juli 17, 2021

TEST: Ford Kuga Hybrid er den misforståede søster, som ingen vil have

Tusindvis af Ford Kuga i nyeste generation kører i Danmark, og næsten alle er plug-in hybriden med 225 hk. For en del købere ville den almindelige hybrid med 190 hk være en bedre løsning, men den koster desværre mere og har mindre udstyr.

Tekst & foto: Morten Bek / d. 17. juli 2021

Det er usædvanligt, at en bilmodel fås med fire forskellige drivlinjer. Det vil blive mere usædvanligt i fremtiden, hvor både dieselmotorer og benzinmotorer udfases til fordel for elektrificering, men lige nu har du muligheden for at vælge Ford Kuga i lige præcis den variant, der passer til dine behov: benzin, diesel, hybrid eller plug-in hybrid.

Men det er ikke behovsanalysen, der tæller tungt, når danskerne skal vælge motorisering til deres nye Kuga; det er prisen og, har jeg idé om, hestekræfterne. Plug-in-hybriden har med 225 hk den stærkeste motorisering, og så koster den bare 300 kr. mere end basis-Kuga med en dieselmotor med 120 hk, manuel gearkasse og flueben ved færre udstyrselementer. Hvorfor skulle nogen dog gå efter en Kuga, der ikke er en plug-in-hybrid?

SE OGSÅ | Er Defender cool luksusbil, fimset 4×4 eller råt arbejdsredskab?

Fordi man ikke kan eller vil lade op. Eller fordi man ofte kører langt, som slet ikke harmonerer med PHEV-filosofien. Så er der andre gode muligheder i Kuga-modelprogrammet, og i denne uge tester jeg den almindelige hybrid, som for nylig er kommet til Danmark.

Specifikationer

Ford Kuga 2,5 Hybrid

ST-Line

Motor: R4, benzin, 2.489 ccm

Ydelse: 190 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 9,5 sek.

Tophastighed: 196 km/t

Forbrug: 18,5 km/l

Startpris: 348.360 kr.

(Kuga Hybrid fås fra 330.850 kr.)

Almindelig hybrid? Det lyder som et stort tilbageskridt

Det starter rigtig dårligt for Kuga Hybrid (Ford kalder den også FHEV – Full Hybrid Electric Vehicle). Den billigste version, Hybrid Titanium, koster 330.850 kr., og det betyder, prisen ligger 17.200 kr. højere end PHEV’en på samme udstyrstrin – og den har endda mere udstyr som standard; du får adaptiv fartpilot, blind vinkel-system, frontkamera, semi-automatisk parkeringssystem og Fords automatiske dørkantsbeskyttere, som popper ud fra deres skjul på indersiden af dørene, når dørene åbnes.

LÆS OGSÅ | Ny Land Rover Defender er mere Disovery end Defender

Det er også meget svært at nikke overbevisende, når sælgeren fortæller dig, at hybriden i gennemsnit kører 18,5 km/l og plug-in-hybriden, ved hjælp af englestøv og positive tanker, kører 71,4 km/l. Den sælger ligesom ikke sig selv ret godt, den nye Kuga Hybrid.

Hvad består drivlinjen af?

Kuga Hybrid og Kuga PHEV deler noget helt grundlæggende ting. De har begge en stor firecylindret benzinmotor på 2,5 liter med 152 hk, som forbrænder efter det brændstofbesparende Atkinson-princip. Nøjsomhed over kræfter. Kræfterne går i begge tilfælde til forhjulene (firehjulstræk er kun en mulighed med dieselmotor – i andre lande fås hybriden også med firehjulstræk), og en trinløs automatgearkasse er med i pakken i begge tilfælde.

LÆS OGSÅ | Ny Land Rover Defender er mere Disovery end Defender

Herfra skilles de to modellers veje. PHEV’en har et langt større batteri, med en kapacitet på 14,4 kWh og en potentiel elektrisk rækkevidde på cirka 56 kilometer. Dertil har den en elektrisk motor med 110 hk, og det giver en systemydelse på 225 hk.

Hybriden har et batteri på blot 1,1 kWh (cirka 7,5 procent af kapaciteten i PHEV’en), og med en svagere elektrisk motor er systemydelsen 190 hk.

Det lyder som en lang række minusser…

Det kommer an på øjnene, der ser. Hvis man ikke har muligheden for hele tiden at lade sin Kuga op i en privat ladeboks eller ved en ladestander, så er den almindelige hybrid et rigtig godt alternativt – den bedre Kuga, faktisk.

Den kommer med en større brændstoftank på 54 liter, hvor PHEV’en har en på 45 liter, og det betyder en længere rækkevidde. Efter at have testet Kuga Hybrid på lange motorvejsture, mange landevejsture og en del bytrafik, kan jeg ikke presse gennemsnitsforbruget under cirka 17 km/l. Og tro mig, jeg har prøvet ved at krænge samtlige 190 hk ud af motoren mange gange. Kører du langt, er Kuga Hybrid et fint bud på en prisbillig, kraftigt motoriseret crossover.

LÆS OGSÅ | Det bliver et klart og rungende nej tak til Ford Explorer

Kuga Hybrid er en hybrid af de bedre, som rent faktisk kører på strøm meget af tiden. Den formår at bruge sit batteri til elektrisk kørsel meget af tiden i byen, men også på landevejen opdager man hurtigt, at elektrisk kørsel, når man cruiser med konstant fart, foregår meget af tiden.

Jeg har testet plug-in-hybriden over flere omgange, og mens den kun føles marginalt stærkere – der er rigeligt med kræfter i begge Kuga’er – så er det sværere at opnå et lavt forbrug i den.

Mange plug-in-hybrider vil stige ved årsskiftet, hvor afgiften på den type biler vil ændre sig. Kuga PHEV-startprisen på 289.900 kr. kan derfor stige – og den nye Kuga Hybrid kan i sammenligning blive et bedre tilbud.

Hvad er der generelt at sige om Kuga?

Kuga er en rummelig og prisbillig crossover med komfortable køreegenskaber og sublimt vejgreb. Styretøjet er både hurtigt og løst på samme tid, og i hvert eneste sving savner jeg forgængerens lineære og mere præcise styretøj.

SE OGSÅ | Menneskets bedste ven skal have en sikker plads i bilen

Interiøret er et miks af godt og skidt. Godt er det, at Kuga har en indretning med helt almindelige knapper og dermed hurtig tilgang til eksempelvis klimaanlæg, sædevarme og lydstyrke. Den store digitale instrumentering spiller godt og holder de mest væsentlige informationer i centrum. Meget udstyr er standard i forhold til prisen, bl.a. bakkamera, nøglefri betjening, el-foldbare sidespejle mv. Skidt er det, at forsædernes siddeflade er alt, alt for kort, så der mangler meget støtte – og at materialekvaliteten hører til i en meget lavere prisklasse, ligesom infotainmentsystemet skulle være pensioneret for år tilbage. Det nye SYNC-system fra Mustang Mach-E kan ikke komme hurtigt nok.

Kuga trænger til en stor opgradering i kabinen, og i forhold til flere vigtige konkurrenter er det særligt én ting, der gør den populær. Det er prisen.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS