december 7, 2024

Test: Ligegyldig Lexus

Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Det er lidt trættende at skulle nævne det, hver gang jeg skriver noget om Lexus. Men det skal med, for det er vigtigt. Lexus i Danmark insisterer på kun at have en enkelt forhandler, og forhandleren ligger tæt på København. 

Som jyde eller fynbo har man bare at dukke op i Søborg, hvis bare man vil prøve en Lexus. Det samme, hvis man vil købe en Lexus. Det er useriøst, og af princip burde jeg som bosiddende i det jyske overveje, om der er nogen grund til at teste biler fra Lexus.

Alligevel tester jeg nu en ny Lexus, og det er med beklagelse, jeg må sige, at det er en af de mest ligegyldige biler, japanerne laver: UX 300h. En crossover med mere end seks år bag sig som model. Det hjælper i meget begrænset omfang, at den er opdateret med flere kræfter og nyt infotainmentsystem.

Hvorfor er UX så ligefrem ligegyldig?

Selv om UX har været på gaden siden 2018, og den har fået et løft her i 2024 med flere hestekræfter – der har givet den navnet UX 300h i stedet for UX 250h – er den særprægede crossover fanget mellem andre biler i Lexus’ modelprogram. Som om det ikke var nok, er den ikke konkurrencedygtig nok i forhold til andre bilmærkers modeller.

UX er en hybridbil, men den er også en elbil. Det lettere besynderlige er, at elbilen også er opdateret, allerede i 2023, med markant længere rækkevidde end i starten, og at den slet ikke fås i Danmark mere. Så Lexus vil kun sælge UX som hybrid i Danmark.

UX 300h er presset i egne rækker af den nye lillebror LBX, der er en friskere, pænere og mere velkørende bil. Den er også presset af den større elbil RZ, der i basisudgaven har en lavere pris end UX. 

UX er også en af sine egne fjender. Den fylder forholdsvis meget på gaden med 4,5 meter i længden, som næsten er VW Tiguan’sk. Men UX 300h er som en borg med meget tykke mure (godt for kvalitetsfølelsen), hvor der er meget lidt til overs til passagerer og bagage. Den er så forbløffende trang ved bagsædet og i bagagerummet, at den kun egner sig til to personer.

Hvad hedder konkurrenterne udenfor Lexus’ egne rækker?

Som det altid står klart, når Bilbasen tester hybridbiler, så er der forsvindende få hybridbiler på markedet. Lexus og Toyota laver de fleste af dem, og den nærmeste konkurrent til UX 300h er som følge deraf den nye Toyota C-HR. Den er både meget nyere, billigere og har mere plads.

Honda kan i samme kategori levere den velfungerende HR-V E:HEV, som ikke har samme mængde hestekræfter, men til gengæld langt mere plads og meget lavere priser.

Audi, BMW og Mercedes har ingen hybrider uden ledning i klassen, men det er alligevel interessant at kigge på Q3, X1 og GLA, hvis man kigger på UX. De er dyrere biler, men de er også mere af det hele – mere interessante, mere rummelige, nemmere at sælge som brugte. 

Hvad koster UX 300h?

Mindst 399.500 kr. Hvis man undgår at nærlæse udstyrslisten og i det hele taget undgår at komme ind i det trange interiør, vil jeg mene, at den pris er attraktiv. Kun 50.000 kr. mere end basisudgaven af den mindre LBX, der ikke har UX 300h’s kraftige drivlinje med 199 hestekræfter.

Nærlæsning af basismodellen Comforts udstyrsliste åbenbarer en række mangler. Jeg vil meget gerne have 10 højttaler og ikke seks. Der skal også være el-betjent bagklap i min luksus-crossover, og de to skærme til instrumentering på hver 12,3” skal også være i UX, når de nu kan fås.

Det hele og meget, meget andet er til stede i min testbil, der med metallakken koster 511.000 kr. Den pris er med hverken panoramasoltag, massage i sæderne, 360 graders kamera eller head-up-display, som UX 300h slet ikke fås med.

På privatleasing er UX 300h en bil, som decideret stikker af i pris. Den testede Premium-udgave koster 8.299 kr. om måneden, og det er ikke langt fra at være DOBBELT så meget, som man for tiden kan lease en elektrisk Mercedes EQA 250+ AMG Edition for. Lexus’ prisniveau er uforståeligt.

Hvordan kører UX 300h?

UX-modellen er en ældre og aldrende sag, og fordi jeg stadig har LBX langt fremme i hukommelsen fra en uges test tidligere i år, bliver det meget tydeligt. UX er mere stiv i sine bevægelser, som om dens styretøj er lavet til en anden bilmodel.

UX 300h føles stor, og det er bizart, når man sidder bag rattet i en kabine, der er mindre end i en Skoda Fabia. Affjedringskomforten er udmærket, støjundertrykkelsen af vej og vind også rigtig god.

Undertrykkelsen af benzinmotoren er mindre god. Selv om UX 300h er meget kraftigere end LBX Hybrid – 199 mod 136 hestekræfter – har LBX den mere vellykkede drivlinje. Den er tydeligvis mere nøjsom, og så er dens trecylindrede motor rarere at høre på end den firecylindrede i UX. Det er bare mere trættende at høre på motoren i UX, når man accellererer, end det er i den nyere LBX.


DEN ENDELIGE DOM

Lexus UX 300h er godt nok opdateret her i 2024, men den er stadig stort set ukonkurrencedygtig på alle parametre. Den har en ekstremt trang kabine og et meget lille bagagerum i forhold til, hvor stor bilen egentlig er.

Det er ikke sådan, at man mangler kræfter i UX. Med 199 hestekræfter er der nok at tage af. Men der skal graves dybt i motoren, og motoren støjer for meget til, at man gider at grave.

Til 500.000 kr. med det udstyr, en Lexus (og en luksus-crossover) bør have, er det meget svært at anbefale nogen at købe UX 300h. Da kun folk i hovedstadsområdet har nem adgang til at prøvekøre og købe, er det ikke kun selve biler, der ikke giver mening.


SPECIFIKATIONER

Lexus UX 300h Premium

Motor: R4, 1.987 cm3 + el
Ydelse: 199 hk/Nm ikke oplyst
0-100 km/t: 8,1 sekunder
Tophastighed: Ikke oplyst
Forbrug: 20,7 km/l
CO2-udledning: 117 gram/km
Mål (L/B/H):
450/184/154 cm
Køreklar vægt: 1.495 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 321-1.231 liter

Pris: 499.500 kr. (UX 300h fås fra 399.500 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 24.999/8.299 kr. (UX 300h fås fra 24.999/6.249 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS