Måske det er erkendelsen af, at et særegent design ikke længere er unikt, der har fået Nissan til at lancere Juke i en skriggul lakering. Engang var Nissan Juke en bil, der designmæssigt delte vandene, mens horden af elbiler, der ligner rumskibe, har gjort det normalt at se mærkelig ud.
Den gule farve og det kontrastfarvede tag er en del af et facelift, der skal holde den efterhånden fem år gamle Juke i live lidt endnu. Foruden pangfarve og nye fælgdesigns løftes moderniteten i kabinen med større skærme til både digital instrumentering og infotainmentskærm.
Kabineløft
Man kommer ikke langt med en opdatering, hvis ikke den indeholder en smule digital dristighed. Nissan opgraderer skærmene i Juke, så infotainmentskærmen nu måler 12,3”, mens den digitale instrumentering er vokset fra 7” til 12,3”. I indgangsvarianten Acenta er det digitale element i instrumenteringen vokset fra 4,2” til 7”.
Den store instrumentering, som testbilen er monteret med, er virkelig veludført. Her er en overskuelig mængde af informationer i et nydeligt setup. Det er også på denne skærm, at man gennem fysiske knapper på rattet justerer på assistentsystemerne. På den måde deaktiveres fartalarm og vejbaneassistent med lethed og begge hænder på rattet.
Selve infotainmentsystemet vinder ingen priser for lækkert layout. Brugervenligheden er dog udmærket med god responsivitet, og med trådløs Apple CarPlay eller Android Auto føles den fuldstændigt tidssvarende.
Nissan har på sædvanlig vis godt fat i byggekvaliteten. Selvom hård plast må forventes i klassen, er der en flot mængde bløde materialer. Den lette opdatering giver ny polstring til sæderne samt nye og blødere materialer i instrumentbord og på dørsider. Det eneste, der kan irritere øjet, er mængden af forskellige materialer. Her er højglans, imiteret læder og en håndfuld plastmaterialer med forskellige teksturer.
Hybridsystemet er svært at blive klog på
Nissan Juke fås med to drivlinjer: en almindelig benzinvariant med 114 hk, samt en hybrid med 143 hk, der holder til test her. I Juke Hybrid ligger en firecylindret benzinmotor på 1,6 liter, der yder 94 hk. Den arbejder sammen med en elmotor, der yder 49 hk og er forbundet med et 1,2 kWh batteri.
Præcist hvordan de to elmotorer arbejder sammen er svært at hitte ud af. Ikke kun rent teknisk, men også i praksis når man er bag rattet. Overgangen mellem el og benzin er forbedret, hvorfor man aldrig rigtigt mærker skiftet. Til gengæld ved man heller aldrig helt, hvad der foregår.
Nogle gange starter benzinmotoren med høje omdrejninger, andre gange går den til opgaven om at hjælpe elmotoren ganske sagte. Nogle gange skifter gearkassen helt normalt, andre gange holder den gearene irriterende længe. Det virker sporadisk!
Positivt er det, at den samlede systemydelse på 143 hk altid holder Nissan Juke Hybrid frisk med et sundt kraftoverskud. Negativt er det, at de 20 km/l, den er opgivet til, virker ret langt fra virkeligheden. Forbruget er mindst 5 km/l højere, hvilket min kollega Morten Bek også kunne berette om i sin test af Hybrid-varianten før faceliftet, som findes herunder.
Holder man hybridsystemet ude af ligningen, er Juke lettere at forstå. Den er fortsat letkørt med en undervogn, der er til den kontante side. Det minimerer krængning på landevejen, men betyder også, at strenge vejhuller lader sig bemærke i kabinen. Den største forskel i 2024-versionen er støjniveauet, der er sænket takket være flere støjisolerende materialer. Juke er nu faktisk tåleligt tyst selv på motorvejen.
Fin uden festfyrværkeri
Den faceliftede Nissan Juke bringer velkomne forbedringer med sig. De nye skærme bidrager til en mere moderne atmosfære i en kabine, der fortsat er velbygget. Bilen er stadig letkørt med et tilføjet element af komfort gennem øget støjisolering.
Hybridsystemet giver dog stadig anledning til undren, og med en startpris på 299.900 kr. er storkonkurrenten stadig Toyota Yaris Cross Hybrid. Landsfællerne fra Toyota mestrer hybridsystemet langt bedre, og selvom en Yaris Cross Hybrid er sløvere og mere larmende, er den til en pris fra 269.990 kr. fortsat at foretrække. Systemet er bare bedre udført og mere økonomisk.
Opdateringerne af Juke er således bedre givet ud uden hybrid. Med manuelt gear og 114 hk kan Nissan Juke Acenta gafles fra 229.900 kr., mens man i en mere anbefalelsesværdig N-Connecta-variant med automatgear kan slippe med 259.900 kr. Her er det rigtige udstyr og en stadig fin benzinøkonomi uden forvirrende og fordyrende hybridteknologi.
SPECIFIKATIONER
Nissan Juke 1,6 Hybrid N-Connecta
Motor: R4, 1.598 cm3 + elmotor Ydelse: 143 hk/148-205 Nm 0-100 km/t: 10,1 sekunder Tophastighed: 166 km/t Forbrug: 20 km/l CO2-udledning: 113 gram/km Mål (L/B/H): 421/180/158 cm Køreklar vægt: 1.371 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 354-1.114 liter
Pris: 319.900 kr. (Juke fås fra 229.900 kr., Juke Hybrid fra 299.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Hybrid fås ikke (Juke fås fra 4.995 kr./3.595 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Nissan Ariya Nismo med 429 hk og firehjulstræk skal give et sug i maven. Det bliver man en af de første til at finde ud af, om den gør, hvis man forudbestiller den til en pris på 459.900 kr.
Hyundai Inster overrasker. Ikke kun på skævt design og skarp pris, men også på plads, praktik og virkelig smarte løsninger. Vi kører første tur i den kompakte koreaner.
Der er stigende konkurrence i klassen for højbenede, kompakte elbiler. Kia har nu ikke bare Niro EV, men også en helt ny – og potentielt fremragende – EV3.
Cupra VIL være det sjove alternativ, men kan det overhovedet lade sig gøre i en SUV med forbrændingsmotor? Vi kører første tur i den nye Cupra Terramar.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.
Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.