Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst & foto: Morten Bek
Naturen i det skotske højland har lige så lidt til fælles med den danske natur, som kilten har til fælles med klaphatten. I højlandet har skotterne adgang til off-road-oplevelser, som danskerne kun kan fantasere om – eller få adgang til på få og afgrænsede områder. Og i den rå natur kan en firehjulstrækkers akselafstand, frihøjde, rampevinkel og vadedybde være knald eller fald.
Skotterne bør derfor være mægtig glade for den nye korte udgave af Land Rover Defender. Defender 90, hvor tallet henviser til tidligere modellers akselafstand (229 cm), er så meget kortere end Defender 110 (279 cm), at den set fra siden ligner én stor sidedør. For nu at være eksakt, så er 90’eren 44 cm kortere. Uden reservehjulet på “ryggen” er den bare 432 cm lang. Det er så kort som en bil i Golf-klassen (med reservehjul er længden 458 cm). Bortset fra, selvfølgelig, at Defender 90 er knapt 2 meter høj og en Golf-model er mere end en halv meter lavere.
Jo kortere en bil er, når man kører offroad, jo nemmere er det at komme rundt, over og omkring forhindringer. Defender 110 er en stor bil, som enhver, der får fornøjelsen af at parallelparkere den i en bymidte, vil opdage. 501 cm lang med reservehjul er mere end en Audi A6, Og med spejle breder den sig 210 cm på vejen. Du vil kunne overkomme mindre floder, bornholmsk granit og stejle skrænter i den store Defender, men den mindre 90’er er bare bedre dimensioneret til off-road. Alt fra venderadius over rampevinkel til afgangsvinkel.
SE OGSÅ | Er Defender cool luksusbil, fimset 4×4 eller råt arbejdsredskab?
Defender 90 vender på 11,3 meter, mens Defender 110 bruger 12,8 meter – så du nemmere kan manøvrere mellem store sten og træer. Den går over højere ting uden at støde på – med en rampevinkel på 25,2 grader mod 110’erens 23 grader med standard-stålaffjedring. Det er noget, entusiasterne går op i. Med luftaffjedring er begge endnu mere duelige, og i diverse tilbehørskataloger finder man udstyr, som gør Defender til en endnu vildere bjergged.
Defender 90 har også det fristende ved sig, at den er 125.000 kr. billigere end Defender 110. Men du skal vide, at 90’eren kommer med nogle store ulemper i forhold til den lange udgave.
Pil 44 cm af en hvilken som helst bil, og den vil ændre sig til noget ukendeligt. Du kan se det fra siden, at Defender 90 nok ikke har et kæmpe bagagerum, men når man åbner den sidehængslede bagsmæk (som har elektrisk lukning det sidste stykke, så den ikke skal smækkes), er bagagerummet chokerende lille. Land Rover skriver 297 liter, og det er nogle små liter. Rummet har meget ringe dybde, og bagsædets skrå ryglæn gør, at høje og firkantede kasser ikke passer ind. For to personer er det bare at lægge ryglænet ned, men en afstivning på tværs i bunden gør, at det er ujævnt terræn.
LÆS OGSÅ | Ny Land Rover Defender er mere Disovery end Defender
Bagsædet er også mere en pyntegenstand end et rigtig anvendeligt område. Og da forsæderne er svære at rykke for at give plads til indstigning, er Defender 90 dømt ude til stort set al transport, der kræver plads til mere end tre personer. Tre personer? Defender fås med et “jump seat”, som jeg vil kalde et nødsæde, mellem de to forsæder. Det fungerer som et kæmpe armlæn, når ryglænet er klappet ned og som meget højt sæde, når det er i brug. Børn elsker at sidde på tronen i midten, så et plus i karakterbogen for den løsning. Midtersædet koster 16.100 kr.
Man kan være ligeglad med bagsædet, hvis man ved, at bilen skal bruges udelukkende til to personer – eller bare til føreren.
LÆS OGSÅ | Audi SQ5 er (unødvendig) stil og en berusende dieselmotor
Men så vil jeg alligevel hellere anbefale, at man tyr til den store Defender 110. På gule plader. For så slipper man for et andet stort minus ved den korte Defender med den korte akselafstand: en over-sensibel affjedring, som først sådan for alvor falder til ro og byder på komfort, når du har forladt byen og er nået landevejsfart. Helt god er den egentlig først, når Defender 90 kommer på motorvejen. Det føles som om, at Defender stadig står på en chassisramme, med karrosseriet boltet på en stiv ramme, men det gør den altså ikke.
Bare det at Defender 90 kan opføre sig civilt og føles komfortabel på en motorvej er et stort plus. Det kan en gammel Defender ikke. Den var nogenlunde så vild med at køre 110 km/t, som en kat er vild med at få bad; ja, den vil virkelig meget hellere være et andet sted, så den stritter imod.
LÆS OGSÅ | Det bliver et klart og rungende nej tak til Ford Explorer
Defender 90 er stabil, forholdsvis befriet for støj og har ressourcerne til at være med op til et godt stykke over 130 km/t. Faktisk er den blevet endnu bedre til det med at have ressourcerne i orden, siden den kom på markedet (i 110-version) i 2020. For Land Rover har trykket til den i motorrummet. Den 4-cylindrede dieselmotor på to liter, som firehjulstrækkeren debuterede med, findes ikke længere. Den er, helt usædvanligt og stik mod hvad alle andre producenter gør, erstattet af en 3-liters dieselmotor. Sådan en med cylindrene på rad og række – sådan en med en sprød og dejlig lyd.
Du kan vælge R6’eren med 200, 250 eller 300 hk. Jeg har fornøjelsen af den gyldne middelvej. 250 hk og 570 Nm fra 1.250 o/min giver optræk og magt, og det rare muskelbundt af en motor passer perfekt til Defender 90. Men, men, men. Den har kun 70 Nm mere end varianten med 200 hk. Og fordi 200 hk-varianten af motoren fås i en særlig Signature-udgave, som er 30.000 kr. billigere end standardversionen, så ender varianten med 250 hk med at koste 100.000 kr. mere end den med 200 hk. Det vil slet ikke kunne retfærdiggøres. Desuden er det især lyden fra dieselmotoren og bundtrækket, jeg holder af. De 500 Nm kommer også ved 1.250 o/min., så det kan nok ikke være sådan rigtig skidt at undvære 50 hk.
SE OGSÅ | Den store og prisbillige Aiways U5 er endelig klar til Danmark
Defender 90 skal have lige så stor og overdrevet ros for sit design og sin stil, som Defender 110 får det. Det er, for mig, den bedste og mest vellykkede fortolkning af en gammel model. Den overgår Mini, Mercedes-Benz Geländewagen og Ford Mustang med længder på den front.
Land Rover har formået at bygge bro mellem “rå” firehjulstrækker og luksus-SUV, og jeg vil ikke tøve med at anbefale den for både sine terrænevner og sin komfort, luksus og stil. Primært komforten i Defender 110, skal jeg lige skynde mig at sige, for 90’eren er jo noget kompromitteret…
Den billigste, som er udstyret med 3-liters dieselmotoren med 200 hk og 8-trins automatgear, er D200 Signature-versionen af Defender 90. 899.900 kr. Og den har de vidunderlige hvide stålhjul, infotainmentsystem med 10” skærm (11,4” fås nu som ekstraudstyr), varme i forsæderne, LED-forlygter og 360 graders kamerasystem.
Det eneste der skuffer mig i de billigste versioner (Signature og den navnløse basisversion) er stofindtrækket på sæderne. Fint, at det er sort, men det virker godt nok for billigt og skrøbeligt til en off-road-model til 900.-1.000.000 kr. Må jeg bede om noget kunstlæder, tak.
I den anden ende af prislisten, men kun i Defender 110-format, hænger to særdeles kraftige, nye modeller ud. Den ene er PHEV-varianten P400e, som har 404 hk og en elektrisk rækkevidde på 40-43 km; Så langt er vi altså kommet, at også Defender fås som plug-in-hybrid. Den er rimeligt prissat til priser fra 1.174.900 kr.
En rund million plus lidt håndører udløser lågen, hvor den absolutte, ubestridte topmodel nu gemmer sig. Den første Defender med V8 (hvis vi ikke tæller den særlige variant af den gamle Defender med). 5-liters motor med 525 hk. Tak for kaffe. Den bil må være en vild oplevelse. 0-100 km/t på 5,2 sekunder, hvis du vil vide det. Andre steder fås den også i den korte 90’er-karrosse, men ikke her i Danmark. Meget små skår i glæden, for prisen er mindst 2.199.900 kr. Den smidige 3-liters diesel passer alligevel nok bedre i Defender.
Motor: R6, diesel, 2.996 ccm
Ydelse: 250 hk / 570 Nm
0-100 km/t: 8,0 sek.
Tophastighed: 188 km/t
Forbrug: 11,6 km/l
Startpris: 1.024.900 kr.
(Defender 90 fås fra 899.900 kr.)
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.