Her er årets sikreste biler 2024
Sikkerhedseksperterne fra Euro NCAP gør status over 2024 og finder de sikreste biler på tværs af klasser – og der er biler fra både Kina, Tyskland og Japan.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Det er lidt trættende at skulle nævne det, hver gang jeg skriver noget om Lexus. Men det skal med, for det er vigtigt. Lexus i Danmark insisterer på kun at have en enkelt forhandler, og forhandleren ligger tæt på København.
Som jyde eller fynbo har man bare at dukke op i Søborg, hvis bare man vil prøve en Lexus. Det samme, hvis man vil købe en Lexus. Det er useriøst, og af princip burde jeg som bosiddende i det jyske overveje, om der er nogen grund til at teste biler fra Lexus.
LÆS OGSÅ | Test: Lille, lækker, luksuriøs Lexus
Alligevel tester jeg nu en ny Lexus, og det er med beklagelse, jeg må sige, at det er en af de mest ligegyldige biler, japanerne laver: UX 300h. En crossover med mere end seks år bag sig som model. Det hjælper i meget begrænset omfang, at den er opdateret med flere kræfter og nyt infotainmentsystem.
Selv om UX har været på gaden siden 2018, og den har fået et løft her i 2024 med flere hestekræfter – der har givet den navnet UX 300h i stedet for UX 250h – er den særprægede crossover fanget mellem andre biler i Lexus’ modelprogram. Som om det ikke var nok, er den ikke konkurrencedygtig nok i forhold til andre bilmærkers modeller.
UX er en hybridbil, men den er også en elbil. Det lettere besynderlige er, at elbilen også er opdateret, allerede i 2023, med markant længere rækkevidde end i starten, og at den slet ikke fås i Danmark mere. Så Lexus vil kun sælge UX som hybrid i Danmark.
UX 300h er presset i egne rækker af den nye lillebror LBX, der er en friskere, pænere og mere velkørende bil. Den er også presset af den større elbil RZ, der i basisudgaven har en lavere pris end UX.
UX er også en af sine egne fjender. Den fylder forholdsvis meget på gaden med 4,5 meter i længden, som næsten er VW Tiguan’sk. Men UX 300h er som en borg med meget tykke mure (godt for kvalitetsfølelsen), hvor der er meget lidt til overs til passagerer og bagage. Den er så forbløffende trang ved bagsædet og i bagagerummet, at den kun egner sig til to personer.
Som det altid står klart, når Bilbasen tester hybridbiler, så er der forsvindende få hybridbiler på markedet. Lexus og Toyota laver de fleste af dem, og den nærmeste konkurrent til UX 300h er som følge deraf den nye Toyota C-HR. Den er både meget nyere, billigere og har mere plads.
Honda kan i samme kategori levere den velfungerende HR-V E:HEV, som ikke har samme mængde hestekræfter, men til gengæld langt mere plads og meget lavere priser.
Audi, BMW og Mercedes har ingen hybrider uden ledning i klassen, men det er alligevel interessant at kigge på Q3, X1 og GLA, hvis man kigger på UX. De er dyrere biler, men de er også mere af det hele – mere interessante, mere rummelige, nemmere at sælge som brugte.
Mindst 399.500 kr. Hvis man undgår at nærlæse udstyrslisten og i det hele taget undgår at komme ind i det trange interiør, vil jeg mene, at den pris er attraktiv. Kun 50.000 kr. mere end basisudgaven af den mindre LBX, der ikke har UX 300h’s kraftige drivlinje med 199 hestekræfter.
Nærlæsning af basismodellen Comforts udstyrsliste åbenbarer en række mangler. Jeg vil meget gerne have 10 højttaler og ikke seks. Der skal også være el-betjent bagklap i min luksus-crossover, og de to skærme til instrumentering på hver 12,3” skal også være i UX, når de nu kan fås.
Det hele og meget, meget andet er til stede i min testbil, der med metallakken koster 511.000 kr. Den pris er med hverken panoramasoltag, massage i sæderne, 360 graders kamera eller head-up-display, som UX 300h slet ikke fås med.
På privatleasing er UX 300h en bil, som decideret stikker af i pris. Den testede Premium-udgave koster 8.299 kr. om måneden, og det er ikke langt fra at være DOBBELT så meget, som man for tiden kan lease en elektrisk Mercedes EQA 250+ AMG Edition for. Lexus’ prisniveau er uforståeligt.
UX-modellen er en ældre og aldrende sag, og fordi jeg stadig har LBX langt fremme i hukommelsen fra en uges test tidligere i år, bliver det meget tydeligt. UX er mere stiv i sine bevægelser, som om dens styretøj er lavet til en anden bilmodel.
UX 300h føles stor, og det er bizart, når man sidder bag rattet i en kabine, der er mindre end i en Skoda Fabia. Affjedringskomforten er udmærket, støjundertrykkelsen af vej og vind også rigtig god.
Undertrykkelsen af benzinmotoren er mindre god. Selv om UX 300h er meget kraftigere end LBX Hybrid – 199 mod 136 hestekræfter – har LBX den mere vellykkede drivlinje. Den er tydeligvis mere nøjsom, og så er dens trecylindrede motor rarere at høre på end den firecylindrede i UX. Det er bare mere trættende at høre på motoren i UX, når man accellererer, end det er i den nyere LBX.
Lexus UX 300h er godt nok opdateret her i 2024, men den er stadig stort set ukonkurrencedygtig på alle parametre. Den har en ekstremt trang kabine og et meget lille bagagerum i forhold til, hvor stor bilen egentlig er.
Det er ikke sådan, at man mangler kræfter i UX. Med 199 hestekræfter er der nok at tage af. Men der skal graves dybt i motoren, og motoren støjer for meget til, at man gider at grave.
Til 500.000 kr. med det udstyr, en Lexus (og en luksus-crossover) bør have, er det meget svært at anbefale nogen at købe UX 300h. Da kun folk i hovedstadsområdet har nem adgang til at prøvekøre og købe, er det ikke kun selve biler, der ikke giver mening.
Lexus UX 300h Premium
Motor: R4, 1.987 cm3 + el
Ydelse: 199 hk/Nm ikke oplyst
0-100 km/t: 8,1 sekunder
Tophastighed: Ikke oplyst
Forbrug: 20,7 km/l
CO2-udledning: 117 gram/km
Mål (L/B/H): 450/184/154 cm
Køreklar vægt: 1.495 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 321-1.231 liter
Pris: 499.500 kr. (UX 300h fås fra 399.500 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 24.999/8.299 kr. (UX 300h fås fra 24.999/6.249 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Sikkerhedseksperterne fra Euro NCAP gør status over 2024 og finder de sikreste biler på tværs af klasser – og der er biler fra både Kina, Tyskland og Japan.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.