ElbilerTest og anmeldelser

TEST: Fiat 500e 3+1 – kan en ekstra sidedør gøre Fiat 500 praktisk?

Betegnelsen ‘3+1’ betyder i Fiat 500e, at der er de almindelige tre døre plus én dør, der skal gøre adgangen til bagsædet lettere. Men gør den ekstra dør en forskel, der er stor nok til, at man vil betale for den? Vi kører Fiat 500e 3+1 her.

Af: Simon Hallenslev / d. 22. august 2021

Den ekstra dør som Fiat har tilføjet til den kompakte 500e er hverken en hel eller en halv sidedør. Det er nærmere en kvart, bagudhængslet dør, der åbner i forbindelse med passagerdøren, hvilket selvsagt ikke er nok til at kategorisere Fiat 500e som en 4-dørs bil.

Så hvad skal man kalde det, når man har lavet en 3-dørs bil med fire døre? 3+1, selvfølgelig. Det mener i hvert fald Fiat, som i eget salgsmateriale beskriver den lille ekstradør som en ’Magic Door’, der giver en stor åbning og bedre adgang til bagsædet.

Det store spørgsmål er, om døren er pengene værd? I udstyrsvarianterne Passion og Icon skal man nemlig betale 15.000 kr. for døren, mens den i La Prima koster 20.000 kr., sammenlignet med en almindelig 500e hatchback.

Fiat 500e 3+1 La Prima

Motor: Elektrisk

Batterikapacitet: 42 kWh

Ydelse: 118 hk / 220 Nm

0-100 km/t: 9,0 sek.

Tophastighed: 150 km/t

Rækkevidde på el: 304 km

Startpris: 283.090 kr.

(500e fås fra 190.090 kr.)

Magisk dør uden trylleri

Nok kalder Fiat selv den lille dør for en magisk dør, men det betyder ikke, at døren kan trylle. Den nye Fiat 500e er en lille, charmerende bil i mikrobilssegmentet. Det betyder selvsagt, at der ikke er meget plads på bagsædet, og den magiske dør tryller det ikke større.

Selvom døren sikrer en bredere åbning, skal man fortsat være forholdsvist smidig, hvis man som fuldvoksent menneske skal smyge sig om på bagsædet i Fiat 500e uden at vippe passagersædet frem.

LÆS OGSÅ | TEST: Elektrisk Fiat 500e er en bella macchina

Hvis man får lokket passageren ud, så man både kan vippe passagersædet frem og åbne den magiske dør, er det dog betragteligt nemmere at komme til bagsædet. Enhver der har prøvet at hoppe på bagsædet i en almindelig Fiat 500 ved, at man skal være et slangemenneske for at komme ind, selv med sædet vippet frem.

Som sagt ændrer døren ikke på pladsforholdene på bagsædet, som stadig er meget trangt. Alligevel gør den lille dør sig relevant til en kundegruppe med et specifikt behov. Er man en nybagt børnefamilie, der skal bruge plads til en autostol, eller er man stolte bedsteforældre til et barn af den størrelse, gør den ekstra dør livet betydeligt lettere. Åbningen er nemlig tilpas stor til, at en autostol let kan smides ind.

Bakser man med børnesæder tit, vil jeg derfor vove at påstå, at døren er pengene værd. Den kan spare en for meget tid og besvær, fordi bagsædet i en almindelig Fiat 500e er noget nær ufremkommeligt for en stor og klodset autostol.

Detaljernes fest

Fiat utvivlsomt har fået inspiration til fra Mazda MX-30 og Mazda RX-8, som begge har en lignende løsning, der skal gøre bagsædet fremkommeligt. Og så tænker du måske, at det er meget snak om en enkelt lille dør. Men det er med fuldt overlæg.

Fiat 500e er detaljernes fest og ikke mindst en herlig livsstilselbil. Der er små, søde referencer til både det italienske ophav med et lille billede af Torinos skyline i midterkonsollen og blinklys på siden, der er kraftigt inspireret af den originale Fiat 500 fra 1957. Alt det har mine dygtige kollegaer bare allerede været inde på.

SE OGSÅ | VIDEO: Fremragende Fiat 500e viser VW, hvordan det skal gøres

Morten Bek kaldte Fiat 500e for en bella macchina, da han i januar testede den i et koldt og vindblæst Sydsjælland i Januar. Du kan læse den fulde anmeldelse af Fiat 500e her.

Også Anders Berner har haft fingrene i Fiat 500e. Han bruger ordet fremragende om den lille, italienske elbil, og finder tilmed en håndfuld ting fra den, som mastodonterne fra VW kunne lære noget af, når det kommer til elbilbyggeri. Du kan se Berners videotest af Fiat 500e herunder.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.