Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Af: Morten Bek / d. 29. august 2020
Hestekræfter er roden til al morskab. Hvis resten af bilen vel at mærke også kan følge med, når der fyres op for styrken i motorrummet. Undervognen, bremserne, styretøjet. Det er kun sjovt at have mange hestekræfter, hvis alt spiller.
LÆS OGSÅ | Ny Seat Leon er en formidabel spiller i Golf-klassen
Med Kia Ceed er jeg slet ikke i tvivl om, at der er styr på undervogn, bremser og styretøj, før jeg sætter mig ombord i testbilen. Den er sjovere end 99 % af de koreanske biler, der kom før den. Men hvad så med motoren, hjertet i morskaben? Her i GT-versionen af Ceed, som med 204 hk er den stærkeste Ceed man kan få, må morskaben være stor. Der er trods alt langt ned til den næst-hurtigste med 140 hk.
Motor: R4 benizn, 1.591 ccm
Ydelse: 204 hk / 265 Nm
0-100 km/t: 7,5 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: 13,5 km/l
Startpris: 324.999 kr.
Kia har endda været så god at sende testbilen i en specifikation, som må give morskaben en ekstra tand: Manuel gearkasse i stedet for dobbeltkoblingsgearkassen (DCT i Kia-terminologi) og som hatchback, der sparer 25 kg på vægtskålen i forhold til ProCeed-udgaven. Lettere bil betyder chance for bedre køreegenskaber.
Det er et af livets store spørgsmål, og et godt et af slagsen. Hyundai i30 er søstermodel til Kia Ceed og i30 N kommer med fuldt fyrværkeri og 275 hk. Ceed GT er en let peppet version af Ceed med 204 hk.
LÆS OGSÅ | Golf 8 overbeviser, men er ikke perfekt
Differentiering er svaret – og årsagen. Hyundai og Kia prøver at undgå at have pladen fuld af modeller, som matcher hinanden. Kia har fået lov at få den fascinerende Stinger, som ingen desværre køber, og indtil flere plug-in-hybrider. Hyundai har fået lov at få cremen af den viden, som tidligere BMW M-chef Albert Biermann har bragt ind i den store koreanske koncern. Hyundai har med i30 N, og snart også N-versioner af den nye i20 og faceliftet Kona med over 200 hk, fået lov at give sit image et stort boost. I30 N er en bemærkelsesværdigt fed og skarp bil fra et mærke, som normalt ikke leverer den slags.
Man skal aldrig sige aldrig. Kia kunne sætte motoren fra Ceed GT sammen med en elmotor, skabe en kradsbørstig plug-in-hybrid med 250 hk. Det gør de nok bare ikke.
Ceed har i seneste aftapning imponeret med friske køreegenskaber og et styretøj så lækkert, som jeg ikke havde forestillet mig, Kia kunne lave det. Uafhængig affjedring bagtil og nogle meget grebfokuserede Michelin-dæk, som Ceed-ingeniørerne gerne taler varmt om (Pilot Sport 4, ekstraudstyr) har gjort Ceed til en af de finere køremaskiner i Golf-klassen.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vild Mercedes-AMG G-Klasse med 12 cylindre
I GT har ingeniørerne sænket undervognen 5 mm og strammet affjedringen op. 18” fælge, nogle ret så elegante nogle af slagsen, er som standard svøbt i Pilot Sport 4-dækkene. Ceed har aldrig været blød i affjedringen og helt så smidig, som jeg kunne ønske. Betaling ved kasse 1 for dynamikken, om man vil. Ceed GT er som sagt strammet op i forhold til Ceed, og den er på grænsen til at have en affjedring, der irriterer, når man bare vil slappe af og have motorvejsturen overstået. Adaptive støddæmpere med forskellige indstillinger kunne måske hjælpe, men Kia tilbyder dem ikke.
LÆS OGSÅ | TEST: Skoda Octavia er perfektion til familien Danmark
På de andre tidspunkter, når det skal udnyttes, at Ceed GT er familiens stærkeste, og den er stram og hurtig i styretøjet, så er den pengene værd. Den styrer fladt og skarpt ind i svingene, og det er i svingene, den liver op. Pilot Sport 4-dækkene giver ingen hylen fra sig, når jeg presser farten højt op på vej ud af et skarpt sving. Jeg kan godt forstå, at ingeniørerne hos Kia elsker dem. Bremserne bider solidt og hårdt, uden at pedalen skal trædes ret langt ned. Sammen med undervognen og styretøjet bidrager bremserne i den grad til underholdningen. Og så er der motoren…
Ceed GT har samme 1,6-liters motor med de samme 204 hk, som den gamle Ceed GT kørte af sted med. Det maksimale moment leveres lidt tidligere, men der er forskel på, om bilen har manuel gearkasse eller den automatiske dobbeltkobling; med manuel gearkasse, som testbilen, er det maksimalt 280 Nm fra 1.500 o/min, mens den automatiske løfter det til 320 Nm ved 2.000 o/min.
LÆS OGSÅ | Redaktionen anbefaler: Sjoveste bil under 100.000 kr.
Der er en let tøven og et meget kort 1. gear, når 1,6’eren skal af sted fra en almindelig start. Det resulterer nemt i en motor, der går ud, men lidt ekstra gas, og det er til at undgå. 1,6’eren går til sit arbejde med nogenlunde begejstring, men ikke meget mere end det. Den er steril i lyden, og hvis man aktiverer Sport-indstillingen, får man en umoden og høj kunstig lyd, som sad der en kæmpe udstødning bagpå.
For nylig har jeg prøvet den nye VW Golf 8 GTI. 245 hk fra en 2-liters motor, som jo kun er omkring 40 hk mere end 1,6’eren i Ceed GT. Slagvolumen og bundtræk i VW-motoren er af en helt anden kaliber, og den tyske motor har en langt mere charmerende lyd.
SE OGSÅ | TEST: VW Golf 8 GTI er en voksen og veludviklet spasmager
Jeg skal minde mig selv om, at prisforskellen mellem de to biler er tæt på 200.000 kr. Så den er også af en helt anden kaliber. Til prisen er motoren i Ceed GT fin nok, men det er på ingen måde en motor, jeg går rundt og husker som noget særligt. Morskaben i Ceed GT kommer mere af køreegenskaberne end motoren.
Den manuelle gearkasse har fjerlette skift, men jeg oplever fejlskift flere gange, når det går hårdt for sig. Det kan være mekanikken, og det kan være en fører, der ikke koncentrerer sig nok. Til det har jeg blot at sige, at DCT-automatgearkassen koster så lidt som 13.000 kr. ekstra.
Den koreanske hatchback koster 324.999 kr. Og det er med det meste af det udstyr, du har brug for, som standard. LED-forlygter, bakkamera, infotainmentsystem med 10,25” touchscreen, navigation og Apple CarPlay, JBL-lydanlæg, sportssæder med læder/ruskind, automatisk klimaanlæg med to zoner og fornuftigt sikkerhedsudstyr.
SE OGSÅ | Gør-det-selv: Sådan sætter du bilen til salg
Testbilen kommer med den hvide lakering til 5.999 kr., panoramasoltag til 17.999 kr. og udvidet sikkerhedsudstyr med blandt andet blind vinkel-alarm til 8.999 kr. De eneste videre muligheder er fulddigital instrumentering (9.999 kr.), el-justerbart førersæde og varme i bagsædet (9.999 kr.) og trådløs opladning af smartphones (2.999 kr.).
Ceed GT er et meget sjældent salg hos de danske Kia-forhandlere. Som ny bil er det ProCeed-versionen af GT, der sælger – ikke den testede hatchback. Blandt de brugte biler på bilbasen.dk er der meget få Ceed GT til salg. En tre år gammel kan jeg ikke stille med, mens en 5 år gammel med tre døre (datidens ProCeed) og 90.000 km på tælleren står til salg til 159.900 kr.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.