februar 17, 2024

Test: Før der går el i Audi A6 Avant

Den er stor, den er lækker, og den er dyr. Det milde facelift Audi har givet A6-familien føles netop sådan – mildt. Måske fordi pengene er gået til den kommende elektriske A6 E-Tron.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Der er lidt forvirring i stemmen hos den flinke sælger hos Audi Aalborg. Jeg er taget nordpå for at låne den faceliftede A6 Avant, og den sorte stationcar er udstyret med en dieselmotor, som jeg kan mærke, får et spørgsmål til at presse sig på hos sælgeren.

Jeg er forberedt, så før spørgsmålet kommer, når jeg at svare på det, jeg tror, der vil komme: Jeg vil teste en stor dieselbil, fordi den for nogle danske bilister stadig er uundværlig. For de firmabilister, som endnu har friheden til at vælge diesel, fordi de kører mange, mange tusinde kilometer om året, er elbilen stadig et lige så godt alternativ til diesel, som DSB er det.

A6 Avant 40 TDI Prestige er en stationcar i stort format med en ret beskeden 2-liters dieselmotor, forhjulstræk og intet spraglet eller særpræget. Bilen kommer så beskeden, som A6 Avant fås. Jeg hiver i håndtaget, men bilen låser ikke op. Nøglefri betjening har den ikke, men det fås selvfølgelig. Forsæderne indstilles manuelt, og indtrækket er særdeles germansk: tæt vævet, sort som den jyske muld og klar til tusindvis af kilometer.

En af de bedste med fire cylindre

Facelift. Jo, jeg kan godt se det, men hvis jeg kommer med i en quiz omkring A6-faceliftet, går jeg ud efter første runde. Det er tydeligt, at grillen har nyt indhold med tredimensionelle blokke (i stedet for kromstriber), og der er lidt nyt også for kofangeren. Mere så på den marginalt dyrere S Line-variant, hvor den testede Prestige

Der er mere til faceliftet, men det er så beskedent i forhold til det, Audi gav A4-familien, hvor karrosseripaneler blev bukket på nye måder. Ingen nye forme har været nødvendige til A6-faceliftet, og jeg spekulerer på, om ikke pengene er sparet for at Audi kunne bruge dem til den nye elektriske A6 E-Tron, som jeg regner med, vi ser første gang senere i 2024.

Det er få af A6-firmabilerne, der skejer ud med seks cylindre eller den helt dyre læderstue. Det almindelige er, eller skulle jeg sige var, en bestilling som den her. Fire cylindre og hvad Audi har set sig nødsaget til at tilbyde af standardudstyr. Lidt mere får man med her i 2024, end man gjorde tidligere, så digital instrumentering og p-assistent er i det mindste standard.

Den afkølede dieselmotor med 204 hk starter med et sæt og ryster sig i gang. Det chokerer mig ikke, og den skal have lov at varme op, så jeg kører fra Aalborg mod Frederikshavn på motorvejen. Med varmen bliver dieselmotoren civiliseret og blød, og ingen firecylindret diesel fra BMW og Mercedes er så kultiveret.

Dieselmotoren har et bedre samspil med den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse end jeg har oplevet det før, og det er jo rigtig fint, men sent i forhold til motorens storhedstid.

Vinden truer den store stationcar

Det er stormende ved den østjyske kyst, og min forventning om et godstog fra Audi på motorvejen kan den store stationcar slet ikke være med på. Er det vinterdækkene, eller er A6 Avant virkelig sådan, at den lader sig skubbe hurtigt fra side til side, så jeg skal styre, styre og styre mere? Jeg er også skuffet over, hvor meget vindstøj Audi lader slippe ind i kabinen. Som om det her var en Q2 til 350.000 kr. og ikke en af de finere modeller fra Ingolstadt.

