BMW i5 til under 6.000 kr. på privatleasing
BMW giver den elektriske i5 en god start på livet med skarp pris på privatleasing: 5.995 kr. om måneden for den 340 hk stærke i5 eDrive40 med Sport Line-udstyr.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Mercedes har fint fat i elektrificeringen. De fuldelektriske EQ-modeller er efterhånden blevet mange med hver deres store batteri, effektive motorer og pæne rækkevidder. Også på plug-in hybridfronten er de med, hvor den nye Mercedes GLC er konkurrenterne overlegen.
Det er ikke kun den bekostelige GLC forundt med Mercedes’ hybridteknologi. Den kompakte Mercedes A-Klasse, der kører på et nyligt 2023-facelift, fås også som plug-in hybrid med en pæn størrelse batteri, 102 elektriske heste og en rækkevidde på hele 82 km.
Jeg tester Mercedes A 250e og ser, om der er styr på strømmen.
Måske studsede du over, at jeg skrev ‘facelift’ i indledningen, og hvis du gjorde, forstår jeg til fulde. Der skal nemlig både nypudsede briller og Mercedes-kendskab til at se, at der er noget nyt ved A-Klasse.
Ny grafik i lygterne, ny diffuser under bagkofangeren og en lidt anderledes opsætning af grillen – det er dét, det kunne blive til for 2023. Eller, nej, de to små forhøjninger i kølerhjelmen er også nye, men så får man heller ikke mere for den 25-øre udvendige.
Indvendigt får man desværre det nye Mercedes-rat, der med sine touchknapper er irriterende og meget lidt intuitivt at benytte. Heldigvis får man også den eneste aftapning af det herlige MBUX-system, der til gengæld er intuitivt, så det basker.
Både digital instrumentering og infotainmentskærm måler 10,25”, og er standard i A-Klasse AMG Edition, der er eneste tilgængelige udstyrspakke herhjemme i dag.
Mercedes A-Klasse i fjerde generation er siden lanceringen i 2018 blevet beskrevet som et letkørt bekendtskab. Det mente også min kollega Morten, da han testede den sammen med BMW 1-Serie og Audi A3 i en stortest fra 2020, som du kan læse herunder.
Trods den mervægt, hybridsystemet medfører, er der ikke ændret mærkbart på opsætningen af A-Klasse. Styretøjet er let og uden meget føling med forhjulene, men det er stadigvæk præcist, hvilket er en væsentlig faktor i den agile fornemmelse, man får, når man kører storby og landevej.
På motorvejen strammer styretøjet op og giver en fin retningsstabilitet. Alt i alt er køreoplevelsen fin uden at være sindsoprivende, og det er vel, som det skal være i en fornuftig mellemklassebil på strøm. Der er dog mere dynamik at finde i de førnævnte tyske konkurrenter, A3 og 1-Serie.
Til gengæld er komforten umiskendeligt Mercedes. Om det er de bløde bump på B-vejen, storbyens brosten eller motorvejens små ujævnheder, så tager A-Klasse dem i stiv arm. Eller, blød arm er måske bedre beskrivende. Alt gøres på rolig og komfortabel facon.
Selvom en rækkevidde på 82 km virker vældigt moderne og tidssvarende, er hybridsystemet i A-Klasse ikke blevet opdateret. Det er det samme, som blev introduceret i 2019.
Desværre er hybridsystemets gøren og laden mindre imponerende, end rækkevidden er. Her er nemlig slet ikke den sømløshed, som man forventer fra Mercedes.
Den elektriske motor har rigeligt kræfter til, at man kan gebærde sig i by og på land uden brug af fossilmotoren. Den evner selv en kvik acceleration fra lyskurven, og da rækkevidden på 82 km ikke virker hel skæv i virkelighedens verden, er her al grund til at være tilfreds.
Udfordringerne opstår, når man kræver en acceleration, der rækker ud over elmotorens evne, eller hvis batteriet er tomt. Benzinmotoren starter, som blev den chokvækket af et årelangt hi. Et vip med speederen for meget, og man mødes med mindst 4.000 støvsugeskrigende omdrejninger.
Når farten tages af igen, og man triller op til en lyskurv, er vekslingen mellem de almindelige bremser og rekuperationen svær at greje. Bremsepedalen hjælper i hvert fald ikke med at definere punktet, hvor den skifter, og de fleste nedbremsninger bliver derfor en klodset affære.
Det er synd, fordi der er kræfter nok i både benzin- og elmotor, der sikrer såvel overskud som en acceptabel økonomi omkring 18 km/l, når batteriet er fladt.
Testbilen er en sedan, og man er forkert på den, hvis man tror, at man får mere plads her, end man gør i A-Klasse som hatchback. Benpladsen er godt den samme, mens loftshøjden begrænses af den hældende sedan-mås og gør hovedpladsen trang for bagsædepassagerer over 1,85 meter. Til gengæld er bagagerummet 35 liter større og af en sedan at være, er åbningen faktisk ret regulær.
På forreste række er der god plads, og hvis man har svært ved at finde sig til rette her, er det mere kiropraktorens problem, end det er Mercedes’. Sæderne er gode og kørepositionen er dejligt lav med god adgang til alle vitale funktioner.
Opdateringen af infotainmentskærmen er kærkommen og systemet dejligt intuitivt. Det samme kan siges om den 10,25” store digitale instrumentering, der er krystalklar i opløsningen med et velorganiseret og let læseligt layout.
I forhold til de nærmeste konkurrenter, befinder A 250e sig ikke i et højere luftlag, som Mercedes ellers har tendens til. Mercedes A 250e AMG Edition starter i 444.997 kr. som hatchback og 452.296 kr. som sedan. Til sammenligning koster VW Golf GTE 449.995 kr., Audi A3 45 TFSIe 453.990 kr. og selv Peugeot 308 PHEV sniger sig op i 424.990 kr.
Prismæssigt virker Mercedes A 250e ikke så skæv, fordi man får en komfortabel bil med længere elektrisk rækkevidde end alle tre nævnte konkurrenter, der tilmed kan oplades med 24 kW DC mod en merpris.
Men hvad der ved første øjekast ligner en pænt prissat Mercedes, er i virkeligheden et udtryk for en svær verden for netop denne klasse. For 450.000 kr. er mange penge, når større og hurtigere elbiler kan gafles for det samme eller mindre.
Selv hvis man accepterer prisen, forbliver situationen svær, fordi efterspørgslen på SUV’er og crossovers til stadighed er større, end de er på lavere (og mere velkørende) biler som A 250e. Derfor ligger Golf, A3, 308 og A-Klasse i den tunge ende af salgsstatistikkerne. Det kan hverken et mildt facelift eller en lang elektrisk rækkevidde rigtigt redde for A 250e.
Motor: R4 benzin, 1.993 cm + el
Ydelse: 160 hk + 102 hk (218 hk samlet)
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: 125 km/l
CO2-udledning: 19 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 82 kilometer
Mål (L/B/H): 455/199/145 cm
Køreklar vægt: 1.630 kilo
Bagagerumsvolumen: 315 liter
Pris: 452.296 kr. (A-Klasse fås fra 444.997 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 30.000 kr./8.515 kr. (A-Klasse fås fra 25.000 kr./6.711 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 403.300 kr. (A-Klasse fås fra 396.600 kr.)
BMW giver den elektriske i5 en god start på livet med skarp pris på privatleasing: 5.995 kr. om måneden for den 340 hk stærke i5 eDrive40 med Sport Line-udstyr.
Du ved allerede, at BMW i7 er komfortabel og über luksuriøs. Nu er den også svimlende hurtig med M-udstyr, 660 hk og 1.100 Nm! Vi kører første tur i luksusmonsteret BMW i7 M70.
Bilens bagagerum er en kasse, som kan have mange former og vidt forskellige mål – og der er et bagagerum til alle. Vi tager et kig ind i bagagerummet.
Der kommer ikke flere nye biler med forbrændingsmotor fra Nissan. Japanernes næste træk er en elektrisk afløser til Micra og derefter en ny Leaf.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]