Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Der er lidt forvirring i stemmen hos den flinke sælger hos Audi Aalborg. Jeg er taget nordpå for at låne den faceliftede A6 Avant, og den sorte stationcar er udstyret med en dieselmotor, som jeg kan mærke, får et spørgsmål til at presse sig på hos sælgeren.
Jeg er forberedt, så før spørgsmålet kommer, når jeg at svare på det, jeg tror, der vil komme: Jeg vil teste en stor dieselbil, fordi den for nogle danske bilister stadig er uundværlig. For de firmabilister, som endnu har friheden til at vælge diesel, fordi de kører mange, mange tusinde kilometer om året, er elbilen stadig et lige så godt alternativ til diesel, som DSB er det.
LÆS OGSÅ | Ny Audi RS6 GT er den sidste i flokken
A6 Avant 40 TDI Prestige er en stationcar i stort format med en ret beskeden 2-liters dieselmotor, forhjulstræk og intet spraglet eller særpræget. Bilen kommer så beskeden, som A6 Avant fås. Jeg hiver i håndtaget, men bilen låser ikke op. Nøglefri betjening har den ikke, men det fås selvfølgelig. Forsæderne indstilles manuelt, og indtrækket er særdeles germansk: tæt vævet, sort som den jyske muld og klar til tusindvis af kilometer.
Facelift. Jo, jeg kan godt se det, men hvis jeg kommer med i en quiz omkring A6-faceliftet, går jeg ud efter første runde. Det er tydeligt, at grillen har nyt indhold med tredimensionelle blokke (i stedet for kromstriber), og der er lidt nyt også for kofangeren. Mere så på den marginalt dyrere S Line-variant, hvor den testede Prestige
Der er mere til faceliftet, men det er så beskedent i forhold til det, Audi gav A4-familien, hvor karrosseripaneler blev bukket på nye måder. Ingen nye forme har været nødvendige til A6-faceliftet, og jeg spekulerer på, om ikke pengene er sparet for at Audi kunne bruge dem til den nye elektriske A6 E-Tron, som jeg regner med, vi ser første gang senere i 2024.
Det er få af A6-firmabilerne, der skejer ud med seks cylindre eller den helt dyre læderstue. Det almindelige er, eller skulle jeg sige var, en bestilling som den her. Fire cylindre og hvad Audi har set sig nødsaget til at tilbyde af standardudstyr. Lidt mere får man med her i 2024, end man gjorde tidligere, så digital instrumentering og p-assistent er i det mindste standard.
Den afkølede dieselmotor med 204 hk starter med et sæt og ryster sig i gang. Det chokerer mig ikke, og den skal have lov at varme op, så jeg kører fra Aalborg mod Frederikshavn på motorvejen. Med varmen bliver dieselmotoren civiliseret og blød, og ingen firecylindret diesel fra BMW og Mercedes er så kultiveret.
Dieselmotoren har et bedre samspil med den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse end jeg har oplevet det før, og det er jo rigtig fint, men sent i forhold til motorens storhedstid.
Det er stormende ved den østjyske kyst, og min forventning om et godstog fra Audi på motorvejen kan den store stationcar slet ikke være med på. Er det vinterdækkene, eller er A6 Avant virkelig sådan, at den lader sig skubbe hurtigt fra side til side, så jeg skal styre, styre og styre mere? Jeg er også skuffet over, hvor meget vindstøj Audi lader slippe ind i kabinen. Som om det her var en Q2 til 350.000 kr. og ikke en af de finere modeller fra Ingolstadt.
Hvad A6 Avant mangler i retningsstabilitet i blæsten, har den i affjedringskomfort og styring, der hvor det ikke blæser så meget. Der hvor jeg har overskud til at mærke efter og ikke kæmper for at holde bilen i sporet. Den er neutral, stram og alligevel tilgivende i affjedringen, og når affjedringen arbejder, føles det som om karrosseriet er et stort, solidt stykke metal. A6 Avant har en soliditet, som er usædvanlig. Mange, mange dele og samlinger skal sidde perfekt, for at det overhovedet er muligt.
Det rammer mig, hver gang jeg tester en bil, der ikke er en elbil. Hvor lette biler med forbrændingsmotor kan være. Her er en stor stationcar med tung dieselmotor og automatgear, men alligevel vejer den 365 kilo mindre end Q4 E-Tron 45.
204 hk og 400 Nm ud af en dieselmotor er derfor alt, hvad A6 Avant har brug for. Altså, hvis man glemmer, at den fås med en 3-liters V6-diesel med 286 hk. Det er bedst, man gør det, for den er desværre meget dyrere.
A6 er den ældste i den klassiske trio fra Tyskland. BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse er de to andre, og de er mere end bare lidt yngre. De er nye og friske, begge ankommet som nye modeller i 2023. A6 fylder i denne måned seks år, og faceliftet er så lille, at betydningen af det er meget lille.
Det er ikke dieselmotoren, designet eller køreegenskaberne, der afslører alderen for A6. Det er tre stærk sider for A6 og A6 Avant, og det er egenskaber, der har tjent den godt siden 2018. Et af problemerne er, at plug-in hybriderne har et meget mindre batteri, end det meget store, Mercedes har kilet ned i den nye E-Klasse, så den kan køre over 100 kilometer på strøm. A6 Avant står stille langt før med sine 65 kilometer.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Når Audi RS Q8 ikke er nok
Efter seks år mangler A6-interiøret simpelthen wow-effekt, der kan overbevise og forundre. Skærmene er små, og mens den nederste skærm i midterkonsollen til klimaanlæg, sædevarme, el-bagrude, skriblerier til navigationsanlægget og et par andre ting aldrig har været nemheden selv, så er den udtjent, nu hvor vi er i 2024. Dieselmotoren føles ikke sådan, men den er desværre ved at være tvunget ud i ligegyldigheden.
Det endelige dødsstød mod dieselmotoren, hos Audi og alle andre mærker, er ikke grundlæggende negativ omtale og Dieselskandalen i 2015. Det er også det faktum, at plug-in hybrider og elbiler er meget billigere. Hvem skulle vove at vælge en bil som den sorte stationcar fra Aalborg med 204 hk og forhjulstræk, som går en usikker fremtid på brugtmarkedet i møde, når den koster 755.000 kr., og en plug-in hybrid med 299 hk, firehjulstræk og endda lidt mere udstyr koster 676.000 kr.?
Det er dog helt tydeligt, at A6 Avant er til for firmabilisterne. Beskatningsgrundlaget for dieselmodellen er 630.000 kr., og dertil er det kun 10.000 kr. mere end for plug-in hybriden.
Den næste A6 Avant er elektrisk, og jeg er sikker på, den bliver smuk, meget mere moderne i kabinen end den gamle og en drømmebil. Men selv om den overtager A6-navnet, er Audi ikke klar til at opgive sin stationcar med forbrændingsmotor. Den genopstår som A7 Avant, så BMW og Mercedes får ikke lov at have den vigtige, men også formindskede del af markedet for sig selv.
SPECIFIKATIONER
Audi A6 Avant 40 TDI Prestige
Motor: R4, 1.968 cm3
Ydelse: 204 hk/400 Nm
0-100 km/t: 8,1 sekunder
Tophastighed: 241 km/t
Forbrug: 17,9 km/l
CO2-udledning: 148 gram/km
Mål (L/B/H): 494/189/145 cm
Køreklar vægt: 1.780 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 565-1.680 liter
Pris: 754.990 kr. (A6 Avant fås fra 675.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/9.395 kr. (A6 Avant fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: 630.000 kr. (A6 Avant fås fra 620.000 kr.)
*A6 Avant på privatleasing kommer med S Line-udstyrsniveau som standard
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.