november 4, 2023

Test: Hvis bare tiden var en anden, Prius

Toyota har lavet den bedste Prius til dato, men til mindst 430.000 kr. har den nye plug-in hybrid tabt kampen på forhånd.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

En ny måned, et nyt fald i salget af plug-in hybrider i Danmark. De del-elektriske biler har gjort kometkarriere ved hjælp af afgiftslempelser og de har haft rigtig gode år. Men rabatten er skrumpet ind, og den bedste tid for plug-in hybriderne ligger i fortiden – ikke i fremtiden.

For den nye Toyota Prius er timingen derfor virkelig dårlig. Den introduceres i Danmark og resten af EU kun som plug-in hybrid, og man skal afsætte mindst 429.990 kr. til den nye model. Toyota har lavet den bedste Prius til dato, og de har endda formået at gøre den værd at se på, men jeg kan ikke se, at ret mange danskere vil betale så mange penge for den.

Plug-in hybrid-delen alene skaber ikke problemerne. Et andet ømt punkt er, at danskerne aldrig har købt Prius i ret mange eksemplarer. Vi har intet varmt forhold til den, og hvorfor så købe den, når biler som Corolla Hybrid, CH-R Hybrid og Corolla Cross Hybrid står hos forhandlerne til lavere priser?

Bagagerummet er en joke

Prius har fra den spæde start i 1990’erne handlet udelukkende om det lave forbrug. Designet og hybriddrivlinjen har gjort Prius superøkonomisk, og det er stadig det, der er omdrejningspunktet. Med et forholdsvis lille batteri på 13,6 kWh kommer Prius meget langt på en opladning. På papiret helt op til 86 kilometer, ude i virkeligheden uden problemer omkring 50-60 kilometer.

Brændstoføkonomi har altid dikteret Prius-designet. At den så af flere omgange har været en øjebæ, har ikke hjulpet dens sag, så hvorfor bilen først nu får harmonisk, fint design? Fordi Prius engang var det skæve valg for øko-bilister, og de gerne ville skille sig ud. Nu da alle gerne vil hjælpe miljøet og planeten, får den lov at se normal ud. Og den særlige Kammback-teknik, der giver bagenden en brat afslutning, er endda blevet Prius’ store designstyrke.

Men tag et kig under bagklappen, og kompromisser dukker op. Bagagerummet er på 284 liter. Det er lig med mange liter mælk, men det er desværre lig med meget lidt bagage – uforsvarligt lidt i en bil, der er 460 cm lang (og ikke er en cabriolet). Ladekablet er der desuden ingen plads til under gulvet, så vil man have det med på farten, fylder det i en pose i bagagerummet. Volumen var allerede et problem i den gamle Prius Plug-in Hybrid, og det diskvalificerer næsten Prius som familiebil.

Der er også trangt i kabinen, fordi taget er lavt. Det kræver smidighed at komme ind på sæderne, så folk med dårlig ryg eller dårligt knæ skal slet ikke tænke på at købe en Prius.

Omkring forsæderne og på bagsædet er pladsen fin til fire personer, som i den testede Elegant-udstyrsvariant sidder på okay sæder med hvad der føles som billigt indtræk. Passagersædet sidder højt og kan ikke justeres op og ned – for tarveligt i en bil til den pris.

Prius er ellers godt indrettet med selvforklarende klimaanlæg, udmærket materialekvalitet, velfungerende infotainmentsystem med god touchscreen og højt udstyrsniveau. Den variant man skal gå efter, hvis man køber Prius, er den testede med matrix-LED-forlygter og meget andet, som kun koster 10.000 kr. mere end basismodellen Style. Executive-udgaven med 19” alufælge (ekstraudstyr på testbilen med Elegant-udstyr) og kunstlæderindtræk er prissat til ligegyldighed: 529.990 kr.

Toyota skal smide mere støjisolering i Prius

Man måtte lide i den gamle Prius. Ikke for skønheden, men for økonomien. Toyota har konsekvent misforstået en vigtig ting gennem alle årene. Misforstået, at god brændstoføkonomi kun kan frembringes med svagelig motorydelse. En Prius har altid bevæget sig langsomt op i fart, for den kunne ikke andet.

Piben har fået en anden lyd. I det nye årti laver Toyota hybrider med sund motorydelse (i USA sælger de biler med den nye Hybrid Max-motor med tæt på 350 hk), og senest har Corolla 1,8 Hybrid fået luft under vingerne med 140 hk. Prius har fået en større 2-liters benzinmotor og en langt kraftigere elmotor, og at Prius Plug-in Hybrid nu har 223 hk udstiller virkelig den gamle med magre 122 hk.

En Prius der spurter fra 0-100 km/t på under 7 sekunder. Uventet. Brugbart. Jeg siger ikke, at Prius nu er et kraftcenter. Den har fået, hvad den har brug for – hvad man har brug for bag rattet for at overhale hurtigt og sikkert, og mens den virker lidt stiv i affjedringen, hjælper det til at fremme nogle fine køregenskaber. Styretøjet er fint, men det var det allerede i forgængeren. 

Lav vægt og lavt, strømlinet karrosseri giver en rigtig fin elektrisk rækkevidde, og elmotorens 120 hk er god rygdækning 95 procent af tiden. Selv når batteriet stempler ud, præsterer Prius meget nemt 22-23 km/l. Selv om den er en plug-in hybrid, vejer den nemlig heller ikke ret meget.

Og det fører mig videre til et problem. Prius larmer og støjer. Hvis bare det var benzinmotoren alene, kunne man passe på speederfoden, som hybridbilister er vant til. Motoren er dårligt indkapslet. Hele bilen er dårligt indkapslet – der er sparet på støjisolerende materialer, fordi det sparer vægt. Der er vejstøj, dækstøj, vindstøj, støj og støj. Toyota bør efterisolere Prius med en masse kilo skum og måtter for at få den til at tie stille.

Prius, du burde være en elbil

Toyota har gjort noget ved Prius, de burde have gjort for årtier siden. Toyota har gjort designet til en styrke, og de har givet den hestekræfter nok til at få regulær fart i bilen på under 5 minutter. Prius kører langt på en opladning, og selv om man aldrig kommer i nærheden af en ladestander eller -boks, skal den nok holde forbruget lavt.

Men Prius er dyr, og Prius kommer som plug-in hybrid på et tidspunkt, der ikke matcher markedet. Også den nye C-HR kommer snart som plug-in hybrid, og den rammer samme problemstiling. Toyota skal bevæge sig hurtigere – det har japanerne måske endelig lært ved at være håbløst bagud på elbiler.

Prius burde, måske endda allerede for 3-4 år siden, være lanceret som elbil. Den nye burde i hvert fald have været en elbil. Med sit forbrugsoptimerede karrosseri ville Prius have været en spændende elbil, og navnet Prius kunne have få fornyet styrke. Prius, som den står lige nu, er bedre end nogensinde før, men den er det desværre for sent. 


SPECIFIKATIONER

Toyota Prius 2,0 Plug-in Hybrid Elegant

Motor: R4, 1.987 cm3 + elmotor
Ydelse: 223 hk/190 + 208 Nm
0-100 km/t: 6,8 sekunder
Tophastighed: 177 km/t
Forbrug: 142,8 km/l
Batteristørrelse: 13,9 kWh
Elektrisk rækkevidde: 72-86 kilometer
Mål (L/B/H): 460/178/142 cm
Køreklar vægt: 1.545 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 284 liter

Pris: 439.990 kr. (Prius fås fra 429.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/6.145 kr. (Prius fås fra 14.995/6.045 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS