Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
TEKST & FOTO: Jacob Dalby
En niche-bil kendetegnes ved at appellere til en lille, specialiseret del af befolkningen. Sådan en er Kia XCeed – en niche. Den burde objektivt set ikke have en plads i landskabet af bilmodeller, men subjektivt er historien en helt anden. For biler handler ikke kun om praktik. Det handler i lige så høj grad om følelser.
LÆS OGSÅ | Det var sjovt, så længe det varede: Slut med Kia Stinger
I Kias modelprogram findes der allerede Niro, som er en reel SUV, og en Ceed, som er en reel hatchback. Der er også ProCeed, som er en form for stationcar-coupe. Men hvis du nu vil have en blanding af det hele… Så er der Kia XCeed. En højbenet Ceed med crossover-vibes med plast på skærmkanterne og faldende taglinje som en coupé. Jep. Niche.
Men uanset hvor stort et miskmask det lyder som, er Kia sluppet godt afsted med designet. Og da biler også handler om følelser, er der selvfølgelig en plads til XCeed også.
XCeed fik i sommer en opdatering, der ikke bød på nogle mekaniske ændringer men i stedet med nyt pynt. Blandt andet en ny forkofanger, nyvinklede forlygter med LED-pile samt smalle, opretstående luftindtag. Og det er stort set det.
Mere interessant er et helt nyt udstyrsniveau, der tiltræder som topversion. GT-Line er navnet og er samtidig det mere sportslige valg. Udstyrsversionen kendes bedst på nye LED-baglygter med prikker, hvor de øvrige udstyrsniveauer har lysstriber på tværs i baglygterne.
Derudover kendes GT-Line på 18” fælge, vertikale luftindtag med ekstra “vinger” og i kabinen har GT-Line blandt andet sportsrat og -sæder med kunstlæder og alcantara.
De generelle ændringer i kabinen for de øvrige udstyrsniveauer begrænser sig til ny grafik i den digitale instrumentering og USB-C-udtag. Faceliftet er altså et lille løft, men indretningen var i forvejen god med tilpas afvejning mellem touch og knapper til det mest essentielle. Eksempelvis knappen på rattet til at slå lane-assist fra, der automatisk slår til hver gang du starter. Den bruger man ofte.
Uden at tilføje nye er motorprogrammet til Kia XCeed revideret og tæller nu udelukkende benzinmotorer. Den mindste og billigste er en 1-liters med 120 hk til 275.000 kr. Derudover fås en 1,5-liters med 160 hk fra 320.000 kr., en 1,6-liters med 204 hk fra 390.000 kr. og endelig en plug-in hybrid med 141 hk fra 300.000 kr.
Modsat hvad vi er vant til, er plug-in hybriden altså ikke den kvikke i feltet. Det er til gengæld den 1,6-liters rene benziner, der faktisk føles ret kvik og i særdeleshed kvikkere end hvad man skulle tro fra de 204 hk. Vi mangler ikke på noget tidspunkt kræfter – heller ikke på motorvej.
Til gengæld giver det 8,9 kWh store batteri i plug-in hybriden mulighed for at slukke for benzinmotoren og udelukkende bruge den elektriske motor til at komme frem. Den er opgivet til 48 km, men det skal du ikke regne med i virkeligheden.
Samtidig har XCeed plug-in hybrid ingen varmepumpe, så benzinmotoren starter, særligt her i vintermånederne, for at varme kabinen op. Det er ærgerligt, for man mister lidt følelsen af at køre grønt og den behagelige, vibrationsfri og lydløse fremfærd forstyrres.
Selvom benzinmotoren ofte må træde til excellerer plug-in hybriden med et noget pænere forbrug. 71,4 km/l er den opgivet til. Det når du selvfølgelig aldrig og for at opnå noget, der bare er i nærheden, kræver det, at du lader batteriet op dagligt. Til sammenligning er forbruget i den 1,5-liters opgivet til 16 km/l og den 1,6-liters til 14,1 km/l. Det er noget nemmere at komme i nærheden af i den virkelige verden.
LÆS OGSÅ | Test: Er Kia e-Soul stadig en frisk type?
Skiftene mellem benzin- og eldrift i plug-in hybriden fungerer helt fint og jo mere du kører XCeed plug-in jo mindre bemærker du det. Det er den automatiske gearkasse, som både findes i plug-in hybriden og varianterne med rene benzinmotorer, man bliver irriteret over. Den er nem at fange på det forkerte ben og kvitterer nogle gange med lidt klodsede skift ved lave hastigheder.
Der er særligt to faktorer, du skal være opmærksom på, hvis du overvejer XCeed som plug-in hybrid. For det første er bagagerummet mindre med 291 liter, hvor det i varianterne med benzinmotor er på 426 liter. Det er en ret stor del, der går tabt til batteriet.
Samtidig er plug-in hybriden en del tungere og det går ud over, hvor meget XCeed som plug-in må trække på krogen. Benzinmotorerne på 1,5 og 1,6 liter må trække 1.410 kg. hvor plug-in hybriden må trække 1.300 kg.
Overvejer du plug-in hybriden kræver det, at du kan lade den op hver dag. Men selvom du har mulighed for opladning, bør du måske alligevel se i retning af de rene benzinmotorer.
LÆS OGSÅ | Ny Hyundai Kona beholder det friske og vovede
For 20.000 kr. mere end plug-in hybriden får man XCeed med 1,5-liters benzinmotor og automatgear, som har stort set samme udstyr. Den kan ikke bryste sig af samme fornemme forbrug, men giver til gengæld flere kræfter og et forbrug, man kan regne med. Alternativt kan du vælge 1,5-liters med manuelt gear og spare 15.000 kr.
Den større 1,6-liters med 204 hk starter i 390.000 kr., da den som minimum skal vælges med Upgrade-udstyr. Samtidig har de færreste brug for de mange kræfter og den 1,5-liters er derfor varianten, vi vælger.
Vær også opmærksom på, at det kun er de rene benzinmotorer, der kan vælges i det nye GT-Line udstyrstrim.
SPECIFIKATIONER
Kia XCeed 1,6 T-GDI DCT
GT-Line S
Motor: Benzinmotor
Ydelse: 204 hk / 265 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 220 km/t
Forbrug: 14,1 km/l
Mål (L/B/H): 440/183/149 cm
Køreklar vægt: 1.417 kg
Påhængsvægt: 1.410 kg
Bagagerumsvolumen: 426 – 1.378 liter
Pris: 414.900 kr.
(XCeed fås fra 274.900 kr.)
Kia XCeed 1,6 GDI Plug-in
Upgrade
Motor: Benzin- og elmotor
Ydelse: 141 hk / 265 Nm
0-100 km/t: 11 sekunder
Tophastighed: 188 km/t
Forbrug: 58.8 km/l
Batterikapacitet: 8,9 kWh
Elektrisk rækkevidde: 48 km
Ladekapacitet: 3,6 kW
Mål (L/B/H): 440/183/149 cm
Køreklar vægt: 1.594 kg
Påhængsvægt: 600 kg
Bagagerumsvolumen: 291 – 1.243 liter
Pris: 324.900 kr.
(XCeed fås fra 274.900 kr.)
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.