Hvad A6 Avant mangler i retningsstabilitet i blæsten, har den i affjedringskomfort og styring, der hvor det ikke blæser så meget. Der hvor jeg har overskud til at mærke efter og ikke kæmper for at holde bilen i sporet. Den er neutral, stram og alligevel tilgivende i affjedringen, og når affjedringen arbejder, føles det som om karrosseriet er et stort, solidt stykke metal. A6 Avant har en soliditet, som er usædvanlig. Mange, mange dele og samlinger skal sidde perfekt, for at det overhovedet er muligt.     

Det rammer mig, hver gang jeg tester en bil, der ikke er en elbil. Hvor lette biler med forbrændingsmotor kan være. Her er en stor stationcar med tung dieselmotor og automatgear, men alligevel vejer den 365 kilo mindre end Q4 E-Tron 45.

204 hk og 400 Nm ud af en dieselmotor er derfor alt, hvad A6 Avant har brug for. Altså, hvis man glemmer, at den fås med en 3-liters V6-diesel med 286 hk. Det er bedst, man gør det, for den er desværre meget dyrere.

Tiden står heller ikke stille for Audi

A6 er den ældste i den klassiske trio fra Tyskland. BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse er de to andre, og de er mere end bare lidt yngre. De er nye og friske, begge ankommet som nye modeller i 2023. A6 fylder i denne måned seks år, og faceliftet er så lille, at betydningen af det er meget lille.

Det er ikke dieselmotoren, designet eller køreegenskaberne, der afslører alderen for A6. Det er tre stærk sider for A6 og A6 Avant, og det er egenskaber, der har tjent den godt siden 2018. Et af problemerne er, at plug-in hybriderne har et meget mindre batteri, end det meget store, Mercedes har kilet ned i den nye E-Klasse, så den kan køre over 100 kilometer på strøm. A6 Avant står stille langt før med sine 65 kilometer.

Efter seks år mangler A6-interiøret simpelthen wow-effekt, der kan overbevise og forundre. Skærmene er små, og mens den nederste skærm i midterkonsollen til klimaanlæg, sædevarme, el-bagrude, skriblerier til navigationsanlægget og et par andre ting aldrig har været nemheden selv, så er den udtjent, nu hvor vi er i 2024. Dieselmotoren føles ikke sådan, men den er desværre ved at være tvunget ud i ligegyldigheden.

Det endelige dødsstød mod dieselmotoren, hos Audi og alle andre mærker, er ikke grundlæggende negativ omtale og Dieselskandalen i 2015. Det er også det faktum, at plug-in hybrider og elbiler er meget billigere. Hvem skulle vove at vælge en bil som den sorte stationcar fra Aalborg med 204 hk og forhjulstræk, som går en usikker fremtid på brugtmarkedet i møde, når den koster 755.000 kr., og en plug-in hybrid med 299 hk, firehjulstræk og endda lidt mere udstyr koster 676.000 kr.?

Det er dog helt tydeligt, at A6 Avant er til for firmabilisterne. Beskatningsgrundlaget for dieselmodellen er 630.000 kr., og dertil er det kun 10.000 kr. mere end for plug-in hybriden.

Den næste A6 Avant er elektrisk, og jeg er sikker på, den bliver smuk, meget mere moderne i kabinen end den gamle og en drømmebil. Men selv om den overtager A6-navnet, er Audi ikke klar til at opgive sin stationcar med forbrændingsmotor. Den genopstår som A7 Avant, så BMW og Mercedes får ikke lov at have den vigtige, men også formindskede del af markedet for sig selv.


SPECIFIKATIONER

Audi A6 Avant 40 TDI Prestige 

Motor: R4, 1.968 cm3
Ydelse: 204 hk/400 Nm
0-100 km/t: 8,1 sekunder
Tophastighed: 241 km/t
Forbrug: 17,9 km/l
CO2-udledning: 148 gram/km
Mål (L/B/H): 494/189/145 cm
Køreklar vægt: 1.780 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 565-1.680 liter

Pris: 754.990 kr. (A6 Avant fås fra 675.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/9.395 kr. (A6 Avant fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: 630.000 kr. (A6 Avant fås fra 620.000 kr.)

*A6 Avant på privatleasing kommer med S Line-udstyrsniveau som standard

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Audi A6 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS