Kategorier
Test og anmeldelser

Duel: Audi RS3 vs. BMW M240i – kompakte, kompetente og bekostelige

Små biler, store kræfter. Det er en sjov kombi – også når der er tale om Audi RS3 og BMW M240i, som vi sætter mod hinanden lige her.

Tekst & foto: Simon Hallenslev 

Trods vi var forberedt på det, svider det stadig lidt, når vi får at vide, at vi ikke må køre på baneanlægget. Vi må kun tage billeder. For selvom duellanterne er kompakte, er de stadig for voluminøse til den kolde og vindblæste gokartbane; Roskilde Racing Center.

Ved ankomsten på gokartbanen, der har opfostret mange, danske racingtalenter, er redaktør Jacob Dalby og jeg allerede påført et smørret smil. Turen til fotolokationen var sjov, og vi ved, at den bliver sjov den anden vej også.

Duellanterne, der skal fotograferes, er nemlig Audi RS3 og BMW M240i, der med deres kompakte størrelser, firehjulstræk og omkring 400 hk byder op til dans på enhver midtsjællandsk landevej, der fører til baneanlægget.


Audi RS3

Motor: R5 benzin, 2.480 ccm
Ydelse: 400 hk / 500 Nm 
0-100 km/t: 3,8 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 11,1 km/l
Mål (L/B/H): 438/185/143 cm
Bagagerumsvolumen: 
282 liter
Startpris: 971.990 kr.


BMW M240i xDrive

Motor: R6 benzin, 2.998 ccm
Ydelse: 374 hk / 500 Nm 
0-100 km/t: 4,3 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,2 km/l
Mål (L/B/H): 454/183/140 cm
Bagagerumsvolumen: 
390 liter
Startpris: 810.688 kr.


Tal og teknik uden (for mange) tillægsord

Jeg skal forsøge at beskrive de to duellanter nøgternt uden for mange tillægsord. Bare for at lægge en bund før jeg kokser over, hvor fede de er.

Audi RS3 kører med en 5-cylindret rækkemotor med turbo, der yder 400 hk og 500 Nm, som fordeles til alle fire hjul af et Quattro-system. Den skubber de 1.565 kg fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder med launch control.

Til forskel fra en almindelig Audi A3 skiller RS3 sig ud med en stor RS-kølergrill, der er flankeret af luftindtag. Forskærmene er bredere og markant fremhævet, ligesom resten af bilen er prydet med sportslige skørter. Prikken over i’et er de sorte alufælge på 19-tommer, der gemmer på store, røde Brembo-kalibre.

LÆS OGSÅ | Test: Hårdkogt Hyundai i30N fejer GTI-konkurrenter af banen

BMW M240i kører med en klassisk 6-cylindret rækkemotor, der bistås af to turboer, og som yder 374 hk med tilsvarende 500 Nm. Her hedder firehjulstræksystemet xDrive, og sammen med den bayerske motor skubber den de 1.665 kg fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder.

Her er også et sportsligt skørtesæt, der er unikt for M-modellen, hvilket giver større luftindtag foran samt hækspoiler, diffuser og rektangulære afgangsrør bagtil. Forskellen fra en normal 2-Serie er mindre, end den er mellem A3 og RS3.

Design vs. følelse

BMW kan et eller andet med kabiner, som kun få andre bilfabrikanter kan. Der er noget tyngde bag materialerne, og det hele er skruet sammen på en måde, så man forventer, at det holder 50 år uden at udvikle selv en mild knirken.

Det er præcist min oplevelse af BMW M240i, hvor jeg får fornemmelsen, at kabinen omfavner mig. Opsætningsmæssigt er det klassisk BMW og ret konservativt. Man ved, at det virker, og hvis man har kørt BMW før, ved man også, hvor alt sidder. Problemet med forventeligt og konservativt er også, at det bliver lidt småkedeligt at se på.

SE OGSÅ | Video: BMW tog sig sammen – endelig er BMW iX klar!

Til sammenligning sker der lidt mere i kabinen på Audi RS3, og det er til trods for, at der reelt ikke er vildt meget, der adskiller sig fra en almindelig Audi A3. Kabinen er lidt mere spacey og sportslig, og der er mere at kigge på. Detaljerne, der gør den til RS, ligger i rattet med flad bund, lidt kulfiber-trim samt alcantara blandt andet i dørsiderne.

Som jeg ofte gør ved dueltests, spørger jeg følgerne på Bilbasens Instagram til råds. De havde lutter kærlighed til overs for kabinen i RS3, der kom overlegent ud af min uvidenskabelige afstemning.

Hvad følgerne naturligvis ikke kan er at røre og føle sig frem. Jeg er enig i, at kabinen i Audi RS3 ser bedst ud, men på følelse, materialevalg og samlekvalitet er det BMW M240i, der er overlegen. Som min kollega Anders Berner sagde det, føles det generelt som om, at M240i er bygget med udgangspunkt i en dyrere bil. RS3 føles mere som en ordinær bil, der er stadset godt op.

LÆS OGSÅ | Test: Mercedes-AMG A45 S – den stærkeste af alle 4-cylindrede

Jeg mener det, når jeg skriver, at alle materialer fra knæhøjde og op i M240i er decideret lækre. Enkelte småtarvelige plastdele fra Audi A3 har fundet vej til RS3, mens testbilen også lider af en knirken fra et sted omkring soltaget.

Seriøse sæder

Det er ganske med vilje, at jeg ikke beskriver sæderne med et ord i mit kabineafsnit. De fortjener et afsnit for sig. Sjældent har jeg siddet så godt, som jeg sidder i de to duellanter, der er udstyret med bastante sportssæder fra toppen af kransekagen og af højeste kvalitet.

LÆS OGSÅ | Duel: Drengedrømmen lever i BMW 128ti og VW Golf GTI Clubsport

I begge duellanter sidder man lavt i de to sportssæder, der begge har justeringsmuligheder nok til, at jeg godt tør garantere din siddekomfort. Helt i tråd med bilernes frembrusende fremtoning er kørepositionen til den sportslige side, hvorfor man let fristes til at støve den indre K-Mag af, når vejene kringler.

Der er intet godt, der er gratis i denne verden, og prisen for de store sportssæders betales af bagsædepassagererne, der ikke får meget udsyn. Selvom udsynet er en fælles udfordring for de to duellanter, er der stor forskel på, hvordan man finder sig til rette heromme.

Med fem døre er Audi RS3 naturligt den mest praktiske af de to. Her kan man godt være bekendt at opbevare dem, man holder af, selv hvis man skal til sydeuropæiske himmelstrøg. Det samme kan ikke siges om BMW M240i, hvor man både skal være agil for at komme ind på bagsædet såvel som lavstammet, for at kunne opholde sig der i længere perioder.

Brutalis

Hvis det er sport, brutalitet og rå kræfter, man er på udkig efter, er det Audi RS3, der er vejen frem. Her er det den fuldstændigt formidable 5-cylindrede motor, man bider mærke i først. Lydbilledet kan give kuldegysninger til enhver, der har hang til den slags, og med 400 hk på hanerne er der rigeligt til at overraske de fleste.

LÆS OGSÅ | Test: BMW M440i er meget mere end grillen

Undervognen lider af personlighedsspaltning, således den kun føles marginalt hårdere end en A3 til hverdag men bliver hård, når den ryger i Dynamic modus.

Styretøjet er til den lette side, og mens det måske ikke giver en telepatisk fornemmelse med forhjulene, er det både naturligt og præcist. Sammen med den hårde, men yderst afstemte undervogn giver styretøjet selvtillid til en grad, at man er nødt til at have loven om vanvidskørsel i baghovedet på underholdende bagveje.

Audi har haft sjov som førsteprioritet i udviklingen af deres ‘Torque Splitter’, hvor bagakslen er udstyret med to koblinger. Det betyder, at kræfterne kan sendes til yderste baghjul i friske sving, hvilket giver en agilitet og legesyghed, som jeg sjældent har oplevet.

Gearkassen er ligeledes udstyret med to koblinger, hvilket naturligt giver lynhurtige gearskifte. Desværre opfører gearkassen sig også meget staccato, når man kører almindeligt. Her fornemmer man, at gearkassen er sat op til at kunne tåle tørre tæsk. Når bilen er kold, er den helt i haven.

Det er italienske Brembo, der leverer bremserne, og de ved, hvad de laver. Fuldstændigt som med styretøjet er de præcise, uanset om man hakker til dem eller er blid og nænsom.

Gentleman

Jeg vil starte min beskrivelse af køreoplevelsen i BMW M240i med en lille disclaimer. Det er en virkelig hurtig bil, der kan trække bukserne af de fleste: Den er det bare på en helt anden måde end den brutale Audi RS3, og derfor kan min beskrivelse af den komme til at lyde mild til sammenligning, selvom der er 374 hk at gøre godt med.

LÆS OGSÅ | Test: Audi e-tron GT rammer rigtigt

BMW M240i er hurtig på en mere elegant og sammensat måde end RS3. Hvor RS3 stikker dig en flad og løber sin vej, venter M240i tålmodigt til, at du får snøret boksehandskerne.

I kontrast til BMW M235i Gran Coupé, der er bygget på en forhjulstrukken platform, deler BMW M240i platform med baghjulstrækkerne 3- og 4-Serie. Og det kan mærkes. Der er en naturlighed over den måde, man kan mingelere den ud af et sving. 

Den kan sagtens logre og være legesyg, men det er altid med et konstant bid i asfalten med forhjulene, som trækker, mens baghjulene skubber – og uden nogensinde at blive helt så bidsk som RS3. Den kan sagtens være vild, men den føles mere hjemme ved kompromisløs cruising.

Undervognen er mere medgørlig ved hverdagsbrug og strammer ikke op på samme måde, som RS3. Styretøjet er tungt og har en snert af kunstighed over sig. Ikke desto mindre er det uhyre præcist og bidrager til retningsstabilitet.

Den bayerske rækkesekser lyder, som sådan en fætter lyder bedst, mens M240i har fordelen af at være udstyret med BMWs Sporttronic gearkasse. Her er ingen dobbeltkobling, hvorfor oplevelsen ved hverdagsbrug er langt mere smooth og behagelig end i RS3.

Tilbage på gokartbanen

Sæt nu at vi havde fået lov til at prøve kræfter med bilerne på gokartbanen: Så var det Audi RS3, jeg var gået med. Og det er det egentlig også generelt. Det er til trods for, at den starter i 971.990 kr, mens BMW M240i starter i 810.688 kr.

Det er også til trods for, at BMW M240i er er bedre bygget i kabinen, mens BMW M240i ligeledes er en bedre kompagnon, når man skal på langfart.

LÆS OGSÅ | Test: Audi RS6 er en af verdens hurtigste og fedeste stationcars

Audi RS3 er mere bøllet og utæmmet, når man vil have det. Den kræver selvkontrol, fordi den altid er klar til et cirkelspark og en svingom, og det er dét, som denne type af biler skal kunne, hvis du spørger mig.

En kompakt bil med mange kræfter skal både kunne skræmme og underholde. Det kan Audi RS3. BMW M240i kan underholde, men den kan ikke skræmme, fordi den altid bibeholder et niveau af ordentlighed og kontrol.

Og til de snarrådige bilnørder, der læser med, kunne der selvfølgelig godt have stået en BMW M2. Men den nye M2 er ikke klar endnu, og den bliver (formentlig) både dyrere og mere kraftfuld end RS3. På papiret er M240i xDrive derfor reelt tættere matchet til RS3. Jeg laver gerne en duel mere, når M2 er klar!

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.