september 13, 2023

Stortest: Alderen er afgørende når Mercedes GLC PHEV møder BMW X3 PHEV og Volvo XC60 PHEV

Den nye Mercedes GLC er et fremragende valg som både firma- og familiebil – men det er BMW X3 og Volvo XC60 også. Så hvilken skal du vælge? Vi sammenligner de tre lige her.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Her er tre biler, der alle går godt til en nystrøget skjorte og en stramt klippet ligusterhæk. Tre biler, der med høje undervogne og opladelige batterier viser, at man både går op i tidens trends såvel som miljøet.

BMW X3, Mercedes GLC og Volvo XC60 er alle lækre biler, der fortjener grundig overvejelse, hvis man er så heldig at kunne vælge dem som firma- eller familiebil – men hvordan adskiller de sig?

For at gøre valget lidt lettere, sætter jeg de tre højbenede og bekostelige damer op mod hinanden i denne stortest, der har status og plug-in hybridteknologi på menuen.

Hvordan er kabinerne?

BMW – Som Bayern er bedst

Kabinen i BMW X3 er ikke åbenlyst eksklusiv, forstået på den måde, at der ikke er unødvendigt lir. Sammenligner man direkte med Mercedes’ kabine, er X3 mere konservativ. Her er ingen overflod af ambientelys eller touchknapper.

Til gengæld er den afdæmpet eksklusiv med en distinkt følelse af tyngde og kram, som de bayerske bilbyggere gør det bedst. X3 er desuden den mest intuitive at betjene med fysiske og let læselige trykknapper. De funktioner, der ikke kan klares med trykknapper, styres fra en flot 12,3” infotainmentskærm med BMWs altid fornøjelige iDrive-system. 

Den digitale instrumentering på 12,3” pakker lidt mange informationer i et rodet setup, mens selve skærmen ikke måle sig med den i GLC.

Sæder og plads

Normalt er det Volvo, der trækker det længste strå med sædekomfort. Det er det også i denne stortest, men for katten hvor kommer BMW tæt på. Selv uden elektrisk justering, finder man sig hurtigt godt til rette i en høj køreposition, der er let at forstå.

På bagsædet er der fint med plads til knæ og hoved, mens lårene er en anelse hævet over siddepuden. Præcist hvorfor brønden til benene er mindre dyb i X3 end i konkurrenterne er svært at sige, da batteriet også i X3 ligger under bagagerummet.

Bagdørenes åbning og forsædernes flade ryg giver den letteste adgang til montering af autostol af de tre. Når det kommer til bagagerumskapacitet, er det ikke mange liter, der adskiller de tre. I BMW X3 eDrive30 får man 450 liter og en regulær åbning, hvori barnevognen kan kastes.

Mercedes – EQ’erne overlegen

Kabinen i Mercedes GLC er den eneste, der har en instinktiv wow-faktor. Det er båret af, at GLC er den yngste i flokken med alt hvad der dertil hører af den seneste tech. Mercedes er oven i købet ikke bange for ambientebelysning, aluminiumsdetaljer og paneler i høj glans.

Den store 11,9” infotainmentskærm løber med en del af opmærksomheden med sin krystalklare opløsning og et MBUX-infotainmentsystem, der om muligt er endnu mere fornøjeligt end iDrive. Den digitale instrumentering er ligeså lækker som infotainmentskærmen, og det eneste, der forpurrer kabinens intuitive element er rattet med sine irriterende touchknapper.

I den generelle kvalitetsfølelse får man ikke samme pondus, som man gør i X3 eller XC60. Bundniveauet i Mercedes GLC er højere end det, man finder i de elektriske Mercedes-EQ søskende, men i konkurrence med Volvo og BMW mangler Mercedes lidt tyngde. 

Sæder og plads

Sæderne i Mercedes GLC er gode, og giver al den justering og støtte, man har brug for. I netop denne stortest er konkurrencen dog så skrap, at hvis der skal findes en taber, bliver det GLC. Det skyldes alene en siddepude, der er hårdere og fladere end konkurrenternes.

På bagsædet tager Mercedes til genmæle, da det er i GLC, at man får det mest rummelige og luftige bagsæde. Her er bedst plads til hoved, skulder, knæ og tå. Faktisk kan man nærmest strække benene lidt. Kun pladsen til en autostol overgås af X3, da døråbningen på GLC er en tand smallere.

Trods en batteripukkel i bagagerummet får man stadig 470 liter i kapacitet.

Volvo – Stadig svensk sofistikation

Med sin lancering i 2021 er Volvo XC60 den ældste af de tre, og det mærkes ikke i den udstrækning, man skulle tro. Den skandinaviske minimalisme og generelt høje kabinekvalitet er svær at sætte alder på, og det holder svenskeren oven vande i denne stortest.

Indvendigt er XC60 stilet, elegant og eksklusiv. Her er læder, træ og kølige detaljer i aluminium, og med undtagelse af et par enkelte områder med pianolakeret plastik, er kabinen præget af en kvalitetsmæssig tyngde, som kun BMW kan være med på.

Selvom et facelift i 2021 introducerede et markant forbedret styresystem fra Google på den 9,3” store skærm, så er det i skærmene, at alderen skinner igennem. 

Skærmen er for lille, og selvom det øverste lag af systemet er præget af en intuitiv Google-tilgang, er mere detaljerede funktioner gemt væk i undermenuer. Klimaanlægget styres kun på skærmen, hvilket hæmmer betjeningen under kørsel.

Sæder og plads

Hvornår kan Volvo krones officielt som sædekonger? Dem har svenskerne nemlig stadig usandsynligt godt fat i. I Volvo XC60 kan alle kaste sig ind og finde en køreposition så optimal, at den føles sund for ryggen.

På bagsædet sidder man bedre, end man gør i BMW X3, fordi brønden til fødderne er dejligt dyb. Der er dog ikke helt så meget luft og benplads, som der er i GLC.

Bagagerummet har en kapacitet på 468 liter – bare 2 liter mindre end GLC. Til gengæld er bagagerummet kløgtigt indrettet med opdeler samt surringsbeslag og -kroge. Det er klassisk Volvo, men desværre ikke illustreret ordentligt på et lidt for solbeskinnet billede…

Hvordan kører de?

Hov, vent!

Lad mig komme med en lille disclaimer, før legene begynder. Den testede Volvo er en T8 Recharge, der med sine 455 hk er sine to konkurrenter svært overlegen. I virkeligheden er T6 Recharge bedre sammenlignelig på såvel specifikationer som pris.

Batteri og hybridsystem i T6 Recharge er dog identisk med det, der findes i den testede T8 Recharge, hvorfor det er muligt at sammenligne hybridsystemerne i fair facon. Det samme kan siges om den testede GLC 300 de på diesel, der deler sin hybridteknik med 300 e på benzin. 

BMW – Lidt kant til kørslen

BMW X3 er den mest involverende af de tre, hvis man udsætter dem for et stykke kringlet bagvej. I bedste BMW-stil er styretøjet vægtet tungt med en undervogn, der også klart er den mest kontante i denne stortest.

End ikke BMW kan blæse og have mel i munden, hvorfor det involverende element fra landevejen koster lidt på komforten på storbyens brolagte sidegader. X3 er ingenlunde ukomfortabel, men det er i den, man mærker mest til vejens ujævnheder.

På motorvejen er retningsstabilitet et fælles fodslag for alle tre biler, hvilket gør dem til behagelige kompagnoner på langture. Den testede BMW X3 xDrive30e er udstyret med 20” fælge, der kaster lidt vejstøj ind i en ellers veldæmpet kabine – også mere end den testede XC60 på 21” fælge.

Hvordan er hybridsystemet?

Kort sagt bliver hybridsystemet BMW X3 xDrive30e løbet over ende af det, som både Volvo og Mercedes disker op med i dag. Den kører med en 2-liters turbomotor med en mild styrke på 184 hk, som henter hjælp fra en elektrisk motor med en ydelse på 109 hk.

Batteriet på 12 kWh er til den lave side i dag, og af det kan cirka 10,8 kWh bruges til at lade op i praksis, hvilket giver en WLTP-rækkevidde på op til 49 km. I virkeligheden er den elektriske rækkevidde et sted omkring 35 km, og her bliver alderen på hybridsystemet ganske enkelt afgørende.

Lader man navigationssystemet dosere strømmen over en given rute, får man klart mest ud af den strøm, der kan hældes på batteriet, og forbruget kan herigennem holdes pænt.

Hvis ikke man lader X3 dosere strømmen selv, tømmes batteriet forbløffende hurtigt og efterlader benzinmotoren småpresset. Ikke på præstationer, da BMW X3 xDrive30e er rigeligt kvik, men på benzinøkonomi. Uden strøm skal man ikke regne med mere end 9-10 km/l.

Mercedes – Komfort frem for alt

Mercedes GLC er den mest komfortable af de tre. Selvom en del af komforten skal tilskrives de mindre 19” fælge med ballondæk, er plug-in hybridversionerne også udstyret med luftaffjedring på bagakslen som standard for at tøjle vægten fra batterierne.

Køreoplevelsen er ganske enkelt solid, stabil og sømløs. Triller man lydløst rundt i byen, er det på en velsammensat undervogn, der håndterer brolagte gader, brønddæksler og kampvægten på over 2,3 tons med bravour.

Styretøjet er meget fartafhængigt, hvorfor man har en agil bil i byen (hjulpet kraftigt på vej af firehjulsstyring i testbilen) og et godstog på motorvejen. GLC er bedst støjdæmpede af de tre men omvendt også den mindst sportslige, da vægten virkelig mærkes, når man møder kringlede veje.

Hvordan er hybridsystemet?

Bedst. Ikke kun blandt disse tre, men helt generelt. Og for at understrege, at det førnævnte BMW-system er uddateret, kører Mercedes med et batteri, der med sine 31,2 kWh er næsten tre gange så stort i kapacitet.

Derfor er den opgivet til at køre svimlende 120 km på ren strøm, hvilket er mindst 100 km i virkelighedens verden. Tag dertil, at GLC kan oplades med 11 kW hjemme samt med 55 kW DC for 8.475 kr. ekstra, og så er BMW efterladt i støvet.

Elmotoren med 136 hk kan trække bilen op til motorvejshastighed og er generelt mere kapabel end den elektriske motor fra BMW. Testbilen er en 300 de på diesel, der tilmed holder en flot økonomi, når batteriet er tomt. Her vil 300 e utvivlsomt med sin 2-liters benzinmotor være mere hæmmet af hybridsystemets mervægt.

Volvo – En all-rounder

Mens BMW scorer højest på dynamik og Mercedes på komfort, lander Volvo XC60 et komfortabelt sted midt i mellem. Testbilen, T8 Recharge, er decideret hurtig med sine 450 hk, men selv som T6 Recharge, ville XC60 være testens kvikkeste med 350 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder.

Når det kommer til komfort versus dynamik, er Volvo XC60 klart mest komfortabel og læner sig mest mod GLC. Styretøjet er let vægtet og undervognen medgørlig, selvom de 21” store fælge bliver en pind i hjulet på komforten, når ujævnhederne er skarpe.

Ved by- og landevejskørsel er støjisoleringen ret forbløffende og helt på niveau med GLC, mens vindstøjen fra sidespejlene dog bliver gennemtrængende på motorvej. 

Hvordan er hybridsystemet?

Volvo XC60 er, som nævnt, den ældste af de tre – men det er hybridsystemet ikke. I 2022 opdaterede Volvo nemlig batteripakken, så den blev mere effektiv og voksede fra 11,6 kWh til 18,7 kWh. Med dét voksede den elektriske rækkevidde fra 30 km til 78 km.

Elmotoren på bagakslen blev opdateret i samme ombæring, så den nu yder 145 hk. Det er mere end rigeligt til at skubbe den store svensker rundt i storbyen. Når de elektriske kræfter hører op, springer en stærk 2-liters benzinmotor i gang på udramatisk vis.

Når man lader Volvo dosere strømmen til en indlagt rute, med suppe på både tank og batteri, er økonomien rigtig fin. Hvis batteriet er rendt fladt, ser det anderledes ud, og selvom benzinmotoren virker kapabel, er den tørstig og kører gerne et sted mellem 9 og 10 km/l.

Priser og udstyr

Til firma eller familie?

De tre konkurrenter er ganske bekostelige, og selv som firmabil skal der graves dybt i portemonnæen. Volvo XC60 T6 fås fra 579.002 kr. i firmabilsbeskatning, BMW X3 eDrive30e fra 614.002 kr. og Mercedes GLC 300 e fra 672.021 kr. Dieselverisionen af Merceren er lidt dyrere med en beskatning fra 692.151 kr.

Testbilerne er veludstyrede og dyre, hvor BMW er den mest ‘sparsommelige’ med M Sport-udstyr. Den testede BMW X3 xDrive30e står i 690.038 kr. Den testede Volvo XC60 T8 Recharge har Ultimate-udstyr og et prisskilt på 736.000 kr. mens den testede Mercedes GLC 300 de står i 814.898 kr. 

Skal de købes kontant ved kasse 1 med standardudstyr, er XC60 T6 den billigste med en startpris på 629.004 kr. mod X3 eDrive30e der starter i 679.540 kr. og GLC 300 e, der stryger ind som den klart dyreste med en startpris på 777.635 kr.

Med sin betragtelige merpris er Mercedes GLC bedre udstyret end sine to konkurrenter med stor LED-pakke, el-justerbare forsæder og komfortundervogn med luft på bagakslen. Ikke at de to andre er dårligt udstyret, da man får ting som bakkamera, el-bagklap, samt sæde- og ratvarme som standard.

Går man et udstyrsniveau op hos Volvo, fra Core til Plus, får man ting som el-justerbare komfortforsæder i læder, stor LED-pakke og akustikruder, til en startpris, der stadigvæk er den laveste af de tre: 659.004 kr. Her bliver Volvo det bedste køb i kroner og ører.

Så Volvo vinder?

På værdi for pengene, ja. Men det er næppe det vigtigste når vi opererer i et luftlag i omegnen af 700.000 kr. Tager jeg det hele med, er jeg nødt til at pege på Mercedes GLC som stortestens vinder, hvor den betragtelige tunge på vægtskålen er hybridsystemet.

Vil man have en plug-in hybridbil, kan det ikke gøres meget bedre, end Mercedes har gjort det med GLC. Med over 100 km i ren elektrisk rækkevidde vil de fleste kunne køre i ugevis uden at starte fossilmotoren, og det holder selvsagt forbruget lavt. 

Tag dertil, at den kan vælges med en dieselmotor, der fortsætter med at være rimeligt økonomisk, når batteriet er tomt, og så har man den optimale plug-in hybridbil. Økonomisk til hverdag såvel på kør-selv-ferien. Mercedes GLC er også testens mest komfortable og har bedst plads på bagsædet. Og så er dét ligesom skåret i granit.

Den hæderlige andenplads går til Volvo XC60 T6, der på alle måder er en lækker bil. Her fås også en anstændig elektrisk rækkevidde, god komfort, klasseledende sæder og så selvfølgelig mest udstyr for pengene.

Det efterlader selvfølgelig BMW X3 xDrive30e på en tredje og sidsteplads, hvilket, igen, hovedsageligt skyldes hybridsystemet. Den er blevet overhalet indenom af bedre og mere effektiv teknik, og det kan hverken en intuitiv kabine, skarpe køreegenskaber eller fede forsæder gøre op for.


BMW X3 xDrive30e M Sport

Motor: R4, 1.998 cm2, benzin + elmotor
Ydelse (benzin+el): 184 hk – 109 hk
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 47,6 km/l
CO2-udledning: 
47 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 49 kilometer
Mål (L/B/H): 470/189/167 cm
Køreklar vægt: 2.065 kg
Bagagerumsvolumen: 
450-1.500 liter

Pris: 690.038 kr. (XC60 T6 Recharge fås fra 614.002 kr.)
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): 45.000 kr./9.695 kr.
Beskatningsgrundlag fra: 614.002 kr.


Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic

Motor: R4 diesel, 1.993 cm + el
Ydelse: 197 hk + 136 hk
0-100 km/t: 6,4 sekunder
Tophastighed: 217 km/t
Forbrug: 250 km/l
CO2-udledning: 10 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 120 kilometer
Mål (L/B/H): 471/207/164 cm
Køreklar vægt: 2.340 kilo
Bagagerumsvolumen: 470-1.530 liter

Pris: 814.898 kr. (GLC fås fra 777.635 kr.)
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): 50.000 kr./10.790 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 692.609 kr. (GLC fås fra 672.481 kr.)


Volvo XC60 T8 Recharge Ultimate

Motor: R4, 1.969 cm2, benzin + elmotor
Ydelse (benzin+el): 310 hk – 145 hk
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 83,3 km/l
CO2-udledning: 
26 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 73 kilometer (T6 op til 78 km)
Mål (L/B/H): 468/190/165 cm
Køreklar vægt: 2.169 kg
Bagagerumsvolumen: 
468-1.395 liter

Pris: 759.005 kr. (XC60 T6 Recharge fås fra 629.004 kr.)
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): 50.000 kr./8.795 kr.
Beskatningsgrundlag fra: 579.002 kr.

Del artikel:

Find Mercedes GLC 300 de til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS