Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Den ekstra dør som Fiat har tilføjet til den kompakte 500e er hverken en hel eller en halv sidedør. Det er nærmere en kvart, bagudhængslet dør, der åbner i forbindelse med passagerdøren, hvilket selvsagt ikke er nok til at kategorisere Fiat 500e som en 4-dørs bil.
Så hvad skal man kalde det, når man har lavet en 3-dørs bil med fire døre? 3+1, selvfølgelig. Det mener i hvert fald Fiat, som i eget salgsmateriale beskriver den lille ekstradør som en ’Magic Door’, der giver en stor åbning og bedre adgang til bagsædet.
Det store spørgsmål er, om døren er pengene værd? I udstyrsvarianterne Passion og Icon skal man nemlig betale 15.000 kr. for døren, mens den i La Prima koster 20.000 kr., sammenlignet med en almindelig 500e hatchback.
Nok kalder Fiat selv den lille dør for en magisk dør, men det betyder ikke, at døren kan trylle. Den nye Fiat 500e er en lille, charmerende bil i mikrobilssegmentet. Det betyder selvsagt, at der ikke er meget plads på bagsædet, og den magiske dør tryller det ikke større.
Selvom døren sikrer en bredere åbning, skal man fortsat være forholdsvist smidig, hvis man som fuldvoksent menneske skal smyge sig om på bagsædet i Fiat 500e uden at vippe passagersædet frem.
Hvis man får lokket passageren ud, så man både kan vippe passagersædet frem og åbne den magiske dør, er det dog betragteligt nemmere at komme til bagsædet. Enhver der har prøvet at hoppe på bagsædet i en almindelig Fiat 500 ved, at man skal være et slangemenneske for at komme ind, selv med sædet vippet frem.
Som sagt ændrer døren ikke på pladsforholdene på bagsædet, som stadig er meget trangt. Alligevel gør den lille dør sig relevant til en kundegruppe med et specifikt behov. Er man en nybagt børnefamilie, der skal bruge plads til en autostol, eller er man stolte bedsteforældre til et barn af den størrelse, gør den ekstra dør livet betydeligt lettere. Åbningen er nemlig tilpas stor til, at en autostol let kan smides ind.
Bakser man med børnesæder tit, vil jeg derfor vove at påstå, at døren er pengene værd. Den kan spare en for meget tid og besvær, fordi bagsædet i en almindelig Fiat 500e er noget nær ufremkommeligt for en stor og klodset autostol.
Fiat utvivlsomt har fået inspiration til fra Mazda MX-30 og Mazda RX-8, som begge har en lignende løsning, der skal gøre bagsædet fremkommeligt. Og så tænker du måske, at det er meget snak om en enkelt lille dør. Men det er med fuldt overlæg.
Fiat 500e er detaljernes fest og ikke mindst en herlig livsstilselbil. Der er små, søde referencer til både det italienske ophav med et lille billede af Torinos skyline i midterkonsollen og blinklys på siden, der er kraftigt inspireret af den originale Fiat 500 fra 1957. Alt det har mine dygtige kollegaer bare allerede været inde på.
Morten Bek kaldte Fiat 500e for en bella macchina, da han i januar testede den i et koldt og vindblæst Sydsjælland i Januar. Du kan læse den fulde anmeldelse af Fiat 500e her.
Også Anders Berner har haft fingrene i Fiat 500e. Han bruger ordet fremragende om den lille, italienske elbil, og finder tilmed en håndfuld ting fra den, som mastodonterne fra VW kunne lære noget af, når det kommer til elbilbyggeri. Du kan se Berners videotest af Fiat 500e herunder.
Motor: Elektrisk
Batterikapacitet: 42 kWh
Ydelse: 118 hk / 220 Nm
0-100 km/t: 9,0 sek.
Tophastighed: 150 km/t
Rækkevidde på el: 304 km
Startpris: 283.090 kr.
(500e fås fra 190.090 kr.)
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.