Test og anmeldelser

TEST: N-Line er sportskrydderi til fornuftig Hyundai i20

N-Line er både den højeste og mest sportslige udstyrsvariant, du kan vælge en Hyundai i20 som. Spørgsmålet er, om det giver mening at købe sportstrim til en fornuftig minibil? Dét ser vi nærmere på, når vi tester Hyundai i20 N-Line.

Af: Simon Hallenslev / d. 10. november 2021

Et kort sekund bliver jeg helt forvirret, da jeg henter Hyundai i20 på en morgenkold oktoberdag lidt uden for København. Har forhandleren haft søvn i øjnene og fejlagtigt givet mig nøglerne til den rigtige GTI-variant Hyundai i20N? Nej, den er god nok. Det er en ganske almindelig 1-liters Hyundai i20, jeg sidder i.

Det er i udstyrspakken, overraskelsen gemmer sig. Det er nemlig en Hyundai i20 N-line, den dyreste og mest sportslige i20-variant, jeg har hentet. N-Line betyder blandt andet, at der er en sportsudstødning på den lille koreaner, som larmer iørefaldende meget og nok til, at jeg reelt bliver i tvivl til at begynde med.

Kan den mon andet end at larme? Jeg tester Hyundai i20 N-Line.

Hyundai i20 N-Line

Motor: R3, 998 cm, benzin

Ydelse: 100 hk / 171 Nm

0-100 km/t: 11,4 sek.

Tophastighed: 185 km/t

Forbrug: 19,6 km/l

Startpris: 199.995 kr.

(i20 fås fra 144.995 kr.)

Hvorfor lige N-Line?

Hvis ikke du er typen, der gør tingene halvt, kan du læse min kollega Mortens anmeldelse af den rigtige GTI-variant Hyundai i20 N. Jeg har også selv haft fingrene i Hyundai i20 før, da den lige var landet i Danmark. Hvordan dét gik, kan du læse nærmere om lige her. I denne ombæring kommer jeg til at kigge nærmere på Hyundai i20 N-Line.

LÆS OGSÅ | Første tur: Hyundai Bayon giver prisbillig praktik til crossover-glade danskere

Det vil jeg, fordi N-Line er toppen er udstyrskransekagen. Udover 10,25-tommer infotainmentskærm og klimaanlæg, som man også får i Advanced-varianten, kommer N-Line med med oceaner af sportstrim. Her får man blandt andet sportssæder, læderrat, alupedaler, 17-tommer alufælge, røde race-detaljer i kabinen, sportsudstødning, sorte sidespejle og N-Line kofangere. 

Jeg kigger dog også nærmere på N-Line, fordi den kommer med en ikke uvæsentlig merpris. Med en startpris på 199.995 kr. er N-Line 30.000 kr. dyrere end Advanced-varianten, der også er veludstyret. Vil man have i20 N-Line med automatgear som testbilen, starter den i 219.995 kr. Og så er spørgsmålet, om den er merprisen værd?

Pseudo-GTI

Sportsudstødningen brummer godt og kan endda give antydningen af en prut, når DCT-gearkassen giver et gear mere. Det er meget sjovt men også tenderende til fjollet, fordi vi altså stadig har med en 1-liters lilleputmotor med 3 cylindre og 100 hk at gøre. Men det er altså grundessensen i N-Line udstyrspakken: At være en hverdagsbil med sportsligt pift. 

En fuldblods-GTI bliver i20 N-Line aldrig, fordi accelerationen fra 0 til 100 km/t gøres på sløve 11,4 sekunder. Selvom undervognen er den samme som på en almindelig Hyundai i20, får de 17-tommer alufælge den til at fremstå noget mere hård og kontant. Hyundai i20 er i forvejen en minibil i den kontante ende, når det kommer til undervognen, så her er 17 tommer blot brændsel på bålet.

LÆS OGSÅ | Toyota GR Yaris er ufortyndet lykke på fire hjul

En mindre komfortabel køreoplevelse uden ekstra motorkraft lyder ikke særligt tiltalende. Alligevel findes der en berettigelse, når man åbner lidt op for sluserne. Med et moment på 171 Nm skal kræfterne hentes højt oppe i omdrejningerne, og derfor får man illusionen om, at det går stærkt, selvom det aldrig rigtig gør det.

I  Hyundai i20 N-line kan man mase bilen og få lidt lyd fra sportsudstødningen, uden at kørslen bliver ulovlig. Sætter man motoren på arbejde ved selv at stå for gearskiftene i DCT-gearkassen, og drejer man skarpt ind i landevejssvinget, kan Hyundai i20 N-line give en knivspids underholdning på hjemturen fra arbejdet med samvittigheden i god behold.

Og netop fordi at Hyundai i20 i forvejen er i den kontante ende i minibilsregi, så er de 17 tommer alufælge og sportsudstødning også brændsel på et andet bål, der omhandler køreglæde. Her står N-Line som et velvalgt krydderi på en i forvejen velkørende minibil.

Er N-Line merprisen værd?

Hvis man gerne vil tilføre krydderi til sin slagne pendlertur men ikke er parat til at ofre hverken den gode benzinøkonomi eller de 70.000 kr., som den rigtige GTI Hyundai i20N koster, giver Hyundai i20 N-Line god mening. Tilvalget af N-Line bør dog også ske på en basis af, at man godt kan lide det sportslige udseende.

Hvis man godt kan lide sportssæderne, de røde syninger og de fikse kofangere, skal man endelig slå til og købe en Hyundai i20 N-Line. Så længe man ikke tror, at den kan bide skéer med en Ford Fiesta ST eller VW Polo GTI. Hyundai i20 N-Line er nemlig fortsat klassens fornuftige duks blot iført lædervest med rygmærke.

LÆS OGSÅ | TEST: Hårdkogt Hyundai i30N fejer GTI-konkurrenter af banen

30.000 kr. for en spandfuld optisk trim, sportssæder, sportsrat, 17-tommer alufælge og en sportsudstødning er ingenlunde uhørt. Renault tager den samme slags penge, når du vil købe Clio V med R.S.-Line udstyr. De 30.000 kr. betaler desuden sig selv hjem, hvis man sætter pris på lidt sjov og ballade. Det gør jeg, og derfor er den merprisen værd.

Er man en forælder eller bedsteforælder, der ønsker at forkæle en 18-årig med en bil uden at få mareridt om gaderæs og vanvidskørsel er Hyundai i20 N-Line genial. Den bliver lige dét mere ungdommelig, smart og sportslig udadtil, mens den stadig er en snusfornuftig minibil indadtil  det fungerer!

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.