Mercedes: Kongen af lavt forbrug i elbiler?
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Jacob Dalby
Der er løbet meget vand under broen, siden Hyundai Ioniq 5 vandt titlen som Årets Bil i Danmark 2022. Flere konkurrenter til skarpere priser er en kedelig cocktail for den kantede koreaner, der helt er forduftet fra salgstatistikkernes top. Ser man på året indtil videre, er Ioniq 5 ikke engang i top 20 over bedst sælgende elbiler med under 700 solgte.
Det er ingenlunde repræsentativt for, hvad Hyundai Ioniq 5 er for en bil. Den er bedre end en hel håndfuld af de 29 biler, der sælger bedre, og med et friskt facelift fortjener den i al sin enkelthed en chance til. Jeg tester 2025-versionen af Hyundai Ioniq 5 lige her.
Selvom Hyundai, som så mange andre, har justeret priserne løbende, afføder dette facelift ingen ekstra rabatter. Med en startpris på 324.995 kr. står prislisten uændret – men det gør udstyrslisten ikke. Foruden en mild opstramning af det udvendige design giver faceliftet længere rækkevidde, mere udstyr og opdateret tech.
Basismodellen, kaldet Standard Range, kører nu 440 km takket være et nyt 63 kWh-batteri, der erstatter et 58 kWh-batteri. Batteriet i Long Range-varianterne vokser fra 77,4 kWh til 84 kWh og giver en rækkevidde på op til 570 km med baghjulstræk og 546 km med firehjulstræk.
Fra indgangsniveauet Essential følger nu en pæn mængde standardudstyr med. Ting som adaptiv fartpilot, to 12,3″ skærme til instrumentering og infotainment, læderrat med varme, sædevarme og nøglefri betjening følger med. Listen over sikkerhedsudstyr er også udvidet med aktivt blindvinkel-system samt udvidet adaptiv fartpilot og vognbaneassistent.
Det kræver lige et par sekunder med hovedet på skrå, før man bemærker, hvordan ansigtet er løftet udadtil. Forlygterne har fået et opdateret LED-lysdesign med mere markante linjer og ændret lysmønster, mens den nederste del af kofangeren er revideret. Bagpå er der også en ny kofanger med renere linjer, større hækvinge – og endda en bagrudevisker.
Kabinen og køreegenskaberne har ligeledes fået en overhaling som led i det omfattende facelift. Disse kræver dog hver deres afsnit, som kommer akkurat herunder!
Hvis der er én ting, der tidligere har udfordret min evne til at kalde Hyundai Ioniq 5 for en gennemgribende god bil, så er det infotainmentskærmen- og systemet. Det har været en smågrynet, halvsløv og generelt bedaget oplevelse helt fra lanceringen – men ikke længere.
Nok måler skærmene til digital instrumentering og infotainment det samme, som de gjorde før faceliftet. Det kræver dog ikke mere end et kort kig på dem, før man bliver klar over, at de er nye. Opløsningen er klar som en efterårsmorgen og lader layoutet komme til sin ret, som ellers står uændret. Det fremstår med et trylleslag mere moderne.
Det bliver kun bedre, når man giver sig i kast med at bruge skærmen. Trykfølsomheden er nu helt i top, og det samme er responsiviteten. Bedaget er et ord, der nu helt kan streges fra listen, og det er til trods for, at Hyundai også har taget nogle traditionelle greb i brug.
Koreanerne har loddet stemningen hos bilkøberne hurtigere end tyskerne og har elimineret touch-knapperne på et nyt rat, der nu også er tre-eget. De fysiske knapper er lettere at betjene og gør op for klimapanelet under skærmen, der fortsat er touch. I den justerbare midterkonsol finder man nu også (tryk)knapperne til sæde- og ratvarme samt kamera.
Ifølge Hyundai er Ioniq 5 også blevet bedre bag rattet. På listen af tekniske opdateringer findes nemlig nye støddæmpere, en fastere tværstiver og forstærkninger ved baghjulene samt i bilens bund. Det lyder smart, og forstærkningerne af bunden øger da også sikkerheden ved sidekollisioner, men det er ingen decideret dynamisk revolution.
De nye støddæmpere ændrer ikke på, at Hyundai Ioniq 5 er et generelt komfortabelt bekendtskab. Og gudskelov for det. Her er en snas bedre kontrol med små og skarpe ujævnheder, der kan give følelsen af en nervøs eller urolig undervogn, men man skal vide, hvad man leder efter for rigtigt at mærke forskellen.
LÆS OGSÅ | Test: Nu er Toyota BZ4X en bedre bil
Den tekniske opdatering giver ikke det store, men Ioniq 5 manglede heller ikke noget. Tværstiver og forstærkninger bør give mere stabilitet, men når det ikke er noget, der før har været et problem, er det svært at mærke forskellen. Den er stadigvæk så komfortabel, retningsstabil og støjsvag, som man behøver, hvoraf sidstnævnte på papiret også er forbedret med hjælp fra en bedre støjisoleret elmotor.
Hyundai har virkelig tænkt sig om i opdateringen af Ioniq 5. Det kantede retro-design består, og det samme gør rummeligheden og komforten. Til gengæld er rækkevidden løftet til et niveau, der er tidssvarende for 2025, udstyrslisten er blevet længere, og så er kabinen blevet tilført det digitale flair, som den har manglet fra begyndelsen.
En god bil er blevet bedre, men det ændrer ikke på, at det er prisen, der dikterer udfaldet. Hyundai Ioniq 5 Long Range med baghjulstræk er med sine 570 km i rækkevidde den variant, der er mest interessant. Med Essential-udstyr starter den i 349.995 kr. uden iøjnefaldende udstyrsmangler, som vi har slået fast.
349.995 kr. er en pris, der hverken er god eller dårlig. Det er på niveau med Tesla Model Y Long Range med baghjulstræk, lidt dyrere end Skoda Enyaq 85 og lidt billigere end VW ID.4 Pro, der alle fylder gevaldigt i salgsstatistikkernes top.
På den måde fortjener Hyundai Ioniq 5 en chance til. Der er ikke noget, de tre konkurrenter kan, som koreaneren ikke kan, og med en sammenlignelig pris fortjener den overvejelsen. Det er dog ikke det samme som, at faceliftet kommer til at gøre en reel forskel for placeringen i salgshierarkiet.
Trods opdateringen af Hyundai Ioniq 5 er både omfattende og gennemtænkt, så er der intet spektakel. Nyheden om et facelift til Ioniq 5 er allerede druknet blandt omtalen af en billig Skoda Elroq og et knaldtilbud på Renault Scenic, hvorfor Hyundai nok alligevel skal ændre på prislisten, som de har ændret på udstyrslisten, for at gøre en forskel.
Hyundai Ioniq 5 Long Range Ultimate
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 229 hk/350 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 16 kWh/100 km
Rækkevidde: 570 kilometer
Batteristørrelse: 84 kWh
Ladekapacitet: 258 kW
Mål (L/B/H): 465/189/160 cm
Køreklar vægt: 2.060 kilo
Trækvægt: 1.600 kilo
Bagagerumsvolumen: 520-1.580 liter
Pris: 394.995 kr. (Ioniq 5 fås fra 324.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 22.495/4.595 kr. (Ioniq 5 fås fra 22.495/3.845 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 374.454 kr. (Ioniq 5 fås fra 312.796 kr.)
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
En test af den nye Ford Mustang Dark Horse med 5-liters V8 udvikler sig til en situationsrapport om en bilproducent, der har misforstået det hele.
Car of the Year Europe (COTY), Årets Bil i Europa, kåres den 10. januar. Juryen bag har valgt syv biler til finalen, og spredningen i feltet viser, at kåringen er opdelt og tæt på ligegyldig.
Volvo EX30 blev udråbt til at være en sensation – en elektrisk Volvo til få penge. Den var spået storhed i Danmark, men interessen er forsvundet, lige så hurtigt som den opstod.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.