Test og anmeldelser

TEST: Toyota GR Yaris er ufortyndet lykke på fire hjul

Af i Test og anmeldelser
Det her er ikke en anmeldelse af en fornuftig minibil fra Toyota. Bilen i fokus er nemlig GR Yaris, som er håbløst ufornuftig og helt fabelagtig. Vi giver Toyota GR Yaris lidt at leve af.

Af: Simon Hallenslev / d. 22. maj 2021

Du kan lige så godt få det at vide med det samme. Følgende anmeldelse er om en ufornuftig bil, der er dyr og svær at leve med. Den er hård som bare fanden i undervognen, højt gearet og dårligt støjisoleret, hvilket gør kør-selv-ferien til Syditalien til en prekær affære.

Alligevel handler følgende anmeldelse stadig om Toyota GR Yaris’ egenskab til at gøre mig aldeles blød i knæene. Det er en anmeldelse af en ren og skær genialitet fra Toyotas side, som skal takkes for at lave noget til de tilbageværende bilentusiaster på denne klode.

Læs hvordan Toyota GR Yaris brillerer, når vi tester den på forårslune landeveje.

Specifikationer

Toyota GR Yaris

Motor: R3 benzin, 1.618 ccm

Ydelse: 261 hk / 360 Nm

0-100 km/t: 5,5 sek.

Tophastighed: 230 km/t

Forbrug: 12 km/l

Startpris: 499.990 kr.

Ingen fornuft at spore

Hvis du har forvildet dig ind på denne anmeldelse i troen om, at du skal læse om en fornuftig minibil, tager du fejl. Du kan læse anmeldelsen af en almindelig Toyota Yaris, hvis det er fornuft, du er på udkig efter. Toyota GR Yaris har ikke meget med fornuft at gøre.

Den har heller ikke meget at gøre med en almindelig Toyota Yaris. Faktisk er det kun for- og baglygter, sidespejle og hajantenne, GR Yaris deler med naboens Yaris. Resten er udviklet specifikt til GR Yaris.

LÆS OGSÅ | TEST: Renault Megane R.S. Trophy-R styrer for vildt

Som resultat er GR Yaris 45 mm lavere i undervognen, 91 mm lavere i taglinjen og 60 mm bredere over hofterne. Det betyder, at den er ganske upraktisk, fordi alle bagsædepassagerer over 1,60 meter i længden får et problem med hovedpladsen. Den lavere taglinje giver desuden blinde vinkler ad libitum, hvor både C-stolpen tager udsyn bagtil, og bakspejlet tager udsyn fortil.

Den har kulfibertag samt døre, kølerhjelm og bagklap af aluminium. Det betyder, at vejstøj stryger direkte ind i kabinen uden meget isolering. Selvom den kun har tre cylindre, kører den desuden ikke meget mere end 11 km/l. Det er alt sammen ufornuftigt – men også fuldstændig ligegyldigt.

Mesterlig motor (og drivlinje)

Benzinøkonomien er det eneste, der ikke er imponerende ved motoren i GR Yaris. Det er ikke alene den mindste og letteste 1,6-liters produktionsmotor nogensinde, det er også den kraftigste 3-cylindrede motor nogensinde. GR Yaris yder 261 hk fra 3 cylindre, mens sportsvognen BMW i8 yder 231 hk (uden hybridhjælp).

Ifølge Toyota er firehjulstræksystemet i GR Yaris også det letteste på markedet – men det er hverken det billigste eller det mest simple. I kabinen kan du nemlig selv styre fordelingen af kræfter. I Normal-modus er det 60:40 mellem forhjul og baghjul, Track-modus 50:50 og Sport-modus 30:70.

Det hele administreres af en manuel gearkasse, der på baghjulene får hjælp af en elektronisk koblingspakke, der fordeler kræfterne mellem hjulene. Det er facts. Men hvordan omsættes det til virkeligheden? Det korte svar er fænomenalt.

En lykkepille på fire hjul

En Toyota GR Yaris, en lun forårsdag og et øde stykke landevej. Det er opskriften på ufortyndet lykke, fandt jeg ud af, da jeg i starten af maj kørte en lang testtur uden destination. Det er som om, det hele går op i en højere enhed, når man får GR Yaris under neglene.

Følelsen gennem styretøj og pedaler er intet mindre end spot-on. Det giver selvtillid, fordi man på noget nær telepatisk vis fornemmer præcist, hvor man har bilen, både når man bremser hårdt ned og styrer skarpt ind i et sving. Undervognen er også en faktor her, da den er stram, kontant og let at læse.

LÆS OGSÅ | DUEL: Drengedrømmen lever i BMW 128ti og VW Golf GTI Clubsport

Firehjulstrækket, der er udviklet specifikt til GR Yaris, følger trop og er den del af den samlede, skarpe pakke. I Track-modus fornemmer man, hvordan forhjulene trækker bilen ud af et sving, uanset hvor klodset man er kommet ind i det. I Sport-modus kan man lade bagenden hoppe lidt ud, uden at det nogensinde bliver en uoprettelig overstyring.

Som en højspændt elastik bliver man skudt ud af samtlige sving af den rappe 3-cylindrede motor, der suser og hvæser, når den får et par på madkassen. Lyden fra den hvæsende motor erstattes kun af det befriende ’Pshh’ fra turboen, der efterlader mig storsmilende hver eneste gang, jeg napper et gear mere fra den mekaniske og kort vandrede gearkasse.

Er der slet intet brok?

Det kommer an på øjet, der ser. For hvis man sætter sig ind i Toyota GR Yaris med forventningen om at få en rolig og behagelig tur til sommerhuset, er der rigeligt at brokke sig over. For GR Yaris er ikke just en bil, der er let kørt. Den er analog, og den kræver, at man kører den.

Rattet er tungt og det samme er koblingen, hvilket er et irritationsmoment hvis du af umiskendelige årsager vil bruge den som storbypendler. Men hver gang jeg får antydningen af irritation, smider jeg bare ét gear ned og trykker på speederen – så er GR Yaris igen tilgivet.

LÆS OGSÅ | TEST: Kia Stinger – hurra for alt det ufornuftige

På motorvejen er der en del støj, hvilket blandt andet skyldes de førnævnte letvægtsdele, der støjisolerer dårligt. GR Yaris kører også på brede sutter og ligger tæt til jorden, ligesom gearingen betyder, at man kører med over 3.500 omdrejninger ved 130 km/t.

Men letvægtsdelene, de brede sutter og den høje gearing er med til at gøre GR Yaris til den bil, den er, hvorfor jeg har svært ved at klage. Det eneste reelle brok, jeg har, er at førersædet kunne have været monteret tættere ved jorden. I en lille, agil sportsvogn som GR Yaris, vil man gerne helt ned på gulvet at sidde, for at få alle bilens bevægelser med.

Rallydrømmen brast

Som nævnt er mange dele udviklet specielt til GR Yaris. Fra letvægtstag og pladedele til motor og firehjulstræk. Det virker måske som meget arbejde og mange ressourcer til en minibil. Men faktisk er GR Yaris ikke udviklet til dig og mig. Den er udviklet til WRC – World Rally Championship.

Efter den vanvittige udviklingsproces af GR Yaris, stak en her unavngiven pandemi en kæp i hjulet på rallydeltagelsen for Toyota. WRC bibeholdt reglerne for deltagelse fra 2020, hvilket betyder, at Toyota i dag kører rally med den gamle Yaris.

LÆS OGSÅ | TEST: Mercedes-AMG A 45 S – den stærkeste af alle firecylindrede

Men der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget andet. Vi andre, der ikke kan leve af at smide biler rundt på kringlede grusveje i alle verdenshjørner, har nemlig stadig fået en lille bid af rallyverdenen med GR Yaris. Vi har fået en mulighed for at udleve vores indre Collin McRae.

Toyota GR Yaris’ ophav som rallybil gør, at den kan køres som rallybil. Hårdt, hurtigt og hele tiden. Den ikke et stringent banejern, der kun er god til at ramme apex perfekt. Den vil gerne kastes rundt og leges med, hvilket virkelig bare er utæmmet sjovt.

KØB DEN!

Jeg har ikke kommenteret synderligt på den halvdårlige plads i kabinen, på plastmaterialerne af svingende kvalitet eller på det høje prisskilt på 499.990 kr. i forruden. Det har jeg ikke, fordi det er underordnet. Toyota GR Yaris er en genistreg med samme effekt som en lykkepille, og dét er svært at sætte en pris på.

SE OGSÅ | VIDEO: Toyota GR Yaris er åndssvagt sjov

Toyota GR Yaris er noget af det sjoveste, jeg nogensinde har kørt. Punktum. Det er ikke for sjov, at den dukker op blandt sjældne Ferrari– og Lamborghini-modeller i imponerende bilsamlinger hos bilglade influencere som Powerslidelover og Shmee. Den er forførende ufornuftig, fed og fjollet, og hvis du har 499.990 kr. til legetøj, så skal du købe den. Længere er den ikke.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.