at Porsche kan gøre det bedre uden at sætte indtjeningen over styr.


SPECIFIKATIONER

Porsche Cayenne Coupé 3,0 E-Hybrid

Motor: V6, 2.995 cm3 + el
Ydelse: 470 hk/650 Nm
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 254 km/t
Forbrug: 66,7 km/l
CO2-udledning
Elektrisk rækkevidde: 66-74 kilometer
Batteristørrelse: 25,9 kWh
Mål (L/B/H): 493/198/167 cm
Køreklar vægt: 2.530 kilo
Trækvægt: 3.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 434-1.344 liter

Pris: 1.314.900 kr. (Cayenne fås fra 1.264.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS