Test og anmeldelser

TEST: Mercedes-Benz giver GLA en omgang SUV-medicin

Af i Test og anmeldelser
Den kompakte crossover fra mærket med stjernen er blevet langt mere rummelig og moderne. Vi tester den med 224 hk og firehjulstræk.

Af: Morten Bek / d. 5. september 2020

Hvis de kan noget hos Mercedes-Benz, så er det at give os valgmuligheder – forskellige biler i rigtig mange klasser og af rigtig mange arter. Selv hvis jeg sigter højt og skal forkæle mig selv med en stor bil til godt og vel 1 mio, er jeg nødt til at tjekke på Mercedes-Benz’ hjemmeside, om jeg får dem alle med. E-Klassen alene kommer som sedan, stationcar, coupé og cabriolet. Så er der aflæggeren af den, CLS. Der er også SUV’en GLE, som kommer som klassisk SUV og coupé-SUV. Hvis jeg har flere penge, (omkring dobbelt op på den enkelte million) så åbner tyskerne op for endnu en bil i samme størrelse – sportsvognen i familievenlig pakke, AMG GT 4 Door.

Mercedes-Benz GLA

Man kunne tro, at en halv million kroner og ønsket om en kompakt bil indskrænker udvalget. Det er en fejl at tro det, for i den kategori har Mercedes-Benz skiftet til et gear, som må få ethvert konkurrerende mærke til at spærre øjnene op. På platformen til de billigere modeller, hvor bilerne er skabt med forhjulstræk, er modeludvalget eksploderet. Hvis bølgerne går højt hos andre mærker, så tæller stalden med kompakte biler måske tre eller fem. Hos mærket med stjernen er de nu på syv styk.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vild Mercedes-AMG G-Klasse med 12 cylindre

A-Klasse, A-Klasse sedan, B-Klasse, CLA coupé, CLA Shooting Brake, GLB og med varianten, jeg tester her, den nye GLA, lander vi på syv. Uoverskueligt eller genialt? Jeg hylder det store udvalg, så jeg siger, det er genialt.

Specifikationer

Mercedes-Benz GLA 250

4Matic Advantage

Motor: R4 benzin, 1.991 ccm

Ydelse: 224 hk / 350 Nm

0-100 km/t: 6,7 sek.

Tophastighed: 240 km/t

Forbrug: 13,2 km/l

Startpris: 509.900 kr.

(Basismodel fra 434.998 kr.)

Hvordan er den nye GLA anderledes end den gamle?

GLA er en kendt model, og Mercedes-Benz har solgt flere end 1 million af den første generation. Om jeg forstår de mange, mange mennesker? Nej, det gør jeg ikke. Den gamle GLA var så trang og klaustrofobisk, at den slet ikke var en SUV. Ikke engang en crossover. Bare en hatchback, der var løftet en smule, så folk kunne overbevise sig selv om dens trendy og lækre design (og så tømme lommerne). Det bedre valg var altid en almindelig A-Klasse.

Man skulle tro, Mercedes-Benz ville fortsætte i samme spor. For med introduktionen af den første GLB, er der en model til folk, der ønsker rigtig meget plads. Så GLA ville kunne holde sin stramme stil og bare blive lidt mere rummelig.

LÆS OGSÅ | TEST: Ny GLB fra Mercedes-Benz er en vigtig vinder

I stedet er GLA den 2. blevet så rummelig og familievenlig, at den har mere end rigelig plads for de fleste. På det længdejusterbare bagsæde er der mere plads end i en C-Klasse, og bagagerummet er også klart bedre. Noget af det sidder i den fornyede platform, men det meste i højden: GLA er 10 cm højere end tidligere. Modsat de fleste nye biler er den skrumpet i længden, med 1,5 cm, så den er nede på 441 cm. Godt og vel så lang som en Nissan Qashqai og cirka 23 cm kortere end GLB.

Bedømt på pladsforhold: En markant bedre familiebil. Bedømt på design: Et stort skridt i retning mod en familiebil og væk fra den friske attitude, den gamle GLA osede af. Jeg var ikke fan af de ovale baglygter på den gamle, men den havde karakter, den bil. Den nye GLA minder mig alt for meget om en B-Klasse, der skal på udflugt i skoven. Hvor blev dens karakter af?

Har interiøret så karakter?

Den trange kabine og en stiv affjedring var to af de ting, der gjorde den gamle GLA til en middelmådig bil. Interiørdesign og -kvalitet var en anden. Ser jeg på den gamles interiør, hvor den lille skærm til infotainmentsystemet er sat ind som en eftertanke, og midterkonsollen ligner en trykknaptelefon fra 90’erne, så er GLA nu decideret lækker.

Det er de to store skærme på 10,25”, der gør det. Den ene til digital instrumentering med videre, den anden til MBUX-infotainmentsystemet. Mens den store skærm er standard til MBUX-systemet, så sidder der som standard en 7” skærm til instrumenteringen (testbilen har begge skærme i størrelsen 10,25”). Den lille skærm sidder i en tyk sort ramme, som minder mig om et billedrørsfjernsyn fra samme årti, som trykknaptelefonen i den gamle GLA kommer fra.

LÆS OGSÅ | Redaktionen anbefaler: Sjoveste bil under 100.000 kr.

De to skærme, MBUX-systemet (med mulighed for at betjene uoverskueligt mange funktioner via rattet, talestyring, touchscreen eller en “pegeplade” mellem de to forreste sæder) og rækken af runde luftdyser er elementerne, der giver GLA-interiøret sin tekno-moderne karakter. Det er et design, som i mere eller mindre uændret stil, går igen i alle de kompakte Benz’er. Det er et stærkt salgsargument for forhandlerne i forhold til for eksempel en konkurrent som BMW X2. Hvad sælgerne ikke kan bryste sig af, er at have en bil med samme sublime materialekvalitet som en Audi Q3. GLA har masser af lækre overflader, men næsten lige så mange billige.

GLA kan fyldes til bristepunktet med udstyr. Du kan spendere 200.000 kr. på ekstraudstyr og stadig komme ud med en kun nogenlunde udstyret GLA. Men igen, udvalg og muligheder er noget af det fede ved at købe en Mercedes-Benz.

Hvordan kører GLA?

Det er en glædelig nyhed, at GLA har en udmærket affjedring, som er til at holde ud. Den fjedrer smidigt over de fleste ujævnheder, og selv når et af hjulene lander i et dybt hul, holder den balance. Det er en stor, stor forbedring over den gamle.

Balance i dynamikken er bare sværere at opnå i en 161 cm høj bil, end den er at opnå i en bil, der er 10 cm lavere. Når affjedringen så samtidig er blødere, så er oddsene ikke de bedste. GLA ligger ikke fladt i svinget, som en af de lavere modeller i kompakt-familien gør. Den går hurtigt over i understyring, hvor en CLA eller en A-Klasse hatchback ville flyde elegant gennem svinget. I Comfort-køreindstilling, som bilen altid sætter i gang i, er styretøjet tilmed vagt og langsomt. Jeg havde håbet på en friskere køreoplevelse end i GLB, som kører rigtig fint for den kantede familiebil den er. Men den finder jeg ikke i den nye GLA.

LÆS OGSÅ | Første tur: Opdateret Mercedes-Benz E-Klasse vil være sportslig

2-liters motoren i den testede GLA 250 4Matic har 224 hk, og jeg er ikke i tvivl om, at de er der hele flokken. Når dobbeltkoblingsgearkassen er færdig med at tænke over sit næste træk, er det en motor, der sætter næsten-GTI-skub i GLA. Men det er en meget grov motor i forhold til lyd og gangkultur, og jeg husker den ikke nær så grov i andre modeller; stå udenfor bilen, når den holder i tomgang, og den hakker mere end en diesel. Ved middel til høje omdrejninger raller den.

Det vil kunne undgås helt i den kommende EQA, som er en fuldt elektrisk GLA. Den første helt elektriske model i den kompakte Benz-familie. Der er også en plug-in-hybrid, GLA 250 e, som godt nok må undvære firehjulstræk i forhold til testbilen. Men man sparer så 60.000 kr. og, i nogen grad, ørerne for støj.

Mercedes-Benz GLA bagagerum

Hvad koster GLA, og hvad koster en 3 år gammel model?

435.000 kr. for en GLA med 1,5-liters dieselmotor med 116 hk. Den testede 250 4Matic koster 510.000 kr., og på trods af et tilstrækkeligt standardudstyr (LED-forlygter, 18” alufælge, klimaanlæg, semi-automatisk parkeringssystem) er det mange penge for en kompakt crossover. På privatleasing, som vil være valget for mange, er engangsbetalingen 30.000 kr. og den månedlige ydelse starter ved 4.195 kr. for GLA 200 med benzinmotor med 163 hk.

SE OGSÅ | Gør-det-selv: Sådan sætter du bilen til salg

X2 fra BMW, den absolut mest lignende konkurrent, ligger i samme prisleje, mens Audi Q3 starter markant lavere både ved køb og privatleasing: Køb fra 383.000 kr., privatleasing fra 25.000/3.795 kr. (engangsydelse/månedlig ydelse). Som Sportback er Q3 dyrere, men stadig billigere end X2 og GLA.

Skulle man være fristet af en brugt GLA af den første generation, så skal man vide, det er en populær model – og den ikke kommer billigt. På bilbasen.dk finder jeg en GLA 250 4Matic fra september 2017 (kørt 46.000 km), som koster 370.000 kr. En 5 år gammel GLA 220 CDI (diesel) med 98.000 km på tælleren går for 300.000 kr. – En GLA 200 med den svagere benzinmotor med 156 hk af samme årgang og cirka samme antal kilometer, er dog nede i 250.000 kr.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.