august 19, 2023

Test: Hvor meget betyder 40.000 kr.?

Der er 40.000 kr. mellem VW ID.3 med batteri på 58 kWh og ID.3 med batteri på 77 kWh, men forskellen ligger i mere end pris og rækkevidde.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

40.000 kr. Koster den ene mikrobil 40.000 kr. mere end den anden, er det til at se med det blotte øje, at det er en kæmpe prisforskel. Hvis man bevæger sig op i større og dyrere bilklasser, så betyder 40.000 kr. mindre og mindre, jo højere man kommer op.

Volkswagen sælger den faceliftede ID.3 i to versioner, og 40.000 kr. er prisforskellen mellem de to udgaver. Den billigste koster 319.995 kr., og simpel hovedregning får den dyrere af de to til at koste 359.990 kr. Nogle gange er det bare nemmere at forholde sig til en prisforskel, når der regnet ud i procent. Her har jeg været nødt til at tage lommeregneren i brug for at finde ud af, at den dyrere ID.3-model kræver 12,5 procent større formue.

Så måske ikke alverden? Eller alligevel en sum penge, man ikke har, ikke vil bruge – eller hellere vil bruge på noget andet? I hvert fald er det nyttigt at vide, hvilken udgave af ID.3, der giver mest for pengene. For nogle uger siden testede jeg den 12,5 procent dyrere udgave med stort batteri, og denne gang er turen så kommet til basismodellen.

Hvad gør de 40.000 kr. i forskel så reelt?

Hovedoverskriften er batteriet og rækkevidden. 40.000 kr. køber et væsentligt større batteri med en væsentligt længere rækkevidde. Underoverskriften, for sådan en er der også, er mere standardudstyr, men også nogle tekniske og praktiske begrænsninger, man skal overveje.

ID.3 Pro til 319.995 kr. har et batteri på 58 kWh og en rækkevidde på 426 kilometer, og ID.3 Pro S har et batteri på 77 kWh og en rækkevidde på 557 kilometer. Med det store batteri kan ID.3 lade meget hurtigere (170 kW mod 120 kW), men det er ingen garanti for, at den gør det meget hurtigere ved lynladeren.

131 kilometer ekstra rækkevidde er mange kilometer. Det giver ro i maven på motorvejsture, og når vi kommer til vinter, vil ID.3 med det store batteri have en markant fordel. Hvis jeg regner med, at der ryger 30 procent rækkevidde om vinteren i forhold til om sommeren, og WLTP-tallet skal tages med et kritisk blik, så giver ID.3 58 kWh en rækkevidde på 250 kilometer, og ID.3 77 kWh giver 100-120 kilometer mere.

Og så er der håndgribelige forskelle?

Det er der nemlig. Store og mindre store forskelle, der har praktisk betydning. For det første har de to ID.3-modeller godt nok samme elmotor ved bagakslen med 204 hk, men det store batteri vejer omkring 115 kilo mere og gør elbilen 0,5 sekund langsommere fra 0-100 km/t og giver et lidt højere forbrug.

Af vægtmæssige årsager fås ID.3 Pro S med det store batteri også kun med seler til fire, mens den lettere udgave har fem siddepladser. Hvis man har sin cykel med på ferie, går det også klart nemmest med ID.3 Pro med lille batteri. Den er ene om at kunne fås med en cykel-trækkrog (cykelholderforberedelse) til 5.495 kr., der må bære 75 kilo.

ID.3 Pro S 77 kWh har dog andet, der kan trække i dens retning. Den har nemlig mere standardudstyr end Pro 58 kWh. Blandt småtingene er stemningsbelysning med valg mellem 30 farver (i stedet for 10) og 19” alufælge i stedet for 18”. Det helt store udstyrsargument, efter jeg har kørt en god sjat kilometer i begge ID.3-modeller, er sæderne i den dyrere Pro S-udgave.

Basismodellen har manuelt justerbare sæder med stofbetræk. De er ret korte i siddehynden, og passagersædet kan ikke justeres i højden. De er fine nok. Sæderne i den 40.000 kr. dyrere variant er en stor del af de ekstra penge værd. ErgoActive-forsæderne er el-justerbare, har en justerbar siddehynde og kommer med en massagefunktion. Let massage, vil jeg sige, men stadig nok til at give bevægelse i ryggen, som er sundt, hvis man sidder i længere tid. Betrækket i “ArtVelour microfleece” er betydeligt mere lækkert end basismodellen stof.

Volkswagen i Danmark fejrer i øvrigt 75 år, og i den anledning kan man frem til nytår købe både ID.3 Pro og ID.3 Pro S som 75 Years Edition-modeller med Assistentpakke med bakkamera, nøglefri betjening, tyverialarm, udvendig stemningsbelysning, crash-forberedende system og udvidet parkeringsassistent til samme priser som standardmodellerne. Pakken koster normalt 10.995 kr., og det er udstyr, jeg helst ikke ville undvære. 

Er der nogen forskel på, hvordan de kører?

Presseafdelingen hos VW har udstyret både ID.3 Pro S, som jeg testede for nylig, og denne uges ID.3 Pro med større fælge, end man får som standard. Pro S stod med spøjse 20” Sanya-fælge til 5.195 kr., mens Pro-modellen står med meget pænere 19” Wellington-fælge til 4.795 kr.

Det giver kun nuanceforskelle i affjedring og køreegenskaber, og det samme gælder for de ekstra kilo, som Pro S-udgaven kører med i kraft af større batteri. Den lettere ID.3 Pro har en my mere lethed i sving, hvor det går hurtigt, men begge biler kan kastes ind i sving med høj fart, fordi de virker meget, meget stabile og forudsigelige.

De 0,5 sekunder i forskel fra 0-100 km/t kan jeg ikke mærke. Topfarten er i begge tilfælde 160 km/t, men at gøre brug af den vil dræne batteriet, hurtigere end jeg kan nå at sige batteriforvarmningsfunktion.

Hvad hedder konkurrenterne?

Der er landet en potentielt meget hård konkurrent, siden jeg testede ID.3 Pro S for nylig. BYD Dolphin. Den kinesiske model er i samme klasse som ID.3, men den underbyder Volkswagens elbil med mange tusinde kroner. Den koster kun 234.995 kr. med 204 hk, 427 kilometer rækkevidde og markant mere udstyr end ID.3. Før jeg får lov at prøve den, vil jeg være varsom med at udråbe den til andet end et spændende tilbud.

MG4 står stadig som den billigste i sin klasse til priser fra 229.999 kr., men basismodellen er uden varmepumpe og med uendeligt langsom opladning, så i min optik er det kun Luxury-modellen med det rigtige udstyr til 274.999 kr., der kan være interessant.

På trapperne er konkurrenter som faceliftet Peugeot E-2008 og E-308, Opel Astra-E og den nye Hyundai Kona, så lige nu er de tre mest oplagte konkurrenter Kia Niro EV, Tesla Model 3 og Renault Mégane. Biler, som prismæssigt ligger over ID.3.

Hvad koster en 3 år gammel ID.3?

Volkswagen sparede på det lækre, da de lancerede ID.3 i 2020, så man får ikke en så gennemført ID.3 fra dengang, som man gør i dag. Lige nu er der 260 styk ID.3 til salg på Bilbasen, og den billigste er en ID.3 Pure City fra 2021 med et batteri på kun 45 kWh til 199.000 kr.

En 3 år gammel ID.3 med batteri på 58 kWh ligger faktisk ikke meget højere. Et eksemplar hos Autos.dk i Silkeborg fra november 2020 med 43.000 kilometer på tælleren står til 214.000 kr., og der er mange ID.3 til salg i samme prisklasse.

Og hvilken ID.3 skal man så vælge?

Der er praktiske årsager til, at man, som forventet 2/3 af danske kunder, vælger ID.3 Pro med 58 kWh batteri. Der er de 40.000 kr., som man kan spare eller bruge til ekstraudstyr, og så har den fem siddepladser og kan udstyres med cykel-krog, som ikke er muligt på ID.3 med det store batteri.

Men 12,5 procent ekstra er mere end en rimelig merpris at give for ID.3 Pro S med 77 kWh batteri. Alene rækkeviddeforskellen er markant og giver ekstra ro i maven – især om vinteren. Der er også tilpas meget ekstra udstyr med i merprisen, som forsøder tilbuddet.

ID.3 er med faceliftet blevet mere komplet og mere lækker, og det selv om priserne holder sig på et fint niveau. Der er stadig irriterende ting omkring funktionalitet (klimabetjening, betjening af el-ruderne i bagdørene, manglende knapper), men ID.3 er velkørende og behagelig, så den mere end vejer op for de ting.


SPECIFIKATIONER

Volkswagen ID.3 Pro

Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 204 hk/310 Nm
0-100 km/t: 7,4 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Batteristørrelse: 58 kWh (anvendelig)
Ladekapacitet: 120 kW
Rækkevidde:
426 kilometer
Forbrug: 15,3 kWh/100 kilometer
Mål (L/B/H): 426/181/156 cm
Køreklar vægt: 1.815 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 385-1.267 liter

Pris: 319.995 kr. (ID.3 fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/3.999 kr. (ID.3 fås denne pris)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 294.995 kr. (ID.3 fås fra denne pris)

Del artikel:

Brugte VW ID.3 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS